تصویر روز: صنعت لوازم خانگی یکی از صنایع با دامنهای بسیار وسیع و متنوع است که میتوان گفت همواره بر موجی از ثبات سوار است. در وصف پتانسیل این صنعت همین بس که بهجرات میتوان گفت پس از نفت، صنعت لوازم خانگی میتواند به بزرگترین صنعت سودآور کشور تبدیل شود. در سال ۹۸ تولید لوازم خانگی در اولویت برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.
به گزارش تصویر روز به نقل از شاتا،عباس هاشمی مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی ازاستراتژی وزارت صمت برای داشتن حدود ۳ یا ۴ برند ملی در کلاس جهانی در صنعت لوازم خانگی تا سال ۱۴۰۴ خبرداده است. جایگزین کردن محصولات کره ای با کالاهای صنعتی ایرانی بطور موازی، تعمیق ساخت داخل تولیدات، راه اندازی شبکه تامین قطعات و خودکفایی بالا در تولید محصولات گاز سوز از موارد مطرح شده در گفت و گوی شاتا با او است که از نظرتان می گذرد:
تا افق ۱۴۰۴، حضور برند ملی در لوازم خانگی
برطبق استراتژی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش بینی شده است تا افق ۱۴۰۴، حداکثر حدود ۴ برندملی در صنعت لوازم خانگی کشور ایجاد و به حضور برندهای متعدد نظم داده شده و از آشفتگی برند های کوچک بدون پشتوانه و ناشناخته بیرون بیاییم . برند های ملی مورد نظر در سطح کلاس جهانی به تولید و صادرات بپردازند.
جایگزین کردن محصولات کره ای با ایرانی
در ۵ سال گذشته وزارت صمت با تولید کنندگان کره ای وارد مذاکره شده و ضمن اعلام استراتژی صنعت کشور همزمان با ایجاد جذابیت هایی زمینه را برای حضور موثر تولید کنندگان معتبر جهانی مهیا کرد. در نهایت پس از اقدامات مقدماتی در ایران خطوط تولید مستقر و تولید محقق شد .
۱۰۰ درصد سرمایه گذاری توسط طرف ایرانی انجام شد ولیکن طرف های خارجی موظف بودند براساس سیاستی که داشتند، اجزا، قطعات و مواد اولیه را به موقع تامین و در ایران تولید صورت بگیرد.
ال جی و سامسونگ در تولید یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون این کار را انجام دادند؛ این روند تا زمان اعمال محدودیت های جهانی ادامه داشته است؛ از آنجا که طرف های کره ای بسیار محتاط هستند برخلاف میل باطنی شان، محدودیت های بانکی، نقل و انتقالات ارز و محدودیت های کشتیرانی و… باعث شد که آنها به راحتی نتوانند مواد اولیه و قطعات مورد نظر خود را به طرف ایرانی برسانند
اما؛ خوشبختانه چون دو طرف فعالانه روی این زمینه کار می کردند تا امروز این مسئله ادامه پیدا کرده و حدودا تا ۶ ماه آینده هم مشکل حادی در تولید ندارند ولی با توجه به محدودیت های مختلف، تحمیل هزینه های مضاعف و غیر متعارف ، محدودیت های ارزی داخل کشور و سخت شدن واردات برخی مواد اولیه و قطعات، فرایند تولید لوازم خانگی را تا حدودی کند کرده است.
در حال حاضر به موازات تلاشی که برای روان کردن واردات قطعات وارداتی انجام می شود، طرف های ایرانی به دنبال جایگزین کردن آنها هستند و مصمم هستند با بومی سازی حداکثری تحت برند ملی و برنامه ای که برای عرضه و تولید لوازم خانگی ارائه دادیم، به تولید بپردازند.
باید تا سال ۱۴۰۴، حداکثر تا چهار برند ملی قوی در کلاس جهانی در لوازم خانگی داشته باشیم که در حال حاضر به موازت تولید محصولات کره ای ال جی و سامسونگ تولید کنندگان به دنبال منابع جایگزین برای تولید محصولات با کیفیت و دامنه تنوع مناسب هستند.
تعمیق ساخت داخل
در حال حاضر برنامه ریزی برای تعمیق ساخت داخل و بومی سازی حداکثری جهت گذر از محدودیت ها و جلوگیری از کمبود لوازم خانگی در بازار صورت پذیرفته و بازار با مشکل عمده ای از لحاظ کمبود مواجه نخواهد بود.
در تولید لوازم خانگی با مشکل روبرو نیستیم
تولید قطعات صفر تا صد الزاما اقتصادی نبوده و نباید در داخل انجام پذیرد و بخشی از آن ها برون سپاری می شود و بستگی به مختصات قطعه این موضوع متفاوت است.
در دنیا ظرفیت های اقتصادی تعریف دارد و تمام آنها تعیین می کند که تولید انجام بشود یانه؟ اما؛ به صورت کلی در لوازم گازسوز ما عمق ساخت تولیداتمان بیش از ۹۰ درصد است ؛در لوازم برقی نیز بستگی به نوع محصول بین ۶۰ تا ۷۰ درصد متغییر است و ما عمق ساخت داخل داریم؛ بعضی از قطعات هستند که تولید آنها منطقی نیست و در دنیا ظرفیت های اقتصادیبالاست و بسیاری از شرکت های تولیدی بایکدیگر بصورت همکاری مشترک (جوینت ونچر) باظرفیت های اقتصادی تولید می کنند. یا سطح تکنولوژی در بعضی از قطعات دائما در حال تغییر است و سرمایه گذاری برای تولید آن خیلی برای واحد های بخش خصوصی اقتصادی نیست و ضرورتی هم برای تولید وجود ندارد. مهم و شرط اصلی این است محصول نهایی که تولیدمی شودبا استاندار ملی و گواهینامه های جهانی کیفیت و شرط قیمت مناسب و قابل رقابت جهانی را داشته باشد .
راه اندازی شبکه تامین قطعات
ما وقتی می گوییم برند ملی، به دنبال شبکه تامین قطعات هستیم و راه اندازی آن را شروع کرده ایم و این شبکه بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید وزیر محترم بر تعمیق ساخت داخل به عنوان پروژه اقتصاد مقاومتی در صنایع مختلف پی گیری می شود.
برگزاری نمایشگاه توانمندی های ساخت داخل
تمامی اجزا قطعات وارداتی در کنار نمایش توانمندی های ساخت داخل، به نمایش گذاشته می شود که اینها نیازمندی های صنعت داخلی است. قطعه ساز ها، بازدید کننده های صنعتی، با توجه به نیازی که برای آن قطعات پیش بینی شده است را در بررسی و برآورد خود لحاظ نموده و تعامل مناسبی برقرار می شود .
وقتی می گوییم برند ملی ضرورتی ندارد که تمام قطعات آن داخلی باشد، اگرچه همه ما تلاش خود را می کنیم که بیشترین عمق ساخت داخل را داشته باشیم ولی مهم این است برندی که تولید شود بتواند رضایت و وفاداری مشتری را با عرضه کافی وقیمت های مناسب و با کیفیت قابل قبول تامین کرده و قابلیت صادرات داشته باشد .
حمایت وزارت صنعت از قطعه سازان
حقوق ورودی محصولات لوازم خانگی را از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد افزایش دادیم؛ در عین حال، یکی از برنامه های وزارت صنعت حمایت از قطعهسازان است در این راستا ساماندهی تعرفه قطعات متناسب با تعرفه محصول کامل از اهمیت برخوردار بوده است. سعی داریم تولیدات قطعه سازی را توانمندتر کنیم .
تامین ارز لوازم خانگی
در سال ۹۸ تولید لوازم خانگی در اولویت برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است، و اهمیت تامین ارز صنعت لوازم خانگی به بانک مرکزی نیز اعلام شده است .
همچنین بازسازی و نوسازی واحدها، ارتقا بهره وری، افزایش دانش مدیریتی و کارکنان واحدهای تولیدی، بهبود فضای کسب و کار، از برنامه هایی است که در سال گذشته پیگیری شده و این پیگیری ها امسال هم ادامه دارد.
دیدگاهتان را بنویسید