تصویر روز: شرکتهایی که ریسک نامتناسب و غیرمنطقی میپذیرند، نمیتوانند در حوزه مدیریت ریسک ادعایی داشته باشند.
به گزارش تصویر روز دکتر غلامرضا سلیمانی که در پنجمین همایش مدیریت ریسک و بیمه با رویکرد بازار(چالشها و رویکردها) سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: مدیریت ریسک یک فرایند سیستماتیک است و در سایه شناخت تحلیل دقیق و فنی محقق خواهد شد.
رئیس کل بیمه مرکزی، توانگری مالی، قدرت توزیع ریسک و درک وضعیت ریسک ها را از مولفه های اصلی مدیریت ریسک دانست و تصریح کرد: قبولی ریسک باید متناسب با میزان سرمایه باشد و شرکتهای بیمه با توجه به تورم و افزایش ضریب خسارات در کشور باید برای افزایش سرمایه خود تمهیدات کافی را بیاندیشند.
دکتر غلامرضا سلیمانی افزود: در بحث حاکمیت شرکتی به تمامی شرکت های صنعت بیمه تاکید شده که کمیته های مدیریت ریسک را راه اندازی و فعال کنند.
وی فلسفه وجودی شرکت های بیمه را پوشش ریسک های موجود دانست و گفت: شرکت های بیمه علاوه بر پوشش ریسک بیمه گذاران و شرکتهای دیگر باید ریسک های درون شرکتی را نیز به خوبی پوشش بدهند.
دکتر سلیمانی با قدردانی از تلاش شرکت بیمه کوثر برای استمرار برپایی همایش مدیریت ریسک و بیمه این تعامل های بیمه ای را از راهکارهای جدی حل مشکلات صنعت بیمه دانست.
رئیس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این نکته که بیمه مرکزی اراده ای برای تعیین تعرفه های بیمه ای ندارد، خاطرنشان کرد: شرکتهای بیمه باید بدانند پوشش ریسک با نرخ پایین مشکلات بسیاری را برای آنها در پی خواهد داشت و به همین خاطر باید از نرخ شکنی پرهیز کنند و به هر قیمتی دنبال جذب پرتفوی نباشند.
وی با بیان این نکته که بازاریابی حرفه ای و مهارت های نوین شبکه فروش می تواند آینده صنعت بیمه را رقم بزند، اظهار داشت: با فعالیت استارت آپ ها و شبکه های آنلاین فروش بیمه، سهم شبکه سنتی فروش صنعت بیمه کم خواهد شد و فعالان این صنعت از همین امروز باید به فکر خلاقیت و نوآوری باشند.
دکتر غلامرضا سلیمانی با اشاره به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کشور ما تصریح کرد: در حال حاضر تمامی ریسک ها را در داخل کشور نگهداری کردهایم که البته این امر ضریب ریسک ما را بالا می برد و باید به فکر راهکارهای جایگزین باشیم.
رئیس شورای عالی بیمه در ادامه افزود: ایجاد محیط امن برای جامعه ای که به شکل طبیعی با ریسکهای گوناگون روبهروست از وظایف اصلی صنعت بیمه به شمار می رود.
وی در ادامه با تشریح شرایط رقابتی و وضعیت حال حاضر شرکت های بیمه، خاطرنشان کرد: اگر شرکت های بیمه از پذیرفتن نرخ و شرایط نامناسب پرهیز کنند قطعاً شرایط بهتری را در این صنعت شاهد خواهیم بود.
دکتر سلیمانی پیشگیری از وقوع تقلبات و تخلفات را با رویکرد فرهنگسازانه از راهکارهای دیگر حفظ و توسعه منابع بیمه ای دانست و نسبت به استقرار مدیریت ریسک در شرکت های بیمه ای تاکید کرد.
رییس کل بیمه مرکزی در پایان نسبت به ضرورت مراقبت مستمر شرکت های بیمه از ریسک های پذیرفته شده، تاکید کرد و گفت: رابطه بیمه گر و بیمه گذار تنها به زمان عقد قرارداد محدود نمی شود و شرکت های بیمه ای باید در طول زمان تعهد خود از استاندارهای ریسک تحت پوشش خود مطمئن شوند.
در ادامه این نشست دکتر مجید مشعلچی مدیرعامل شرکت بیمه کوثر و میزبان این همایش ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیس کل بیمه مرکزی و مدیران ارشد صنعت بیمه در این همایش گفت: ریسک های صنعت بیمه در دو حوزه درون زا و برون زا مورد بحث و بررسی قرار میگیرند اما در نهایت باید راه حل برون رفت از بحران های بیمه ای را در درون صنعت بیمه جستجو کنیم.
وی از فعل و انفعالات حاکمیتی، رشد سریع تکنولوژی های نوظهور، ضرورت تحلیل داده ها، تعامل حرفه ای با مشتری و همچنین توسعه شبکه فروش و بازاریابی مدرن به عنوان مولفه های اصلی مدیریت ریسک، یاد کرد و نسبت به ضرورت نوآوری و پرداختن به ایده های خلاقانه تأکید کرد.
گفتنی است پنجمین همایش مدیریت ریسک و بیمه به میزبانی شرکت بیمه کوثر در حال برگزاری است.
دیدگاهتان را بنویسید