6272909

جزئیات طرح «کلید به کلید» نوسازی موتورسیکلت‌ها

طرح ملی نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده با هدف کاهش آلودگی هوا، حمایت از معیشت موتورسواران و جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری، به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت و با مشارکت شبکه بانکی و نهادهای مرتبط آغاز شد.

تصویر روز ـ طرح ملی نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ارکان مالی، انجمن‌های تولیدکننده، انجمن اسقاط و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) آغاز و در حال اجراست.
سهیل معمارباشی، با بیان اینکه این طرح نسبت به برنامه‌های مقطعی سال‌های گذشته تفاوت‌های اساسی دارد، گفت: برای نخستین‌بار تمامی ذی‌نفعان اصلی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. تجربه نشان داده بدون حمایت و مشوق‌های لازم، طرح‌های اسقاط به نتیجه نمی‌رسند؛ به همین دلیل با همراهی سازمان برنامه و بودجه و شبکه بانکی، تلاش شده این برنامه به‌صورت مستمر و پایدار اجرا شود.
معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره پشتوانه مالی طرح بیان داشت: با اجرای ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو و آیین‌نامه آن، صندوقی با عنوان «صحا» پیش‌بینی شده که در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع از محل واریز ۱.۵ درصد ارزش خودرو و موتورسیکلت‌ها به آن تجمیع شده است. این منابع به‌عنوان اهرم مالی و از طریق تفاهم‌نامه با بانک‌ها، به‌ویژه بانک تجارت و بانک مهر ایران، برای حمایت از نوسازی موتورسیکلت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
معاون ایدرو درباره نحوه مشارکت متقاضیان گفت: دارندگان موتورسیکلت‌های فرسوده می‌توانند با مراجعه به سامانه اسقاط به نشانی nnhk.ir ثبت‌نام کنند. پس از احراز اصالت وسیله نقلیه توسط پلیس راهور و انجام اعتبارسنجی بانکی، تسهیلات پرداخت می‌شود. این طرح به‌صورت «کلید به کلید» اجرا شده و هم‌زمان با تحویل موتورسیکلت فرسوده، موتورسیکلت نو به متقاضی تحویل داده می‌شود.
به گفته وی، هدف‌گذاری انجام کل فرآیند از ثبت‌نام تا تحویل نهایی، در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ روز است.
معمارباشی درباره جایگاه موتورسیکلت‌های برقی در این طرح اظهار کرد: محدودیتی برای انتخاب موتورسیکلت انژکتوری یا برقی وجود ندارد، اما مشوق‌ها برای مدل‌های برقی بیشتر است. در این بخش، گواهی اسقاط با قیمت بالاتری خریداری می‌شود و هدف اصلی، جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با نمونه‌های کاربراتوری فرسوده است.
وی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه با بانک مهر ایران، تسهیلات خرید موتورسیکلت بنزینی تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان و موتورسیکلت برقی تا ۱۵۰ میلیون تومان با نرخ سود حدود ۴ درصد و بازپرداخت ۲۴ ماهه در نظر گرفته شده است. همچنین بانک تجارت تسهیلاتی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ ۱۸ درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه ارائه می‌دهد.
معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بیان داشت: هدف اصلی طرح، موتورسیکلت‌های کاری با پیمایش بالا است که در بازه قیمتی ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قرار دارند. هرچند افزایش قیمت‌ها در برخی موارد مابه‌التفاوتی کمتر از ۱۰ میلیون تومان ایجاد کرده، اما برای موتورسیکلت‌های لوکس نیز محدودیتی وجود ندارد و متقاضی می‌تواند مابه‌التفاوت قیمت را شخصاً پرداخت کند.
وی با اشاره به تعداد بالای موتورسیکلت‌های فرسوده در کشور تأکید کرد: این طرح در آغاز یک فرآیند ملی قرار دارد و ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی گسترده‌ای دارد. بخش زیادی از دارندگان موتورسیکلت‌های فرسوده از این وسیله برای تأمین معیشت خانواده استفاده می‌کنند و بدون حمایت مالی و مشوق‌ها، امکان اسقاط وجود ندارد. در کنار ارائه مشوق‌ها، به‌تدریج اعمال محدودیت‌ها نیز ضروری است تا چرخه نوسازی به شکل مؤثر مدیریت شود.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *