pho

QR بخش مهمی از آینده پرداخت کشور خواهد بود

تصویر روز: QR مخفف عبارت کدهای واکنش سریع یا Quick Response Code است. کدهای QR را‌ می‌توان به کمک تلفن‌های هوشمند اسکن کرد. این کدها می‌توانند حاوی اطلاعاتی نظیر آدرس اینترنتی، نام، نشانی، تلفن، متن دلخواه یا هر اطلاعات دیگری باشند.

برخلاف ارتباطات حوزه‌ی نزدیک NFC کدهای QR فاقد هرگونه اجزای الکتریکی بوده یا نیازی به فناوری سخت‌افزاری خاصی ندارند. حال شرکت تابان آتی پرداز هم‌زمان با راه‌اندازی خدمات کیف پول در اپلیکیشن تاپ، عملیات نصب کدهای QR را در تاکسی‌های شهر مشهد شروع کرده و هم‌اکنون تمامی تاکسی‌های مشهد در حال تجهیز شدن به این کدها هستند. هم‌اکنون نیز شهروندان و مسافران در شهر مشهد می‌توانند با نصب یا به‌روزرسانی اپلیکیشن تاپ و ورود به بخش کیف پول، نسبت به شارژ کیف پول و پرداخت هزینه‌های خرد ازجمله هزینه تاکسی و مترو از طریق اسکن بارکدهای نصب‌شده، اقدام کنند.‎

به همین بهانه با حمیدرضا محمدی، مدیرعامل شرکت تابان آتی پرداز به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:
شرکت تابان آتی پرداز از چه زمانی فعالیت های خود را آغاز کرده است:
این شرکت با هدف زمینه سازی برای توسه سریع و چابک حوزه موبایل پیمنت از انتهای سال ۹۶ با سهامداری شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (۷۰ درصد) هولدینگ داده پردازی بانک پارسیان (۲۰ درصد) و شرکت پارسیان کیش (۱۰ درصد) تاسیس شده است.
چرا QR را برای ارائه خدمات خود انتخاب کردید؟
چیزی که ما را در پرداخت موبایلی به سمت QR برد وجود مشکلاتی بود که در توسعه NFC عملاً با آن مواجه هستیم. خدمات NFC دودسته است مبتنی بر سیم‌کارت و مبتنی بر گوشی و بر همین اساس مشکلاتی در توسعه آن وجود دارد. مثلاً سیستم‌عامل IOS عملاً اجازه نمی‌دهد که اپلیکیشن‌هایی غیر از سیستم پرداخت خودش از NFC گوشی استفاده کنند. بنابراین ما این طیف مشتریان را از دست خواهیم داد. در سیستم‌عامل Android نیز عمدتاً گوشی‌های جدید امکان دسترسی به NFC را به کاربر می‌دهد و بنابراین بازهم تعدادی از مشتریان نمی‌توانند به این خدمات دسترسی پیدا کنند. در بخش دوم یعنی NFC مبتنی بر سیم‌کارت، این امر مستلزم توافق با اپراتورها و تعویض سیم‌کارت بوده که بی‌شک هم برای ما و کاربران هزینه‌بر است. پذیرنده هم با مشکلاتی روبه‌رو است ازجمله سخت‌افزارهایی که برای خوانش NFC نیاز دارد که درواقع با این وضعیت تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار عملاً توجیه اقتصادی زیادی ندارد. در این میان QR هیچ‌کدام از مشکلات ذکرشده را ندارد. هر نوع گوشی Android و یا IOS که مجهز به دوربین باشد می‌تواند از این سیستم استفاده کند. از سمت پذیرندگی هم هزینه خاصی در برندارد. همچنین نسبت به NFC هم تقریباً همان سرعت را دارد که با بهینه‌سازی نرم افزارها می‌توان همین یک یا ۲ ثانیه تأخیر را هم برطرف کرد. از طرفی توسعه QR مشکلات NFC را ندارد؛ بنابراین تصمیم گرفتیم خدمات خود را روی QR ارائه دهیم.
