melal

گزارش تفصیلی اقدامات بانک مرکزی از طریق موسسه اعتباری ملل

تصویر روز : موسسه اعتباری ملل در گزارشی تفصیلی اقدامات بانک مرکزی را در باره این موسسه تشریح کرد.

به گزارش نصویر روز به نقل از روابط عمومی موسسه اعتباری ملل در این گزارش تفضیلی  درخصوص  تعاونی اعتبار منحله وحدت (درحال تصفیه)  آمده است :‌

• به دنبال چالش ایجاد شده ناشی از فعالیت غیرمجاز تعاونی اعتبار وحدت (موسوم به آرمان) و عدم امکان بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران خود مسئولیت مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی وحدت توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به موسسه اعتباری ملل واگذار شد.

• نظر به عدم نقدشوندگی دارایی‌های شناسایی شده، با تخصیص خط اعتباری توسط بانک‌مرکزی، با حدود ۹۸ درصد تعداد سپرده‌گذاران تعاونی تصفیه حساب به‌ عمل آمده است.

• درهمین راستا با مساعدت بانک مرکزی، پس از بازپرداخت سپرده‌های تا سقف ۳۰ میلیون ریال تعاونی غیر مجاز وحدت در مرحله نخست، سپرده‌های تا سقف یک میلیارد ریال تعیین تکلیف و به هر سپرده‌گذار بالاتر از یک میلیارد ریال نیز یک میلیارد ریال پرداخت شده است.

• شایان‌ذکر است نرخ سود نامتعارف سپرده‌ها از زمان افتتاح حساب تا تاریخ ۱۳۹۶.۵.۱۱ به ۱۵ درصد تعدیل شد و سودهای سپرده کمتر از ۱۵ درصد در بازه زمانی یادشده، مطابق قرارداد به قوت خود باقی هستند.

اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی تعاونی مزبور به شرح جدول زیر است.

jadval melal

به هریک از ۹،۷۳۳ نفر سپرده گذار باقیمانده مبلغ تا یک میلیارد ریال به صورت علی الحساب پرداخت شده است.
درخصوص باقیمانده سپرده گذاران در صورت شناسایی دارائی های جدید، نسبت به ارزیابی آنها و متناسب با آن پرداخت به سپرده گذاران باقیمانده انجام خواهد شد.

در ادامه به پاسخ اهم سوالات اشاره می‌شود:

 

۱. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که مدارک مربوط به سپرده خود، منجمله دفترچه حساب را مفقود  کرده اند؛

پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از کنترل منشاء واریز سپرده و اخذ سفته (معادل مبلغ قابل پرداخت به مشتری) نسبت به پرداخت وجه سپرده طبق قاعده جاری اقدام  می کند.

 

۲. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که بخشی از موجودی حساب ایشان توسط تعاونی منحله مسدود شده است؛

پاسخ: موسسه اعتباری ملل موضوع را بررسی و براساس مستندات و اطلاعات، اقدام لازم را به‌عمل می‌آورد.

 

۳. درخصوص مطالبات سایر اشخاص از تعاونی منحله که در سرفصل بستانکاران ثبت شده و بلاتکلیف می‌باشند؛

پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از بررسی اسناد مثبته و اطمینان از وجود بدهی، اقدامات لازم را برای پرداخت بدهی‌ها طبق روال پرداخت سپرده‌ها صورت می‌دهد.

 

۴. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که مشخصات ثبتی آن‌ها با آنچه در سیستم تعاونی ثبت شده دارای مغایرت می‌باشد؛

پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از بررسی‌های لازم و رفع مغایرت، اقدامات لازم را طبق روال پرداخت سپرده‌ها انجام می‌دهد.

 

۵. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که صاحب حساب فوت شده است؛

پاسخ: موسسه اعتباری ملل مطابق قوانین اقدام می کند.

 

۶. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که از اتباع بیگانه می‌باشند؛

پاسخ: درصورت احراز هویت مشتری و حصول اطمینان از سپرده‌گذار بودن ایشان، عدم انجام اقدامات متقلبانه و عدم پولشویی،‌ موسسه اعتباری ملل طبق قوانین و مقررات جاری مربوط به اتباع بیگانه اقدام می کند.

 

۷. درخصوص حساب‌های مربوط به نیروی انسانی تعاونی اعتبار منحله؛

پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از حصول اطمینان از متعارف بودن حقوق و صحیح بودن منشاء واریزی وجوه به حساب پرسنل، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام  می کند.

 

۸. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که دارای سپرده مدت دار به صورت پرداخت سود در سررسید می‌باشند؛

پاسخ: موسسه اعتباری ملل سود سپرده ایشان را تا تاریخ ۱۳۹۶.۰۵.۱۱ تعدیل و محاسبه و طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می کند.

 

۹. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که از تعاونی منحله تسهیلات دریافت کرده و بدهی ایشان سررسید نگردیده و متقاضی تصفیه بدهی و دریافت سپرده می‌باشند؛

پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام می کند.

 

۱۰. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که سپرده آن‌ها وثیقه تسهیلات قرار گرفته است؛

پاسخ: با درخواست مشتری، موسسه اعتباری ملل پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام می کند.

 

۱۱. درخصوص آن‌ دسته از مشتریانی که اقدام به خرد کرد حساب سپرده خود کرده اند.

پاسخ: موسسه اعتباری ملل پس از تجمیع حساب سپرده، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می کند.

 

در پایان همانگونه که قبلاً نیز اعلام شده است چنانچه سپرده گذاران محترم تعاونی اعتبار منحله وحدت با سوال یا مشکلی در روند ساماندهی مواجه بودند می توانند به شعب موسسه اعتباری ملل مراجعه و با تکمیل فرم درخواست, مشکل خود را مطرح و پاسخ مربوطه را دریافت نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *