تصویر روز: هر ساله به طور متوسط، بیش از ۲۳۸ هزار نفر در جاده های هند کشته می شوند که این تعداد بیش از ۱۰۰ برابر کشور انگلستان است و در این میان، اکچوارها برای حل این مشکل دست به کار شده اند.
اهداف توسعه پایدار شامل به نصف رساندن آمار تلفات جاده ای تا سال ۲۰۲۰ است. امنیت جاده ای، یک مشکل عمده در هند محسوب می شود. تنوع بالایی از ترافیک جاده ای از جمله خودروهای سریع و موتورهای ۲ و ۳ چرخه، ساختار نامناسب جاده ها و خودروهای دارای مشکلات فنی، دلایل عمده نرخ بالای تصادفات جاده ای در هند تلقی می شود.
داده های وزارت حمل و نقل جاده ای و بزرگراه های هند، نشان می دهد، در سال ۲۰۱۳، ۴۸۶ هزار و ۴۷۶ مورد تصادف جاده رخ داده است که از این میان ۴۹۴ هزار و ۸۹۳ نفر زخمی و ۱۳۷ هزار و ۵۷۲ نفر کشته بر جای گذاشته است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) معتقد است که این آمار باید بیشتر باشد و تخمین مرگ و میرناشی از این تصادفات در هند را ۲۳۸ هزار و ۵۶۲ نفر می داند. این از یک رقم ۶/۱۶ نفری مرگ و میر جاده ای در میان هر ۱۰۰ هزار نفر ساکن این کشور خبر می دهد. در مقایسه و در دوره زمانی مشابه، در انگلستان و نیوزیلند، فوت ناشی از تصادفات جاده ای، به ترتیب ۹/۲ و ۵/۸ نفر گزارش شده است. این مسئله، بر سلامت افراد و رفاه عمومی جامعه اثر منفی عمده ای بر جای می گذارد.
در سطح خانوارها، جراحت یا فوت می تواند پیامدهای اجتماعی- اقتصادی در پی داشته باشد. در صورتی که فرد مجروح یا فوتی، بیمه نداشته باشد، هر نوع خسارت در درآمد یا افزایش هزینه های ناشی از درمان می تواند خانواده فرد قربانی را دچار فقر نماید. همچنین، این اثرات در سطح ملی نیز قابل مشاهده است. سازمان بهداشت جهانی پیش بینی می کند که هند، به صورت سالانه، ۳ درصد از تولید ناخالص ملی (GDP) خود را به دلیل تصادفات جاده ای از دست می دهد. حمل و نقل امن جاده ای نقش عمده ای در رشد اقتصادی آتی هند بازی می کند
با توجه به این که در ۷۸ درصد تصادف گزارش شده در سال ۲۰۱۳، راننده مقصر شناخته شده است، بهبود رفتار رانندگان می تواند اثری عمیق بر رفاه اقتصادی و فردی در هند داشته باشد.
در این میان، بخش بیمه می تواند نقش مهمی در مدیریت ریسک برای افراد و جامعه بازی کند. مطالعه موردی حاضر بر بیمه خودرو در هند تمرکز دارد. زیرا تصادفات جاده ای، ریسک عمده ای بر رفاه فردی و اقتصادی تحمیل می کند. بیمه خودرو، یکی از بزرگ ترین اشکال بیمه در جهان است و این اعتقاد وجود دارد که این نوع بیمه می تواند نقش مهمی در بهبود امنیت جاده ای در هند بازی کند و اهداف توسعه پایدار را محقق نماید.
معمولا، آموزش اکچوئری ها شامل استفاده از تحلیل داده ها برای درک ریسک ها و عدم اطمینان می گردد. بنابراین، آنان در جایگاه مناسبی برای تحریک و حمایت از مدیریت ریسک با طراحی محصولاتی که رفتارهای مطلوب را تشویق کند، هستند. هم اکنون، چندین محصول بیمه ای نوآورانه در سرتاسر جهان وجود دارد که هند می تواند از آنها بیاموزد.
در فرانسه، شرکت آگسا، محصولی با عنوان بیمه مستقیم یودرایو ارائه می دهد که برای رانندگان جوان طراحی شده است، زیرا آنان بیشتر در معرض تصادفات جاده ای قرار دارند. در بیمه یودرایو، فن آوری تله ماتیک نقش مهمی بازی می کند. با استفاده از این فن آوری، داده های مربوط به رفتار راننده جمع آوری و به آگسا انتقال داده می شود. تحلیل دقیق این داده ها به شناسایی الگوها و نظراتی که می تواند در الگوپردازی قیمت ها اثر بگذارد، کمک می کند. برای تشویق به داشتن رفتاری ایمن در رانندگی، اگر بیمه گزاران موافقت کنند که یک دستگاه تله ماتیک در خودروی خود نصب کنند و در صورت پذیرش عمل به این نوع رفتار، آنان می توانند تا ۵۰ درصد تخفیف در حق بیمه دریافت کنند. علاوه بر این، با هدف افزایش آگاهی رانندگان جوان از این که آیا ایمن رانندگی می کنند یا خیر، یودرایو برای آنان، نمره رانندگی و بازخورد به صورت هفتگی یا ماهانه ارائه می دهد.
دیگر محصولات صنعت بیمه با هدف بهبود امنیت جاده ای شامی موارد ذیل می گردد:
– آکادمی رانندگی آگسا (یونان) که تخفیف بیمه برای رانندگان بیمه ای که در کلاسهای آموزشی این آکادمی شرکت نموده و از روش های رانندگی ایمن بهره مند می شوند، ارائه می دهد.
– نرم افزار آویوا درایو که به طور خودکار سفرهای راننده را از طریق جی پی اس (GPS) آنان ثبت نموده و ترمز، افزایش سرعت و تغییر مسیر آنان را نیز رصد می کند. این نرم افزار، با هر ۲۰۰ مایل (۸۶۹٫ ۳۲۱ کیلومتر) رانندگی، یک نمره از یک تا ده ثبت می کند که شرکت آویوا در مراحل بعدی برای محاسبه تخفیف از آن استفاده می کند.
– شرکت بیمه زوریخ نیز یک دستگاه مسافت سنج برای رصد و پیشگیری از رفتارهای پرریسک توسط رانندگان طراحی نموده است.
تخصص اکچواری می تواند در توسعه و کاربرد محصولات و طرح های بیمه ای در هند و دیگر کشورهای در حال توسعه کمک کند. تلاش های هماهنگ از طرف صنعت بیمه، جامعه و دیگر سازمان های دولتی و ناظران در طراحی و اجرای این نوع طرح ها برای توسعه پایدار جهانی بسیار حائز اهمیت است.
نکته:
افزایش روزافزون سوانح و حوادث حمل و نقل جاده ای و خسارات مالی و جانی ناشی از آنها در زمره مهم ترین چالش هایی است که توجه و تعمق تحلیل گران ترافیک را بیش از بیش می طلبد. بیماری های قلبی عروقی، حوادث و صدمات جاده ای و بلایای طبیعی به عنوان سه تهدید رو به رشد در کشورمان تلقی شده که هزینه های سنگینی را بر جامعه تحمیل می کنند. در زمینه مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی جهان، هنوز ایران در صدر قرار دارد و تصادفات، سومین علت مرگ و میر در کشور شناخته شده است. این در حالی است که در یک دهه گذشته (۱۳۹۰- ۱۳۸۰) ظرفیت تولید کارخانه های خودروسازی از ۳۵۰ هزار دستگاه در سال به نزدیک به یک و نیم میلیون دستگاه افزایش یافته و به موازات آن، آمار تخلفات و تصادفات نیز سیر صعودی داشته است. در حال حاضر معضلات و حوادث ترافیکی در مجموع پدید آورنده فاجعه عظیمی برای جامعه ماست، یک فاجعه در ابعاد «ملی» که هر سال جان ۲۲ هزار ایرانی را می گیرد و روزانه سه تا چهار درصد ثروت ملی را نابود می کند، فاجعه ای که بسیاری از کارشناسان، بزرگی آن را همانند پیامدهای یک «جنک» تمام عیار می دانند. از نگاه کارشناسان چهار عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط در پدید آمدن تصادف های رانندگی موثر است، اما در واقع ۹۰ درصد تصادفات رانندگی ناشی از عامل انسانی است که گاهی اوقات نادیده گرفتن مقررات و خطاهای رانندگی، نقش بسزایی در افزایش آمار تصادفات دارد. در این راستا بررسی های کارشناسان نشان داده است. اشتباهات و خطاهای راننده معمولا علت اصلی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد تصادفات است.
در این باره اگر ماشین و راه معیوب باشد، اما راننده هوشیار بوده و مقررات را رعایت کند، می توان تصادفات را به حداقل کاهش داد. با توجه به اینکه یکی از مقتضیات زندگی جدید خودرو است و جامعه ما با یک تاخیر در درونی کردن فرهنگ ترافیک مواجه است، بر همین اساس باید گام های گسترده ای برداریم تا ضایعات این تکنولوژی به حداقل برسد و قانون پذیری را در جامعه نهادینه کنیم.
منبع: موسسه و دانشکده اکچواری
دیدگاهتان را بنویسید