تصویر روز: شرکت بیمه تعاون در پنجمین سال فعالیت،رسالت اصلی خود را در تأمین منافع ذینفعان از طریق ارائه خدمات بیمه ای و سرمایه گذاری بهینه وهمچنین حضور پایدار وموثر در بازار بیمه کشور به ویژه بخش تعاون میداند.
دراین شرکت کمیته تدوین استراتژی ،جهت انجام برنامه ریزی استراتژیک تشکیل شده که در راستای آن رشد سهم بازار شرکت مطابق با افق زمانی ۱۴۰۵ برآورد شده است و مسلما با توجه به نیاز بازار و تغییرات مستمر محیطی و بر اساس برنامههای مذکور تدوین طرحهای جدیدی نیز در دستور کار شرکت خواهد بود.
همزمان با فرارسیدن روز بیمه با دکتریونس مظلومی مدیرعامل شرکت بیمه تعاون طی گفت و گویی به بررسی آخرین وضعیت صنعت بیمه پرداختیم که ماحصل آنرا در ادامه میخوانید.
آقای دکتر به طور کلی وضعیت صنعت بیمه را در کشور چطور ارزیابی میکنید؟
ارزیابی عملکرد صنعت بیمه به این مساله بستگی دارد که ایران با کدام کشور منطقه مقایسه میشود به طوریکه آخرین بررسیها حاکی از آن است که ایران در صنعت بیمه جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است، اما مقایسه ایران با کشورهای در حال توسعه رده پایین تری را نشان میدهد که امیدواریم با تلاشهای صورت گرفته در صنعت بیمه ضریب نفوذ بیمه رشد محسوسی پیدا کند.
به نظر شما چه عواملی باعث کمرنگ شدن استفاده از بیمههای اختیاری در سبد خانوار ایرانی شده است؟
بیشتر دلایل مربوط به مسائل فرهنگی میشود و نمیتوان انتظار داشت که بطور خودجوش این فرهنگ در بین افراد شکل بگیرد و در این امر لازم است برای فرهنگ سازی، از بخشهای مختلف حاکمیتی استفاده شود تا بتوان ضرورت استفاده از بیمهها را به افراد نشان داد.
چه بیمههایی در کشورهای توسعه یافته وجود دارد که در ایران هیچ توجهی به آن نمیشود؟
عمده تفاوتی که ما با کشورهای در حال توسعه داریم در بحث بیمههای زندگی و بیمههای بازنشستگی است. منتهی مسئلهای که فراموش شده این است که در کشورهای در حال توسعه بیمههای بازنشستگی به صورت صندوقهای بازنشستگی و مستمری است که این صندوقها ماهیتاً شرکتهای بیمهای هستند و در نتیجه حق بیمه تولیدی آنها نیز در کشورهای در حال توسعه جزء حق بیمه بازرگانی انها حساب میشود.
این درحالی است که در ایران بیمه بازنشستگی توسط مجموعه صنعت بیمه انجام نمیشود در نتیجه این حق بیمهها جزو حق بیمههای تولیدی صنعت بیمه به حساب نمیآید و این را میتوان یکی از عوامل عقب افتادن ایران در بحث بیمههای زندگی دانست. اصولا بیمههای زندگی که توسط شرکتها در ایران به فروش میرسد نوعی بیمه تکمیلی بازنشستگی محسوب میشود بطوریکه بیمه بازنشستگی پایه در سازمان دیگری انجام میشود و جزو عملکرد صنعت بیمه نیست.
در صورتیکه نبود فرهنگ در بحث شناخت بیمهها را کنار بگذاریم چه عوامل دیگری در زمینه کم رنگ شدن استفاده از بیمههای اختیاری دخیل است؟
در بحث تنوع دربیمهها ضعفی دیده نمیشود و در حال حاضر هر بیمهای که تقاضا برای آن وجود داشته باشد از سوی شرکتهای بیمهای ارائه میشود، ولی در حال حاضر صنعت بیمه به جایی رسیده که اگر بیمهای با هزینه اندک نیز در اختیار افراد قرار گیرد افراد برای بیمه کردن اقدام نخواهند کرد.در حال حاضر شرکتهای بیمهای در خیلی از شاخهها از جمله بیمه شخص ثالث و درمان، زیانده هستند و در بیمههای آتشسوزی پایینترین رقم را دریافت میکنند، ولی کماکان مردم برای پرداخت حق بیمه تردید دارند.
اگر روزی به شما سمت رئیس کل بیمه مرکزی داده شود ترجیحا کدام نوع بیمه را در کشور از اختیاری به اجباری تبدیل میکنید؟
به نظر من اجباری شدن بیمه حوادث طبیعی در کشور مثل زلزله، سیل بیش از بیمه نامههای اختیاری دیگر ضرورت دارد تا به طور اجباری ارائه شود.
با وجود ضررده بودن شرکتهای بیمهای در برخی از شاخهها چرا تعداد بیمهها در کشور رو به رشد است؟
این مورد نیز یکی از اشکالات فرهنگی بیمهها محسوب میشود و بخاطر رقابت و دریافت سهم بیشتر بازار در رشتههای مختلف، شرکتهای بیمهای در حال افزایش هستند.
تحولات نرخ ارز در مدت اخیر در کدام شاخههای بیمهای تاثیرگذار بوده است؟
تحولات نرخ ارز در چند بخش بیمهای تاثیرگذار یوده بطوریکه یکی از آنها مربوط به شرکتهایی میشود که سپرده ارزی دارند و طبیعی است که سود بالایی را نصیب شرکت کردند از طرفی تعهدنامههایی دارند که در صورت خسارت برای پرداخت آن با نرخ ارز فعلی اقدام میکنند؛ بنابراین هم در بحث تعهدات و هم در زمینه داراییهای شرکتهای بیمهای تاثیرگذار بوده است و در مواقعی که تعهدات ارزی وجود داشته با تحولات نرخ ارز در پرداخت خسارت با زیان روبرو میشوند.
در بحث بازاریابی بیمهای چرا به فناوری اطلاعات و استفاده از روشهای نوین کمتر اهمیت داده میشود؟
خوشبختانه سال جاری سمینار بیمه به فناوری اطلاعات اختصاص داده شد و در جهان تحولات شدیدی در این زمینه رخ داده است و پیشبینی میشود در آینده نه چندان دور تحولات عظیمی در این حوزه در کشور ایجاد شود.
به نظر شما چقدر امکان دارد تا روشهای نوین در بحث بازاریابی جای بازاریابیهای سنتی بیمهای را پر کند؟
در کشورهای توسعه یافته نیز که پیشرفت بالایی در صنعت بیمه داشتهاند بازاریابی اصلی بیمه بصورت فروشهای حضوری انجام میشود به طوریکه باید با مشتری تعامل بالایی داشت تا وی را متقاعد به خرید بیمه نامه کرد در نتیجه علیرغم پیشرفتهای بسیار در این حوزه کماکان قسمت عظیمی از فروش صنعت بیمه توسط نمایندگیها و کارگزاریها انجام میشود.
و سخن آخر
شرکت بیمه تعاون با افزایش شعب شرکت دراستانها برحسب برنامه پیش بینی شده با تأ کید بر نفوذ بیمه درکشور، افزایش شبکه فروش شرکت با جذب نمایندگان توانمند و متعهد،توسعه کمی و کیفی شبکه فروش(نمایندگان و بازاریابان) و افزایش میزان پرتفوی تولیدی شرکت با تأکید بر جذب بازار بیمه ای بخش تعاونی به عنوان برنامه های آتی شرکت اشاره کرد و افزود:ما همچنین توسعه محصولات وهمچنین طراحی محصولات جدید بیمه ای با شناسایی نیاز مشتریان و ایجاد مزیت رقابتی در بازار، تلاش برای ارائه سرویس های متمایز به مشتریان و افزایش میزان رضایت مندی، راه اندازی CRM به منظور هدفمندسازی ارتباط با مشتریان، تسهیل در دسترسی آسان مشتریان و بیمه گزاران به خدمات شرکت در سراسر کشور از جمله عملیاتی نمودن فروش الکترونیکی بیمه نامه، تعامل با شرکتها و موسسات بیمه ای اتکائی داخلی و خارجی در خصوص توزیع ریسکهای بیمه نامه های بزرگ و برندسازی بیمه تعاون با بهره گیری از شیوه های کارآمد و مناسب را در دستور کار داریم.
دیدگاهتان را بنویسید