از تجربیات گذشته QR در صنعت حمل‌ونقل هم در ارائه خدمات خود استفاده کردید؟
در تهران عمدتاً خدماتی بر اساس QR داده می‌شود که هم‌اکنون فعال است و ما از تجربیات آن‌ها در توسعه سرویس‌های خود استفاده کردیم. مثلاً موانع و مشکلاتی که پذیرنده (راننده) و مشتریان داشتند، رصد شد و تلاش کردیم با حذف مشکلات فعلی، تجربیات گذشته را به‌صورت کامل‌تر ارائه کنیم.
چرا مشهد را برای راه‌اندازی خدمات خودتان انتخاب کردید؟
شهرداری مشهد یک مزایده برای ارائه خدمات کیف‌پول شهروندی و پرداخت‌های موبایلی برگزار کرد که ما در این مزایده به نمایندگی از گروه پارسیان شرکت کردیم که پیشنهاد ما پس از طی مراحل صلاحیت سنجی و مزایده که بسیار هم سخت‌گیرانه بود، برنده شد. طبق این قرارداد، شهرداری مشهد به ما اجازه داد شبکه‌های حمل‌ونقل ازجمله تاکسی، اتوبوس و مترو به‌اضافه مراکزی که زیر نظر شهرداری است مثل کتابخانه‌ها، فروشگاه‌های شهر ما، شهربازی‌ها و امثال این را به سیستم پرداخت با QR تجهیز کنیم. همچنین برای زوار و ساکنین مشهد هم کیف پول شهروندی مورد تاییدشهرداری را ایجاد کنیم که مردم بتوانند روی پلتفرم QR در نرم‌افزار تاپ پرداخت‌های خودشان را انجام دهند.
لازم به ذکر است که در مشهد تجربه پرداخت الکترونیک مبتنی بر کارت در حمل‌ونقل شهری وجود داشته و فرهنگ عمومی مردم نیز آماده استفاده از سیستم الکترونیک در پرداخت‌های خرد است. از طرفی بر اساس آمارها بیش از ۲۵میلیون زائر در سال به مشهد سفر می‌کنند. این دسته افراد هم می‌توانند با نصب یا به‌روزرسانی اپلیکیشن تاپ از این سیستم پرداخت
استفاده کنند.
در حقیقت ما اول با شهرداری مشهد توافق کردیم بعد وارد این حوزه شدیم و هم‌اکنون هم تاکسیرانی و شهرداری مشهد تعامل بسیار خوبی با ما دارند. شهردار مشهد در جریان بازدید از نمایشگاه شهر هوشمند مشهد و در خلال افتتاح این پروژه که در طی روزهای اخیر انجام شد، هم به مجموعه فاوا و هم تاکسیرانی مشهد و ما تکلیف کردند که تا آخر سال همه شبکه حمل‌ونقل این شهر به QR تجهیز شده باشند. این استقبال و همکاری شهردار، معاونین ایشان و همچنین مدیریت سازمان فاوا مشهد برای ما بسیار جالب بود چراکه گاها در سطوح اجرایی ممکن است مقاومت‌هایی وجود داشته باشد.
حال آنکه مجموعه این مدیران با دارا بودن اطلاعات کامل، حمایت زیادی از این پروژه دارند. همچنین مدیریت سازمان تاکسیرانی مشهد هم همکاری بسیار خوبی با ما در توسعه پرشتاب این شبکه دارند.
آیا انجام این طرح انحصاراً با مجموعه پارسیان است؟
شهرداری مشهد با طراحی یک مدل هوشمندانه به ما اعلام کرد که پلتفرم را ایجاد کنیم و پس‌ازآن تا یک سال فرصت ارائه شده است تا ۴ کیف‌پول دیگر را به این شبکه پرداخت وصل کنیم به این صورت که مردم بتوانند علاوه بر نرم افزار تاپ با اپلیکیشن‌های متصل به این ۴ کیف‌پول هم بتوانند پرداخت‌های خود را با QR انجام دهند. در اینجا شهرداری مشهد با ارائه یک الگوی توسعه در شبکه پرداخت، مسئله تعدد QR را نیز حل کرده است.
