جمالی:سایپا وارد باشگاه تولید کنندگان جهانی شد

تصویر روز: اولین مرکز واقعیت مجازی صنعت خودرو کشور با حضور مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا افتتاح شد.

دکتر مهدی جمالی، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه افتتاح این مرکز ضمن قدردانی از تلاش های مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا خواستار ادامه این روند در حوزه طراحی محصولات جدید شد.

وی توجه به طراحی محصول را از مهمترین سیاست های سایپا دانست و گفت : سایپا می تواند تبدیل به یکی از بهترین شرکت های طراحی خودرو در منطقه شود .

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به لزوم توجه به پیشرفت های طراحی و فنی صنعت خودرو در جهان تصریح کرد: طراحی محصولات جدید و ایجاد نوآوری در حوزه های مختلف تولیدی می تواند سلائق مشتریان را در بازارهای داخلی و خارجی به خوبی پوشش دهد .

وی تداوم این روند را عاملی مؤثر برای اعتلای صنعت خودرو و سایپا خواند و اقدام­ های صورت­ گرفته را گامی مهم برای برداشتن قدم ­های بزرگتر در حوزه طراحی محصول در گروه خودروسازی سایپا عنوان کرد.

دکتر جمالی افزود : حوزه تحقیق و طراحی برای گروه خودروسازی سایپا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در این خصوص امکانات لازم در اختیار این مجموعه قرار خواهد گرفت .

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا طراحی پلت فرم های جدید را عامل ورود گروه سایپا به باشگاه تولبد کنندگان برتر جهانی دانست و گفت : در تمامی ارتباطات خود با شرکت های مطرح جهانی الگوبرداری و انتقال دانش روز به داخل کشور را مد نظر قرار خواهیم داد .

بر اساس این گزارش مرکز واقعیت مجازی خودرو که برای اولین بار در صنعت خودرو به وجود آمده است با تلاش متخصصان داخلی و همکاری تأمین شرکت آلمانی ایجاد شده و تأثیر بسیار زیادی در فرآیندهای مهندسی و تحلیل­های طراحی در حوزه مهندسی ایفا خواهد کرد.

این مرکز که با هدف کاهش هزینه­ های طراحی و همچنین کم شدن زمان طراحی ایجاد شده ، دارای دو بخش پاور وال و تونل است که هر کدام از این بخش­ ها با کاربردهایی مجزا نقش تأثیرگذاری در فرآیندهای طراحی در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا خواهد گذاشت.

بخش پاور وال این مرکز با صفحات سه بعدی به صورت یک به یک برای نمایش کامل خودرو با قابلیت نمایش فول اچ ­دی به نمایش گذاشته شده است به ­گونه ­ای که این تصاویر به وسیله ۱۶ پروژکتور پخش شده و نمایش آن با کیفیت بسیار بالایی همراه خواهد بود.

گفتنی است از قابلیت­های بخش پاور وال این است که این سیستم می­تواند تصاویر یک خودرو و همچنین رنگ و بافت قطعات را به ­گونه ­ای همزمان و به شکل سه ­بعدی نمایش دهد و به وسیله این بخش می­توان زوایای مختلف یک خودرو را بررسی و تمامی ابعاد زیر و روی خودرو را مشاهده کرد.

کاربرد اصلی بخش پاور وال در استایل ظاهری خودرو است به ­گونه ­ای که پیش از ساختن مدل­های فیزیکی در پروژه­ های طراحی، با شبیه ­سازی طرح از طریق مدل­ های سه ­بعدی و طراحی اجزا و بخش های مهم در خودرو ضمن شناخت موارد و مشکلات احتمالی می­توان تغییرات مورد نیاز را در حوزه طراحی خودرو انجام داد.

از دیگر کاربردهای بخش پاوروال، مونتاژ و دمونتاژ قطعات روی همدیگر است و برای مثال می ­توان پس از مدل­سازی سه ­بعدی محفظه موتور، تداخل­ ها و احیاناً مونتاژ و دمونتاژهای احتمالی در طراحی را شناخت و در صورت وجود آنها با تشخیص درست، تغییرات مورد نیاز را به­راحتی و بدون صرف هزینه اضافی صورت داد.

این بخش از کاربردهای مختلف و متعددی برخوردار است که از مهم­ترین کاربردهای آن می­توان به بررسی­ ها و آزمایش­ های ارگونومی مجازی با تجهیزات مورد نیاز آن و آزمایش­های فنی با آدمک­های مخصوص اشاره کرد.

بخش دیگر مرکز واقعیت مجازی مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا نیز دستگاه تونل است که امکان شبیه­ سازی مجازی و سه ­بعدی داخل خودرو با سه دیوار و صندلی را برای کاربر فراهم خواهد آورد.

این بخش به ­گونه ­ای است که وقتی فرد روی صندلی شبیه­ سازی­ شده خودرو قرار می­ گیرد، فضای مجازی کاملاً دقیقی از نشستن پشت فرمان اتومبیل را به وی ارائه می­ دهد.

شبیه­ سازی این بخش با دقتی بالا و فناوری منحصر به فرد به­گونه­ای ایجاد شده که پس از نشستن فرد روی صندلی آن تمام زوایا، دسترسی­ ها و فرمان و همه موارد مورد نظر برای رانندگی را در دسترس کاربر قرار خواهد داد.

مهم­ترین کاربرد بخش تونل در مرکز واقعیت مجازی سایپا در درجه اول در حوزه استایل داخلی خودرو است و متخصصان سایپا می­توانند با تکیه بر این تجهیزات رنگ­ ها، بافت­ ها و موارد تخصصی در حوزه تزئینات و تجهیزات داخلی خودرو را در موارد مورد نیاز داخلی کنترل کنند.

این مرکز تحلیل­ های مهندسی را برای انجام تغییرات مورد نیاز در تمام اجزای داخلی و خارجی، برای تعبیه بهترین شرایط در طراحی­ ها را، در اختیار مهندسان سایپا قرار خواهد داد و باعث ایجاد بهره­ وری در طراحی خودرو خواهد بود.

همچنین، مزیت دیگری که دستگاه­ های مرکز واقعیت مجازی برای سایپا ایجاد خواهد کرد استفاده آن در کلینیک­ های تخصصی خودرو و نمایش طرح ­ها و محصولات جدید برای مشتریان خواهد بود که در واقع نقش مؤثری در بهبود ارتباط سایپا و مشتریان ایفا خواهد کرد.

اما آنچه که مدیران مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا را بر آن داشته که این سیستم پیشرفته و نوین را به اختیار سایپا در آورند، مزیت­ های این مرکز و تجهیزات آن در صرفه ­جویی در زمان و هزینه طراحی است.

مراحل طراحی یک خودرو معمولاً مشمول زمانی طولانی برای اجرای مدل­سازی است و این فرایند با ایجاد این مرکز به­ گونه ­ای چشمگیر کاهش یافته است. همچنین، هزینه ­هایی که پیش از این برای مدل­سازی در طراحی محصولات صورت می­گرفت نیز با تأسیس این مرکز به نحوی محسوس کاهش خواهد یافت و در نهایت، منجر به بهبود فرایندهای طراحی در گروه خودروسازی سایپا خواهد شد.

شایان ذکر است که رویکرد گروه خودروسازی سایپا در حوزه طراحی مبتنی­ بر ادامه توسعه این حوزه است و تجهیز آزمایشگاه ­های سیستم­ های پیشرفته نیز در تداوم همین مسیر در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا در دستور کار قرار دارد.

لزوم توجه به سیستم­های پیشرفته روز دنیا در خودروهای خارجی توجه سایپا را به خود جلب کرده و در آینده­ای نزدیک در طراحی خودروهای جدید سیستم­های پیشرفته و نوین دنیا به خودروهای این گروه خودروسازی منظور خواهد شد؛ و تجهیز آزمایشگاه­ ها در حوزه ­هایی نظیر ترمز اتوماتیک، کنترل پایداری و… از پروژه­ هایی است که به زودی در این مرکز به وجود خواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *