تصویر روز: علی رغم شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشورمان در سال پیش رو، و با وجود انواع و اقسام تحریم ها، باز هم کم نیستند شرکت های خودرو سازی ای که در تلاش برای عرضه محصولات جدید خود به بازار جذاب ایران هستند.
به گزارش هفته نامه خودرو امروز ، امسال هم خیابان های ایران میزبان خودرو های مدل جدید شرکت های خودروسازی مطرح خواهد بود که در این مطلب سعی داریم با بهترین های این لشکر پشت دروازه ایران، آشنا شویم.
Hyundai Kona
هیوندای به عنوان یکی از پرفروش ترین برندهای وارداتی بازار، این روزها در دوره جدیدی از فعالیت خود در بازار کشورمان حضور دارد. راه اندازی خط تولید این برند در داخل کشور و مونتاژ محصولاتی مثل i20، i10، اکسنت و به زودی الانترا در سایت کرمان خودرو یکی از اتفاقات بسیار مهم سال های اخیر صنعت خودرو در کشورمان بود که این موضوع در کنار واردات دیگر محصولات گران قیمت تر هیوندای مثل سانتافه و سوناتا، موجب تثبیت بیشتر جایگاه این خودروساز در بازار ایران شد.
اما کُنا به عنوان کراس اوور ساب کامپکت جدید هیوندای که از سال گذشته با قیمت پایه ۲۰ هزار دلاری در بازار جهانی حضور دارد، یکی از محتمل ترین گزینه های هیوندای برای ورود به بازار ایران است و حتی خبر عرضه آن در سال جاری نیز توسط کرمان موتور اعلام شده است. این محصول با پیشرانه های متفاوتی از ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو گرفته تا ۱٫۶ لیتری توربو و ۲ لیتری تنفس طبیعی به تولید می رسد که نسخه ۲ لیتری با توجه به شباهت به نمونه مورد استفاده در توسان TL گزینه خوبی برای بازار کشورمان محسوب می شود.
Nissan Kicks
کراس اوورهای ساب کامپکت در بازار شاسی بلندپسند کشورمان با اقبال خوبی مواجه هستند و خصوصا در شرایط حال حاضر که به دلیل افزایش قیمت های مذکور، شاسی بلندهای بزرگتر و خانوادگی تر با برچسب های قیمتی سرسام آور معامله می شوند، این محصولات کوچک و دوست داشتنی بیش از پیش مورد استقبال خریداران قرار می گیرند.
بدین ترتیب در شرایطی که دو محصول ایکس تریل و جوک از برند نیسان به جایگاه ثابتی در بازار کشور رسیده اند، محصول جدید این برند یعنی کیکس با ابعادی شبیه به جوک و البته ظاهر جذاب ترش می تواند گزینه خوبی برای حضور در ایران باشد. کیکس جایگزین جوک در برخی از بازارهاست و به همین خاطر در نسخه پایه از موتوری مشابه جوک پلاتینیوم و اسکای پک بهره می برد که بدین ترتیب مثل جوک عملکردی اقتصادی داشته و کاملا مناسب برای استفاده در کلانشهرهاست. البته به نظر می آید پای کیکس با سایپا به ایران باز خواهد شد چرا که اواخر سال گذشته، مدیرعامل سایپا این محصول را یکی از نیسان هایی معرفی کرد که قرار است توسط این خودروساز در ایران به تولید برسد.
Kia Stonic
استونیک به عنوان یک کراس اوور ساب کامپیکت جذاب کُره ای، همچون خواهر دوقلویش هیوندای کُنا از سال گذشته روی خط تولید شرکت کیاموتورز قرار دارد. این محصول خوش چهره و دوست داشتنی که نامش از ترکیب دو کلمه Speedy (به معنای تند و تیز) و Tonic (به معنای نیروبخش) شکل گرفته، یک محصول کاملا اقتصادی است که در بازار جهانی، خریداران جوان و خوش سلیقه را نشانه می گیرد.
این کراس اوور ۲۰ هزار دلاری که با پیشرانه های کوچک متفاوتی از ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو گرفته تا ۱٫۶ لیتری دیزل در بازار جهانی حضور دارد، بنا به درخواست و سفارش خریدار با هر دو نوع جعبه دنده دستی و اتوماتیک به فروش می رسد، اما اگر قرار باشد استانیک به بازار ایران عرضه شود بهتر است که شرکت وارد کننده نمونه ۱٫۴ لیتری گاما که موتوری مشترک با هیوندای i20 است را برای این خودرو در نظر بگیرد تا بتواند خدمات پس از فروش تضمین شده ای را به خریداران ارائه کند.
Hyundai i30
هیوندای i30 برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ وارد بازار کشورمان شد و علیرغم اقبال نسبتا خوبش در بین دیگر هاچ بک های موجود در ایران، این نام تنها تا سال ۲۰۱۲ در بازار خودروهای صفر کیلومتر کشور حضور داشت. حال با توجه به عرضه دو مدل کوچکتر i10 و ۱۲۰ توسط کرمان خودرو، جای خالی این هاچ بک خوش چهره که در سال ۲۰۱۷ پوست انداخته و در حال حاضر در نسل سوم در بازارهای جهانی عرضه می شود، کاملا محسوس است.
این هاچ بک خانوادگی با پیشرانه های متفاوتی از ۱٫۶ الی ۲ لیتر بنزینی و دیزلی در بازار جهانی حضور دارد که اگر قرار باشد به ایران عرضه شود، احتمالا شاهد حضور نسخه ۱٫۶ لیتری گاما با گیربکس ۶ دنده اتوماتیک آن در بازار کشورمان باشیم. البته بد نیست به این هم اشاره کنیم که پیش تر کرمان موتور از انتخاب این محصول برای عرضه در کشور خبر داده اما با توجه به این که i30 یک خودروی هاچ بک است و خواهر کوچکترش i20 این روزها بیش از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، موفقیت این خودرو در بازار تنها منوط به قیمت گذاری صحیح و رقابتی خواهد بود.
Hyundai loniq Hybrid
هر چند که تا همین چند سال پیش بسیاری از افراد به دلیل نبود زیرساخت های ارائه خدمات، مخالف حضور خودروهای هایبرید در ایران بودند اما به تازگی این دسته از خودروها جایگاه خود را در بازار کشورمان پیدا کرده اند و دیگر زمان مناسب برای گسترش تنوع این خودروهای پاک در ایران فرا رسیده است. آیونیک حکم پریوس در خط تولید هیوندای را دارد و با وجود قرارگیری در دسته خودروهای لیفت بک ۵ در و داشتن ظاهری بسیار خوب، از ضریب پسای ۰٫۲۴ بهره می برد که تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد این خودرو خواهد داشت.
همچنین در این خودرو از دو موتور بنزینی و الکتریکی، یکی ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری کاپا با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و دیگری موتور الکتریکی ۴۳ اسب بخاری استفاده شده که در نهایت با وجود باتری لیتیوم – یون پلیمر ۱٫۵۶ کیلووات ساعتی و گیربکس ۶ سرعته دو کلاچ، مصرف سوختی در حدود ۴٫۱ لیتر برای سیکل ترکیبی دارد.
VW T-Roc
کراس اوورهای ساب کامپکت حداقل در نیم هدهه اخیر به جایگاه ویژه ای در بازار ایران رسیده اند و به همین خاطر تی – راک به عنوان محصولی از فولکس واگن در همین رده می تواند یک گزینه بسیار موفق باشد. این خودرو طولی معادل ۴٫۲ متر دارد که از این حیث تقریبا هم اندازه رقبایش است و همچنین فولک سواگن برای این خودرو از پیشرانه های ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو، ۱٫۵ لیتری توربو و ۲ لیتری توربو بهره گرفته
که احتمالا نمونه ۱٫۵ لیتری آن (به دلیل این که نسخه ۲ لیتری با تیگوان یکسان بوده و ممکن است با توجه به برتری عملکرد فنی، روی فروش تیگوان تاثیر داشته باشد) با حدود ۱۵۰ اسب بخار قدرت گزینه ایده آلی برای بازار کشورمان باشد. البته تی راک خودرو چندان ارزانی نیست و در بازار جهانی قیمتی در حدود ۳۰ هزار دلار دارد!
Lexus UX
یکی از آخرین تولیدات لکسس، مدل بوایکس است که در کلاس کراس اوورهای ساب کامپکت قرار می گیرد و بعد از NX، کوچکترین محصول این خودروساز به شمار می رود. این خودرو که از پلتفرمی مشترک با تویوتا C-HR بهره می برد و در واقع نسخه لوکسی از محصول مذکور تویوتا محسوب می شود، در این آشفته بازار که لکسس NX قیمتی نیم میلیاردی پیدا کرده، می تواند یک برگ برنده بسیار خوب برای ایرتویا باشد.
همچنین لازم به ذکر است که UX با دو نسخه متفاوت بنزینی و هایبرید به بازار جهانی عرضه خواهد شد که هر دو نمونه آن با توجه به سابقه حضور خودروهای دیگر لکسس و تویوتا با قوای محرکه مشابه، مناسب عرضه در ایران هستند. بدین ترتیب باید دید که تصمیم ایرتویا برای عرضه این محصول بسیار جدید و تازه در بازار ایران چیست.
Nissan Micra
این روزها نسل جدیدی از نیسان مایکرا به بازار جهانی عرضه می شود که چهره بسیار جذابی داشته و با توجه به ابعاد کوچک و جمع و جورش، یک گزینه بسیار ایده آل برای استفاده در کلانشهرها به شمار می رود. در واقع این خودرو که این روزها نسل پنجمش را در بازار جهانی داریم، یک هاچ بک ساب کامپکت است که در صورت عرضه به ایران با خودروهایی مثل هیوندای i20 و میتسوبیشی میراژ سرشاخ خواهد شد.
اما با توجه به اعتبار بسیار بالای برند نیسان در بین ایرانی ها و همچنین چهره بسیار مدرن این خودرو، مایکرا مستعد موفقیت نسبی در بین دیگر خودروهای همکلاس است. این خودرو با پیشرانه های کم مصرف و کم حجم متنوعی از ۳ سیلندر ۰٫۹ لیتری گرفته تا ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری و ۴ سیلندر ۱٫۵ لیتری دیزل در بازارهای جهانی عرضه می شود اما به نظر می رسد که نسخه ۳ سیلندر ۱ لیتری یا ۴ سیلندر ۱٫۲ لیتری بتواند برای ورود به کشورمان مناسب باشد.
Mazda 6
در این چند سالی که برند مزدا با دو مدل مزدا ۳ (در دو نسل) و مزدا ۲۳ به بازار ایران بازگشته، در مقاطع زمانی متعدد خبرهایی از ورود سدان سایز متوسط این خودروساز یعنی مزدا ۶ در فضای مجازی منتشر می شد اما متاسفانه با توجه به برخی از مسائل و محدودیت ها، این موضوع هیچ وقت رنگ و بوی واقعیت به خود نگرفت. با این حال نمونه جدید این خودرو که به تازگی معرفی شده است و با پیشرانه های ۲، ۲٫۵ و ۲٫۲ لیتری اسکای اکتیو (مشابه CX-5) به بازار جهانی عرضه می شود نیز شرایط لازم و کافی را برای ورود به کشورمان داشته است.
و با توجه به ظاهر فوق العاده جذاب این خودرو و همچنین ذهنیت مثبت مردم نسبت به محصولات مزدا، به نظر می رسد که مزدا ۶ یک موفقیت تضمین شده را در ایران تجربه کند. البته با توجه به قیمت جهانی نسبتا بالای مزدا ۶، موضوع نحوه قیمت گذاری این خودرو مطمئنا در سرنوشت آن تاثیر بسزایی دارد و این که با شرایط به وجود آمده پیرامون برجام، بهمن موتور به دنبال همکاری گسترده با مزدا خواهد بود یا خیر.
Kia Stinger
استینگر را می توان جنجالی ترین محصول کیاموتورز در یکی دو سال اخیر دانست. این سدان سایز متوسط اسپرت که ظاهری متفاوت نسبت به دیگر محصولات کیاموتورز دارد، از پلتفرمی مشترک با جنسیس G70 بهره می برد و به همین خاطر با آرایش فنی دیفرانسیل عقب طراحی شده است. همچنین سه نوع پیشرانه ۲ لیتری توربو GDI سری تتا، ۳٫۳ لیتری توئین توربو GDI سری لامبدا و در نهایت ۲٫۲ لیتری دیزل برای این خودرو در نظر گرفته شده که نمونه ۲ لیتری توربو با ۲۵۵ ساب بخار قدرت و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک می تواند گزینه مناسبی برای ورود به بازار ایران باشد.
همچنین لازم به ذکر است که تمامی تریم های این خودرو از سیستم ترمز برمبو به همراه ۵ حالت مختلف رانندگی بهره می برند تا خلق و خوی اسپرت آن بیش از پیش تامین شود. قیمت استنگیر در بازار جهانی از حدود ۳۲ هزار دلار شروع می شود و بدین ترتیب مانعی برای ورود به بازار ایران ندارد و حتی پیش از تشدید مشکلات ارزی و مطرح شدن بحث خروج آمریکا از برجام، زمزمه هایی از تصمیم اطلس خودرو برای عرضه آن در کشور به گوش می رسید اما فعلا این تصمیم رسمی نشده و اطلاعات تکمیلی از آن در دست نیست.
ذکر این موضوع نیز شاید خالی از لطف نباشد که کیا، رقیب مستقیم استینگر را خودروهای پریمیوم اسپرتی همچون ب ام و سری ۴ می داند.
Nissan Qashqai
قشقایی یکی از تجارب نه چندان موفق پارس خودرو بود؛ خودرویی که در سال ۲۰۰۹ به صورت وارداتی به بازار کشور عرضه شد و با توجه به مسائلی مثل عرضه نسخه پیش از فیس لیفت که ظاهری نه چندان مدرن داشت، قیمت نسبتا بالا در برابر رقبا و … نتوانست به جایگاه صحیحی برسد. اما نسل تازه این خودرو که از سال ۲۰۱۳ تاکنون روی خط تولید نیسان قرار دارد، به لطف بهره گیری از ظاهری جذاب (شبیه به ایکس تریل و دیگر محصولات مدرن این خودروساز)، ابعاد و گستره پیشرانه های مناسب می تواند یک گزینه بسیار خوب برای بازار کشورمان باشد.
حتی زمزمه های عرضه قریب الوقوع این نیسان در ایران به تازگی قوت گرفته بود اما با تشدید مشکلات ارزی و مسائل مرتبط با برجام، باید دید این اتفاق بالاخره عملی خواهد شد یا خیر. جدای از این بحث ها، قشقایی در نسخه پایه قیمتی در حدود ۲۶ هزار دلار دارد و با توجه به این که جوک با موتور ۱٫۶ لیتری توربو در بازار ایران حضور دارد، همین موتور می تواند گزینه خوبی برای قشقایی در صورت عرضه به کشور باشد.
Kia Niro
اما کیاموتورز در عرضه محصولات هایبریدش کمی هوشمندانه تر و ساختارشکنانه عمل کرده و برعکس هیوندای که به سراغ ارائه رقیبی برای تویوتا پریوس و هوندا اینسایت رفته، یک کراس اوور ساب کامپکت را با این ساختار فنی به بازار ارائه کرده که «نیرو» نام دارد. نیرو از سال ۲۰۱۷ به بازار جهانی عرضه شده و طراحی تهاجمی و خوبی دارد.
همچنین این خودرو از نظر فنی شباهت کاملی به هیوندای آیونیک داشته و بدین ترتیب مجموعه قوای محرکه هایبرید این خودرو قادر به ارائه ۱۳۹ اسب بخار قدرت خواهد بود که با توجه به باتری و گیربکس مشابه آیونیک، مصرف سوختی معادل ۴٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی دارد. جالب است بدانید که نیرو در سال ۲۰۱۶ با ثبت مصرف سوخت حدودا ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در مسیر لس آنجلس تا نیویورک، نام خود را به عنوان کم مصرف ترین خودروی هایبرید جهان در کتاب گینس درج کرد.
Mazda CX-5
یکی از محتمل ترین گزینه ها برای ورود به بازار ایران که عرضه آن توسط بهمن خودرو تقریبا قطعی شده است، کراس اوور کامپکت مزدا با نام CX-5 است. این محصول برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ روی خط تولید این خودروساز ژاپنی قرار گرفت و حال نسخه فیس لیفت آن در بازار جهانی حضور دارد. این خودرو از نظر کلاس و جثه، ابعادی مشابه اسپورتیج و توسان دارد که با توجه به محبوبیت این کلاس در بین خریداران ایرانی و تجربه شیرین مزدا ۳ در ایران، احتمال موفقیتش در بازار کشور بسیار بالا خواهد بود.
CX-5 با موتورهای ۴ سیلندر به بازار جهانی عرضه می شود که احتمالا نسخه ۲ لیتری آن برای عرضه به ایران انتخاب شود. همچنین دو نسخه تک و دو دیفرانسیل با گیربکس های ۶ سرعته اتوماتیک و دنده ای برای CX-5 قابل سفارش است که بدون شک نسخه اتوماتیک آن وارد بازار خواهد شد. اما این که مدل تک دیفرانسیل آن به ایران عرضه شود یا دو دیفرانسیل، به موارد بسیار زیادی بستگی دارد. در مورد قیمت گذاری نیز رقم نهایی، بی شک به محصولاتی همچون تویوتا RAV4 نزدیک خواهد بود تا اسپورتیج و توسان.
Peugeot 3008
این روزها شرکت ایکاپ به عنوان یک جوینت ونچر بین ایران خودرو و پژو فرانسه، سه محصول ۲۰۰۸ (کراس اوور ساب کامپکت)، ۵۰۸ (سدان سایز متوسط) و ۳۰۱ (سدان کامپکت) را با بازار ایران عرضه می کند اما شواهد از این قرار است که احتمالا به زودی محصولات بیشتری به شوروم های این شرکت در سراسر ایران راه پیدا خواهند کرد.
یکی از این محصولات پژو ۳۰۰۸ است که کمی بزرگتر از ۲۰۰۸ بوده و در کلاس کراس اوورهای کامپیکت (همچون اسپورتیج، توسان و …) قرار می گیرد. نسل تازه این خودرو که از سال ۲۰۱۷ تاکنون در بازار جهانی حضور دارد، بر پایه پلت فرمی مشترک با DS7 (محصول لوکس برند پریمیوم فرانسوی) طراحی و تولید شده و با توجه به گستره مناسب پیشرانه های قابل سفارش، ظاهر بسیار خوب و امکانات ایده آل، موفقیت خوبی را در بازارهای هدف از آن خود کرده است. اما در صورت عرضه این خودرو به ایران احتمالا نسخه ۱٫۶ لیتری توربو که موتوری مشترک با ۵۰۸ و ۲۰۰۸ دارد توسط ایکاپ انتخاب شود. در ضمن، قرار به مونتاژ این خودرو در ایران نیست و به صورت کاملا وارداتی توسط ایکاپ عرضه خواهد شد.
Renault Kadjar
نگین خودرو در نیم دهه اخیر توانسته گستره بسیار قابل قبولی از محصولات روز رنو را به ایران عرضه کند و در کنار این شرکت، ایران خودرو نیز با عرضه کپچر، رنج مذکور را تکمیل کرد. اما اگر نیم نگاهی به محصولات حال حاضر رنو داشته باشیم، خواهیم دید که هنوز هم برخی از محصولات این برند در بازار ایران حضور ندارند که یکی از آنها رنو کاجار است، این محصول که در بطن خود برادر دو قلوی نیسان قشقایی به حساب می آید،
از پلت فرمی مشترک با این خودرو بهره برده و باز هم همچون قشقایی در دو نوع تک یا دو دیفرانسیل قابل سفارش است. کاجار از حیث ابعاد و جثه، رقیبی برای کیا اسپورتیج و هیوندای توسان محسوب می شود و به همین خاطر با توجه به محبوبیت دو کره ای مذکور در بازار ایران، در صورت عرضه به کشور راه چندان ساده ای پیش رو نخواهد داشت.
Honda HR-V
یکی دیگر از کراس اوورهایی که جای خالی آن در بازار داخلی به شدت حس می شود، هوندا HR-V است که در واقع حکم برادر کوچکتر CR-V را دارد. البته خبر ورود HR-V به بازار ایران نیز چند ماهی است که گاهی مطرح می شود اما تا این لحظه تاریخ و شرایط دقیقی برای نحوه عرضه این محصول اعلام نشده.
یکی از دلایل اصلی آن نیز ضعف نماینده هوندا در ایران در پروموت و عرضه محصولات این برند بوده است. با این حال اگر قرار بر آغاز فروش HR-V درر ایران باشد، بهتر است این پروسه با برنامه تبلیغاتی گسترده تر و خدماتی فراگیرتر صورت پذیرد تا به سرنوشت CR-V دچار نشود. این محصول با پیشرانه های کم حجم و متفاوتی به بازار عرضه می شود که تماما حجمی بین ۱٫۵ الی ۱٫۸ لیتر دارند و با این شرایط به نظر می رسد نمونه ۱٫۸ لیتری با حدود ۱۴۰ اسب بخار قدرت، گزینه خوبی برای عرضه به بازار ایران باشد، اما باید دید که در صورت ورود HR-V به خاک وطن، این محصول چه حرف هایی در برابر نیسان جوک، تویوتا CH-R و … خواهد داشت.
Volvo Xc40
XC40 که یکی از تازه ترین محصولات ولوو در بازار جهانی است، امسال با کسب ۳۲۵ امتیاز از ۶۰ داور بین المللی توانست عنوان خودرو سال ۲۰۱۸ اروپا را از آن خود کند. این محصول که در واقع یک کراس اوور کامپکت لوکس محسوب می شود، با توجه به این که تماما با پیشرانه های کم حجم و اقتصادی تولید می شود و قیمت پایه آن نیز کمتر از ۴۰ هزار دلار است، ظاهرا شرایط عرضه به بازار ایران را دارد و بدین ترتیب این خودرو را می توان یکی از گزینه های احتمالی ورود به خیابان های کشور در آینده نه چندان دور دانست.
البته اگر اقداماتی که برای پاگُشای دوباره ولوو در ایران در حال انجام است، بالاخره به ثمر بنشیند. در این صورت، پیشرانه ای که می تواند برای ورود به بازار ایران مناسب باشد، نمونه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو ۱۸۷ اسب بخاری است که قدرت و گشتاور کافی را برای این کراس اوور فراهم می کند. همچنین با توجه به این که XC40 خودرویی پریمیوم با کیفیت ساخت بسیار بالاست و رقیب مستقیم خودروهایی همچون BMW X1 به حساب می آید، در صورت ورود به بازار کشورمان احتمالا مورد توجه بسیاری از افراد قرار خواهد گرفت.
VW Polo
حال که بعد از مدت ها انتظار، دو محصول مدرن از فولکس واگن به بازار ایران راه پیدا کرده، باید منتظر عرضه تولیدات جدیدتر این خودروساز به کشور باشیم. در واقع پاسات و تیگوان و به زودی گلف GTI خودروهای نسبتا گران قیمتی هستند که بسیاری از افراد از پس خرید آنها بر نمی آیند؛ اما برای افرادی که به دنبال یک خودروی آلمانی با کیفیت با قیمتی معقول تر هستند، پولو می تواند یک گزینه بسیار عالی باشد.
این خودرو که در کلاس هاچ بک های ساب کامپکت دسته بندی می شود، با پیشرانه های کم حجم و بسیار بهینه ۳ و ۴ سیلندر در بازار جهانی حضور دارد و همچنین در گستره نمونه های این خودرو نسخه GTI با حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت نیز وجود دارد! البته لازم به ذکر است که فولکس واگن به تازگی نسل جدید پولو را روانه بازار جهانی کرده که این نسل از نظر طراحی، امکانات و فضای داخلی، برتری کاملا محسوسی به نسل قبل از خود دارد.
دیدگاهتان را بنویسید