برنامه توسعه‌ای برای پرداخت بر اساس QR دارید؟
ما طرح خود را با تاکسی‌ها شروع کردیم و ۳هزار تاکسی تاکنون تجهیز شده‌اند و مردم هم‌اکنون می‌توانند از این سیستم استفاده کنند . بلافاصله بعد از تاکسی‌ها مترو و بعدازآن اتوبوس‌های مشهد به پرداخت QR مجهز می‌شوند. علاوه بر آن اصناف مشهد هم همکاری بسیار خوبی با ما داشتند و در حال حاضر هزار واحد صنفی در شهر مشهد به پرداخت QR مجهز شده‌اند. تا آخر سال هم اصناف بیشتری تحت پوشش قرار می‌گیرند.
در مورد نگرانی‌های احتمالی پذیرندگان و مشکلاتی ازاین‌دست بفرمایید. آیا مشکلاتی در این زمینه داشتید؟
ما هم‌زمان با نصب تک‌تک کدهای QR در تاکسی‌ها با رانندگان آن صحبت کردیم. دغدغه‌های آنان را شنیدیم و سعی کردیم آن‌ها را برطرف کنیم. عمدتاً یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها واریز به‌موقع مبالغ به‌حساب پذیرنده‌ها بود که ما این مشکل را به‌طور کامل حل کرده‌ایم. به این صورت که پذیرندگان در صورت تمایل می‌توانند با پرداخت مبلغ اندک کارمزد بانکی، همان لحظه مبالغ را به‌حساب دیگر خود یا حساب شخص دیگر واریز کنند. در غیر این صورت مبالغ بدون کارمزد روز بعد در سیکل پایا رأس ساعت مشخصی به‌حساب آن‌ها واریز می‌شود.
علاوه بر این، هرکدام از پرداخت‌هایی که مسافران انجام می‌دهند بدون دربرگیری هزینه، یک پیامک به شماره‌ای که پذیرنده اعلام کرده است، ارسال می‌شود. باوجودی که این مسئله برای ما هزینه‌بر است اما برای آسودگی خیال پذیرندگان آن را انجام می‌دهیم.
پذیرندگان امکان مدیریت حساب کیف پول خود را دارند؟ برای نسخه راننده چه فکری کرده اید؟
بله در اپلیکیشن تاپ، بخشی تعبیه شده است که پذیرندگان می‌توانند خدمات پذیرندگی جداگانه‌ای داشته باشند. بطوریکه یک فرد به‌عنوان‌مثال، هم بخش شهروندی خود را دارد و هم بخش پذیرندگی و می‌تواند این بخش را هم مدیریت کند. در بخش پذیرندگی، واریز مبالغ توسط خریداران مشخص است و هم امکان نمایش گردش حساب وجود دارد. برداشت فوری یا عادی نیز در این بخش امکان‌پذیر است. به این صورت که فرد می‌تواند مشخص کند که مبالغ کیف پول پذیرندگی به یک حساب دیگر به‌صورت آنی(با هزینه کارمزد) و عادی (بدون کارمزد) واریز شود. اگر هم انتخابی از این بخش نداشته باشد مبالغ بصورت خودکار به حسابی که از قبل اعلام‌شده است با سیستم پایا در روز بعد واریز می‌شود. لازم به ذکر است که از کیف پول پذیرندگی هم به‌طور آنی و بدون هزینه می‌توان مبالغ را به کیف پول شهروندی منتقل کرد.
