
تصویر روز: مطالعه و بررسی عوامل موفقیت سازمانها و شرکت هایی که با رویکرد استراتژیک مدیریت میشوند ،نشان میدهد که آنها به اهمیت و ضرورت اجرای مدیریت ریسک در سازمان پی برده اند.
در واقع واحد مدیریت ریسک بطور مستمر و روزانه در حال پایش و کنترل انواع خطراتی است که در صورت وقوع ،شرکت یا سازمان اقتصادی را به بن بست میرساند و برای مقابله با هرگونه خطری که موجب ضربه به سازمان شود ،اقدامات پیشگیرانه را با کمک و تصمیم گیری به هنگام مدیران عامل و اعضا هیت مدیره به انجام میرسانند .
#پاراگراف بالا برای تاکید به این نکته نوشته که توجه خاص مدیران ارشد و سازمانها و بنگاههای اقتصادی کشور را به علل تغییر نمودار سازمانی شرکت های موفق صنعتی کشورهای غربی از دهه ۱۹۷۰ و استقرار واحد های مدیریت ریسک در آنها به منظور پایش لحظه به لحظه انواع ریسک جلب گردد :
اکنون بجاست به این موضوع اشاره گردد که طراحی و اجرای تخصصی برنامه های مدیریت ریسک در کشورهای صنعتی و توسعه یافته در صلاحیت و دانش بیمه گران آن کشورها نهفته و این صنعت بیمه بازرگانی است که با بهره برداری از دانش ریاضی #(ریاضیات پژوهش در عملیات) و آمار و احتمالات # (اکچویری) و سیر تجربه تاریخی حوادث و مخاطرات در جوامع و نهایتا با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و رشته های دانش نوین همچون (HSE) و نیز دانش مدیریت بازاریابی و مدیریت مالی و حتی روانشناسی صنعتی وجامعه شناسی و… به کمک پروژه های بزرگ و کوچک ملی و منطقه ای و سازمانها و شرکت ها ی اقتصادی در کشورهای مختلف رفته و دولت ها و مدیران بخش دولتی وخصوصی را در راه رسیدن به برنامه های چشم انداز استراتژیک و ماموریت ملی و بین المللی و اهداف تعیین و تعریف شده یاری میکنند.
دهها سال است که وظیفه صنعت بیمه بازرگانی در کشورهایی توسعه یافته از فعالیت های سنتی و ساده به انجام وظایف وفعالیت های مرکب و پیچیده تر متحول و ارتقا پیدا کرده و در کشورهای توسعه یافته از فعالیت و تامین محض خدمات رسانی پوشش های ریسک های فیزیکی که نمود آنرا در کاغذهای چاپ شده بنام #بیمه نامه فقط قابل مشاهده است گذر کرده اند و کارشناسان این صنعت اکنون بعنوان مشاورین دولت ها و کنسرسیومها و تراست های بزرگ انرژی و هلدینگ های صنعتی در برنامه ریزی و کنترل ریسک های نامشهود نقش اصلی را ایفا میکنند.
صنعت بیمه بازرگانی در روش فعالیت نوین ،اکنون به توسعه دامنه فعالیت های سازمانی و خدمات رسانی به بیمه گذاران از جمله دولت ها -اشخاص حقیقی و حقوقی با استخدام و بهره گیری از دانش کارشناسان و مشاورین رشته های مختلف میپردازد و بعنوان مشاورین مطلع و کسانی که بطور مستمر در واحدهای تحقیق و توسعه این صنعت به رصد تحولات سیاسی -اقتصادی -اجتماعی میپردازند خدمات مشاوره تخصصی در انواع زمینه ها را به بیمه گذاران بطور مستمر ارایه میدهند تا دولت ها وسازمانها و پروژه های ملی برنامه ریزی اقتصادی کلان را از گردنه های سخت تحولات اقتصادی و سیاسی با موفقیت رهنمون باشند .
در واقع با این رویکرد ،دیگر توسعه در خدمت رشد صنعت بیمه بازرگانی نیست، بلکه این صنعت بیمه بازرگانی است که در خدمت رشد و توسعه ملیست
حاجی اشرفی
کارشناس مطالعات ریسک و بیمه
مطالب مرتبط

حذف یارانه ۱۸ میلیون نفر با حذف سه دهک پردرآمد
30 فروردین 1404
قیمت طلا و سکه ۳۰ فروردین
30 فروردین 1404
یارانه خانوار نباید به دلیل درآمد فرزندان قطع شود
30 فروردین 1404
ورود دوفروند ایرباس به ناوگان هوایی کشور
30 فروردین 1404
دیدگاهتان را بنویسید