تصویر روز: مثالی عینی و ساده از نقش دولت ها در حمایت از تولید کالاها و خدمات داخلی و افزایش میزان اشتغال نیروهای کار ملی بزنیم.
همه ما شاید بطور تصادفی در حین خواندن یک مقاله یا یک پیام اقتصادی و یا در واحدهایی از دروس دانشگاهی با مبحث 🍀[شاخص سهولت فضای کسب و کار] بر خورده باشیم .
این نوع شاخص گیری همچون سایر شاخص گیریهای های اقتصادی از مجموع امتیازهای عوامل مختلف تعیین میشود که به بالاترین مجموع عددی بدست آمده، رتبه اول و به ترتیب با کاهش مجموع عددی به هر کشور در جدول رتبه بندی جایگاه پایین تری را اختصاص میدهند.
هرچه رتبه یک کشور در جدول بالاتر باشد ،آن کشور از نظر تسهیل سازی در فضای کسب و کارو مساعدت به سرمایه گذاران و کارآفرینان در تاسیس و راه اندازی و تداوم فعالیت بنگاههای اقتصادی صنعتی -تولیدی -خدماتی شرایط مناسب تری نسبت به سایر کشورها دارد و الی آخر……
برای رسیدن به درک مشترک از مفهوم 🍀[سهولت فضای کسب و کار] لازمست یک مثال واقعی را بیان کنیم .
در زمان نخست وزیری تورگوت اوزال در ترکیه ،یکی از سیاست های اقتصادی دولت ترکیه حمایت از صنایع نساجی و تولید پوشاک برگزیده شد،و برنامه های حمایتی در این دو صنعت به مورد اجرا گذاردند و ازجمله این اقدامات تسهیل شرایط فعالیت و حمایت های معنوی و مادی دولت ترکیه از سرمایه گذاران و فعالین در این صنایع بود .
نتیجه این اقدامات در طی یک دهه رسیدن به نتایج موفقیت آمیز و رشد قابل توجه در این دو رشته صنعتی متصل بهم گردید.
با افزایش تولیدات پوشاک و انواع پارچه در ترکیه ،سیاست های تشویقی صادراتی با در نظر گرفتن جوایز به مورد اجرا گذارده شد. برای موفقیت در صادرات به دو مقوله مهم توجه میشد # ۱-کیفیت # ۲-پایین بودن حداکثری قیمت برای مصرف کنندگان.
روشهای مختلف فروش صادراتی به کشورهای خلیج فارس ،خاورمیانه ،آسیای میانه ،اروپا و … را بطور موفق پیاده سازی نمودند.
🍀 یکی از این روشها که اکنون در ایران متداول شده است، ورود صدها نفر از ایرانیانی که فاقد شغل و مهارت فنی و سرمایه لازم و کافی برای تولید پوشاک هستند ،پی برده اند که میتوانند به ترکیه رفته و انواع پوشاک را خریداری نمایند و در بازار ایران به فروش رسانند و علاوه بر تامین درآمد از کمترین استرس و مشکلات کاری نیز برخوردار باشند.!!!!!
بطوریکه اگر این افراد بخواهند بعنوان کارآفرین به تولید همان انواع پوشاک در داخل کشور بپردازند و به همان میزان درآمد از راه واردات برسند ناچارند برای کسب مجوزو پروانه تولید از سازمانهای ذیربط و پیچ و خم های سخت اداری مختلف زمانبر را بگذرانند و با سرمایه گذاری هنگفت و اخذ وام بانکی ,مکانی تجاری و مواد اولیه تولید و ماشین آلات را فراهم سازند و با استخدام چند یا چندین نیروی ماهر شروع به تولید پوشاک نمایند .
آنها با ورود به فعالیت تولیدی از اینجا به بعد با موضوعاتی همچون ،پرداخت مالیات ،عوارض شهرداری ،عوارض صنفی ،بیمه های تامین اجتماعی کارگری و بیمه های بازرگانی و…مجبورند سرو کار داشته باشند،و در ضمن این در صورتیست که بهای تمام شده پوشاک تولیدی داخلی ،قابل رقابت با پوشاک خارجی و دارای حاشیه سود مناسب باشد و در زمان فروش محصولات به بازار نیز با #ریسک عدم باز پرداخت وجوه از سوی مشتریان # ریسک از مدافتادن محصولات تولیدی #ریسک دامپینگ رقبای داخلی و خارجی و نتیجتا #ریسک ورشکستگی همواره دست و پنجه نرم نکنند. !!!
در صورت ورشکستگی نیز قطعا با شکایت طلبکاران و محکومیت و صدور اجراییه توقیف وثایق ملکی و تضامین در نزد طلبکاران بانکی و غیره مواجه خواهند شدو سرمایه چندین ساله خویش و خانواده اشان را از دست میدهند .
حمایت جامع و پایین بودن رتبه🍀 [شاخص سهولت فضای کسب و کار] مشوق کسانی است که قصد ورود در زمینه تولیدات کارگاهی و صنایع کوچک و متوسط نساجی و پوشاک را دارند و با شناخت مشکلات و موانع پیش رو،به سمت وسوی فعالیت بازرگانی و واردات پارچه و پوشاک از کشور همسایه یا دیگر کشورها رو آورده اند و عطای تولید را به لقای آن بخشیده اند و به اصطلاح بیمه ای ها بدین ترتیب از #ریسک تولید میگریزند !!!
حمایت از تولید کالاها و خدمات داخلی و اشتغال نیازمند حمایت جامع دولت از تولید و اشتغال ملی از مرحله ایده پروری و تشویق کارآفرینان و خوداشتغالان و آموزش و برداشتن انواع مشکلات از دوش تولید کنندگان و حمایت مستمر و پیوستار از کارآفرینان و سرمایه گذاران داخلی دارد.
وقتی کیفیت و قیمت کالای داخلی با محصولات خارجی قابل رقابت باشد ,مصرف کننده ایرانی قطعا از تولید داخلی استقبال خواهد نمود…ولی شرط اصلی آن حمایت از اشتغال و تولید ملی از نقطه صفر تا صد است…
حاجی اشرفی
کارشناس مطالعات ریسک و بیمه
دیدگاهتان را بنویسید