ازنظر امنیت و سهولت استفاده چطور؟
پرداخت به‌وسیله کدهای QR بسیار آسان است و دانش و ابزار خاصی جز یک گوشی هوشمند ساده نیاز ندارد. ما حتی برای محدودیت استفاده از دوربین در مکان‌های تاریک هم تدابیری داریم بطوریکه وقتی فرضاً محیط تاریک باشد در همان صفحه که اسکن QR انجام می‌شود، یک گزینه برای روشن شدن چراغ‌قوه گوشی همراه وجود دارد که کاربر به‌سادگی می‌تواند با انتخاب این گزینه نور محیط را تنظیم کند. برای امنیت استفاده هم یک رمز حداقل ۴کاراکتری توسط کاربران انتخاب و در یک پروتکل امن کامل که تحت پوشش پیشرفته ترین سطوح رمزنگاری ارتباطات است خدمات را دریافت می‌کند.
در نمایشگاه شهر هوشمند مشهد که اخیراً برگزار شد شرکت کردید. با توجه به ارائه خدمت جدید، این نمایشگاه چه دستاوردهایی برای شما داشت؟
در نمایشگاه شهر هوشمند مشهد این پروژه توسط وزیر محترم ارتباطات و شهردار و شورای مشهد افتتاح شد و عملاً به مردم، شورای شهر و شهرداری مشهد اعلام کردیم که پروژه رسماً آغازشده است. همان‌طور که گفتم با درایت شهردار مشهد روند پروژه تجهیز شبکه حمل‌ونقل این شهر به کد QR با سرعت پیش می‌رود که مورد قدردانی وزیر محترم ارتباطات هم واقع شد. قرارداد ما هم برای همکاری ۵ساله است که کد QR را در شهر مشهد توسعه دهیم.
در خصوص توسعه اپلیکیشن تاپ چه کردید؟
سرویس‌های اپلیکیشن تاپ به‌سرعت توسعه می‌یابد. هم‌اکنون جدیدترین سرویسی که در اپلیکیشن تاپ ارائه‌شده، سرویس بیمه است که طی آن مشتریان امکان مقایسه و انتخاب شرکت بیمه برای خرید بیمه‌نامه را دارند. از امکانات جدید تاپ نیز می‌توان به خرید بلیت اتوبوس و قطار همچنین گسترش شبکه کارت به کارت بین‌بانکی، راه‌اندازی باشگاه مشتریان و پارسی کارت اشاره کرد. تمامی این خدمات برای عموم کاربران بوده و فقط سرویس پارسی کارت مختص مشتریان بانک پارسیان است. تا آخر امسال هم دو سرویس جدید روی اپلیکیشن تاپ ارائه می‌کنیم.
از طرف دیگر ما در اپلیکیشن تاپ این فضا را ایجاد کرده‌ایم که استارت‌آپ‌ها بتوانند سرویس‌های خود را در این فضا ارائه کنند و کاربران دیگر نیاز به داشتن اپلیکیشن‌های متعدد به‌صورت جداگانه نداشته باشند. مثلا ما در موضوع کیف پول از خدمات شرکت پیگیر استفاده می کنیم این خدمات بر روی پلتفرم پیگیر ارائه می شوند. به زودی شاهد عرضه خدمات سایر استارتاپ های موفق کشور نیز در تاپ در حوزه های مختلف خواهید بود. ما تلاش داریم علاوه بر اینکه خدمات جدید و قوی در اپلیکیشن تاپ ارائه کنیم، سرویس دایرکتوری هم باشیم یعنی اتصال بین سرویسهای مختلف را برقرار کرده و کاربران خود را از نصب اپلیکیشن‌های متعدد راحت کنیم.
و سخن پایانی اگر دارید.
به‌جرئت می‌توان ادعا کرد که با توجه به مشکلاتی که ما در کشور با آن مواجه هستیم مثل رشد نرخ دلار و تحریم‌ها، عملاً QR بخش مهمی از آینده پرداخت کشور خواهد بود که ما تمام توان خود را به کار خواهیم بست تا این سیستم پرداخت را توسعه دهیم. در همین‌جا هم برای اتصال کیف پول مشهد به تهران اعلام آمادگی می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *