metro.1

محسن هاشمی: دولت روحانی کمکی به مترو نکرد

تصویر روز: رئیس شورای شهر تهران با گلایه و انتقاد از دولت روحانی در ارتباط با عدم کمک دولت تدبیر و امید به توسعه مترو گفت: همه دولت‌ها در دوره گذشته به جز دولت روحانی به مترو کمک کردند.
به گزارشتسنیم، محسن هاشمی در مراسم افتتاح ایستگاه هلالاحمر و بهره‌برداری بخش شمالی خط ۷ متروی تهران اظهار کرد: پروژه متروی تهران یکی از راهبردی‌ترین پروژه‌ها در کشور محسوب می‌شود و براساس اقتصاد مقاومتی و با توجه به قدرت ساخت داخل چه در بخش تونل‌ها و چه ایستگاه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد. این یکی از مسائلی است که مقام معظم رهبری به آن تاکید ویژه‌ای دارند و قطعا مشکلات کشور را می‌توان در ابعاد مختلف برطرف کرد.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما می‌توانیم این تهدیدها و تحریمها را به فرصت تبدیل کنیم؛ به طور مثال توسعه خطوط مترو می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت داشته باشد و کار در مترو می‌تواند مولد اشتغال باشد. علاوه بر اینکه مترو فضای مناسبی برای پناهگاه محسوب می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر به دنبال مسائل زیست محیطی هستیم هیچ ابزاری جز مترو موثر نیست. مترو تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا، الایندگی و همچنین ترافیک دارد و چنانچه به دنبال عدالت اجتماعی هستیم باز هم می‌توانیم به سراغ مترو برویم و عدالت‌محورتر از مترو پیدا نخواهیم کرد.

وی با اشاره به احداث مترو در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان وقتی این موضوع را مطرح کرد، حتی محضر حضرت امام خمینی(ره) رسید و درخواست نقدینگی برای احداث مترو کرد و سرانجام این موضوع در دولت تصویب و فرآیند آن آغاز شد و در این مسیر نیز افراد زیادی برای این پروژه زحمت کشیدند. جا دارد از زحمات آقای ابراهیمی و آقای درویش قدردانی شود؛ ضمن اینکه در زمان مدیریت قالیباف و در ۴ سال پایان شهردرای تهران خط ۶ و ۷ مترو کلید خورد و از این بابت از آقای قالیباف نیز تشکر می‌کنیم.

هاشمی ادامه داد: بنده چندی پیش در جلسه‌ای که در محضر مقام معظم رهبری حضور داشتم، موضوع مترو را مطرح کردم و اعلام کردم در حال حاضر حدود ۲۰۰ کیلومتر مترو با ۱۲۰ ایستگاه در تهران راه‌اندازی شده است و اگر مسیر ریلی پیرامون شهرهای اقماری تهران را نیز در نظر بگیریم این بخش به حدود ۵۰۰ کیلومتر خواهد رسید و از مقام معظم رهبری خواستم در بحث راه‌اندازی مترو عنایت ویژه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: ما در شرایط فعلی نباید به راه‌اندازی خطوط مترو بسنده و خرسند باشیم چرا که از این پس باید به سمت تکمیل خطوط مترو گام برداریم که در این مسیر دولت باید تجهیزات مورد نیاز را در اختیار شهرداری تهران قرار بدهد.تجهیز مترو باید از اولویت کاری شهرداری باشد و دولت باید در این بخش به صورت فاینانس و اوراق مشارکت به شهرداری کمک کند ضمن اینکه موضوع مجتمع ایستگاهی را به ویژه در شهرداری مدنظر قرار بگیرد. در جلسه‌ای که با رئیس جمهور داشتیم به موضوع مترو اشاره شد و از رئیسجمهور نیز خواسته شد دولت کمکهای مورد نیاز را در ا ختیار شرکت مترو قرار دهد که امیدواریم این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه روسای جمهور در دوران مختلف کمک‌هایی را به مترو داشتند، گفت: متاسفانه دولت روحانی هنوز کمکی را به مترو نکرده است و انتظار داریم دولت ایشان نیز مانند دولتهای گذشته کمکهایی را به مترو داشته باشند.

هاشمی همچنین طی تذکری به شهرداری تهران تاکید کرد: توجه به منابع محدودی در اختیار شهرداری قرار دارد باید به صورت بهینه و درست از این منابع استفاده شود و نباید به صورت پراکنده مورد استفاده قرار بگیرد و ا گر ما نتوانیم فعالیتهای خود را اولویت‌بندی کنیم قطعا با مشکلاتی روبرو خواهیم شد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: قطعا ساخت دو یا سه هواکش با هزینه حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیاردی کار آسانی نیست و این موضوع باید به صورت بومی‌سازی در کشور انجام شود. در این مسیر باید از ظرفیت مهندسین داخلی به طور ویژه استفاده شود و نباید به گونه‌ای مطرح شود که سوءتفاهم‌هایی در ارتباط با ایمنی مترو مطرح شود. برای تجهیز خط ۷ با ۲۷ کیلومتر با ۲۲ ایستگاه باید تلاش ویژه‌ای شود.

هاشمی گفت: برای خط ۷ متروی تهران حدود ۳ هزار میلیارد هزینه شده که باید تلاش شود میزان جابه‌جایی مسافران تا سقف قابل توجهی افزایش یابد و جابه‌جایی مسافران بین ۵ تا ۱۰۰ هزار نفر نباید مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه با تلاشهای صورت گرفته مترو تهران در سالهای گذشته حادثه‌ای منجر به فوت نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *