taxi 1

نصب CNG در پایانه‌های تاکسی تهران

تصویر روز: با احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس در پایانه‌های تاکسی فاصله دسترسی به نزدیک‌ترین ایستگاه سوخت‌گیری برای خودروهای دوگانه‌سوز کاهش یافته و تسهیل در دسترسی به ظرفیت‌های عرضه CNG به جذابیت استفاده از این نوع سوخت‌ در کنار ارزان بودن و پاک بودن آن می‌افزاید.
به گزارش  تسنیم، یکی از معضلات دارندگان خودروهای دوگانه‌سوز در کلانشهر تهران، فاصله زیاد بین جایگاه‌های عرضه سوخت CNG است. این مسئله که از قیمت بالای زمین در تهران ناشی می‌شود، موجب شده هم‌اکنون فاصله بین جایگاه‌های عرضه سوخت CNG‌ در پایتخت به طور متوسط ۱۲٫۳ کیلومتر باشد. درواقع در تهران هر راننده خودروی دوگانه سوز برای دسترسی به نزدیک ترین جایگاه عرضه سوخت CNG باید به طور متوسط ۱۲٫۳ کیلومتر طی کند.

قیمت زمین سال به سال در تهران در حال افزایش است، همچنین کمتر زمین مناسبی از نظر ابعاد و وجود شرایط لازم برای رعایت استانداردها، به‌منظور احداث جایگاه بزرگ عرضه سوخت CNG در میانه شهر وجود دارد. از اینرو در مدیریت طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به منظور رفع چالش توسعه نامتوازن جایگاه های عرضه سوخت CNG و فاصله زیاد آنها از متقاضیان در تهران که می تواند یکی از دلایل کاهش تقاضا باشد، تصمیم بر آن شده تا جایگاه‌های کوچک مقیاسی در نقاط مختلف شهر تهران احداث شود که بدین منظور، پایانه‌های تاکسی انتخاب شده‌اند.

با مذاکرات و توافق‌هایی که بین مجموعه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با راهبری مدیریت طرح CNG و شهرداری تهران نهایی شده، پایانه‌های تاکسی شهر تهران به جایگاه‌های کوچک تک کمپرسور مجهز می‌شوند.

کمپرسورهای قابل نصب در پایانه‌های تاکسی می تواند بنابر ظرفیت مورد تقاضا از ۲۵۰ مترمکعب در ساعت تا ۲۵۰۰ مترمکعب در ساعت ظرفیت داشته باشند، اما تجهیز پایانه‌های تاکسی با کمپرسورهایی با ظرفیت متوسط ۱۰۰۰ مترمکعب در ساعت مدنظر قرار دارد.

حمید قاسمی ده چشمه مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: “با شهرداری تهران برنامه ای با عنوان جایگاه های کوچک مقیاس در پیش گرفتیم تا بیاییم در محل های ترددهای زیاد خودروها جایگاه های کوچک مقیاس را احداث کنیم. بررسی کردیم در چه نقاطی تردد بیشتری داریم و نتیجه این بررسی ها این شد که در ۲۴ نقطه تهران با شهرداری به توافق نظر رسیدیم که احداث این جایگاهها را در این نقاط عملیاتی کنیم.”

مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه “به این نتیجه رسیدیم که اگر پایانه های تاکسی را به ایستگاه CNG تبدیل کنیم، خود ایستگاه‌های عرضه سوخت CNG در نقاط دیگر آزاد شده و در اختیار مردم قرار می گیرد”، گفت: “تصمیم بر این شد که ۵ طرح احداث جایگاه‌های کوچک که سه طرح در پایانه های تاکسی و دو طرح در دیگر نقاط پرتردد است را به صورت پایلوت خودمان انجام دهیم و در جریان احداث این جایگاه‌ها، هزینه واقعی تمام شده را استحصال کنیم و برای جذب سرمایه مردمی به منظور احداث دیگر جایگاه‌ها، نتایج این پایلوت‌ها را دخیل کنیم.”

به گزارش تسنیم، اگر سوخت‌گیری هر خودروی CNG سوز را به طور متوسط ۱۲ مترمکعب بر ساعت درنظر بگیریم و ظرفیت کمپرسور نصب شده ۱۰۰۰ مترمکعب در ساعت باشد، حدود ۸۳ خودرو در یک ساعت می توانند از یک جایگاه کوچک سوخت گیری کنند. از اینرو، وقتی تعداد این جایگاه‌های کوچک در شهر زیاد شود، هم سرعت سوخت‌گیری بیشتر خواهد شد و هم دسترسی ها راحت تر می شود.

به عبارتی با احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس در پایانه‌های تاکسی، فاصله دسترسی به نزدیک‌ترین ایستگاه سوخت‌گیری CNG برای خودروهای دوگانه‌سوز کاهش یافته و تسهیل در دسترسی به ظرفیت‌های عرضه این نوع سوخت، به جذابیت استفاده از سوخت CNG‌ در کنار ارزان بودن و پاک بودن آن می‌افزاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *