سبحانی:در کشور ۲۴ میلیون ثروتمند نداریم

تصویر روز: یک اقتصاددان حذف ۲۴ میلیون نفری یارانه‌بگیران را به مصلحت اقتصاد کشور نمی‌داند، چون به نظر او وجود ۲۴ میلیون ثروتمند در کشور بعید است. همچنین او که از ابتدا مخالف تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده، ولی در شرایط کنونی و با توجه به وابسته بودن زندگی بسیاری از افراد به پرداخت‌ یارانه‌ها توسط دولت، حذف یارانه‌بگیران نیازمند را مصلحت نمی‌داند.

حسن سبحانی درباره حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر از یارانه‌بگیران اظهار کرد: علاوه بر مطرح شدن حذف ۲۴ میلیون نفری یارانه‌بگیران، موضوع طرح حذف سه دهک درآمدی نیز مطرح شده است که این دو با یکدیگر منطبق نیستند.

او توضیح داد: اگر قرار باشد سه دهک درآمدی بالای جامعه از دریافت یارانه‌ها حذف شوند، دیگر نباید از حذف ۲۴ میلیون نفری یارانه‌بگیران صحبت کرد چون اگر دهک‌های درآمدی را در نظر بگیریم لزوما در هر دهک هشت میلیون جا نمی‌گیرند که سه دهک جامعه ۲۴ میلیون نفر جمعیت داشته باشد. به نظر من ۲۴ میلیون نفر برای ثروتمندان عدد بزرگی است و من بعید می‌دانم که در ایران ۲۴ میلیون ثروتمند داشته باشیم.

این استاد تمام گروه اقتصاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که چقدر برخورد نهادهای دولت و مجلس با موضوع یارانه‌ها را می‌توان سیاسی تلقی کرد، گفت: باید واقعیت اهداف و دلایل پرداخت یارانه‌های نقدی به مردم را بررسی کنیم تا سیاسی بودن یا نبودن رفتار مجلس یا دولت مشخص شود.

سبحانی بیان کرد: زمانی که موضوع هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد،‌ برای آن اهدافی هم به صورت شفاهی ذکر ‌شد که شامل تامین عدالت، ‌جلوگیری از پرداخت یارانه‌ها به اقشار ثروتمند، عادلانه شدن قیمت‌ها و آلوده نشدن محیط زیست بود ولی دلایل پرداخت یارانه‌ها در قانون هدفمندی «رسیدن نرخ حامل‌های انرژی متناسب با قیمت فوب خلیج فارس»، هدف اجرای این قانون مطرح شده است. اگر همین هدف در نظر بوده باشد می‌بینیم که اکنون به قیمت‌های فوب خلیج فارس رسیده‌ایم و یا به آن نزدیک شده‌ایم بنابراین قانون به هدف خود رسیده و اکنون اجرای آن بلا موضوع است.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر این قانون پنج ساله بوده و باید بررسی کرد که چه دلیلی وجود دارد اجرای قانونی که دوره‌اش پنج ساله بوده را ادامه دهیم؟ به نظر من این موضوع به این دلیل رخ داده است که دولت نمی‌خواهد بانی حذف تعدادی از یارانه‌ بگیران تلقی شود.

رئیس پیشین کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: با این همه باید در نظر بگیریم که اکنون و در سال ۱۳۹۵، وضعییت اقتصادی مردم ما تفاوت زیادی با وضعیت اقتصادی آن‌ها در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ دارد.

وی تصریح کرد: یکسال پیش از تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها من با تصویب و اجرای آن به صورت مکتوب اعلام مخالفت کردم، ولی اکنون و در شرایط کنونی اقتصاد کشور طالب حذف پرداخت یارانه‌ها برای بسیاری از اقشار جامعه نیستم چون می‌بینیم که زندگی ده‌ها میلیون نفر از مردم به یارانه‌ها وصل است و حذف افرادی که بیکارند، ‌درآمد مناسبی ندارد و… از یارانه‌ها مشکلات بسیاری را برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد.

او تاکید کرد: بنابر آنچه گفتم به نظرم در شرایط کنونی گرچه مخالفت دولت با حذف تعداد زیادی از یارانه‌بگیران سیاسی است ولی در این سیاست مصلحتی هم نهفته است.

عضو پیشین شورای پول و اعتبار بیان کرد: به نظر من در شرایط کنونی اقتصاد کشور برای حل مشکل یارانه‌ها باید به دنبال راهکار گشت. اکنون سالیانه ۳۵ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی درآمد حاصل می‌شود که به نظر من تخصیص بخشی از این ۳۵ هزار میلیارد تومان به نیازمندان امکان پذیر است.

سبحانی بیان کرد: اکنون بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر نیازمند حمایت‌های یارانه‌ای در کشور ما وجود دارد. از این جمعیت ۱۵ میلیون نفر محتاج به نان شب وجود دارد و ۱۵ میلیون نفر از آن‌ها نیز به طبقات متوسطی تعلق دارند که آسیب دیده‌اند و می‌توان آن‌ها را در قالب پرداخت حمایت کرد تا وضعیت اقتصادی کشور سامان یابد و با افزایش درآمد این گروه آن را از دریافت یارانه حذف کرد.

عضو پیشین شورای اقتصاد، اظهار کرد: برای تحقق چنین برنامه‌ای شناسایی افرادی که باید به آن‌ها یارانه تعلق بگیرد، عملیاتی‌تر از شناسایی کسانی است که نباید به آن‌ها یارانه پرداخت شود، افرادی که باید یارانه بگیرند از طریق کمیته امداد، ‌بهزیستی، برخی اطلاعات وزارت رفاه که به موجب آن‌ها به عده‌ای سبد کالا تعلق می‌گیرد، قابل شناسایی هستند. ضمن اینکه به نظر من در صورت اجرایی شدن این طرح، کسانی که مستحق باشند ولی از دریافت یارانه محروم شوند، مراجعه کرده و امکان دریافت یارانه دارند، این در حالی است که بسیار معدودند کسانی که مستحق نباشند و یارانه بگیرند و برای حذف یارانه خود اقدام کنند. ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *