تصویر روز: در روزهای گذشته نتایج ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از شرکتهای خدمات پس از فروش خودرویی کشور اعلام شد.
اما متاسفانه انتشار برخی اخبار در این خصوص نتیجه نهایی این گزارش را مخدوش کرد. این موضوع باعث شد تا مخاطبان با این پرسش روبرو شوند که به راستی کدام شرکت مقام اول خدمات پس از فروش کشور را به دست آورده؟
اگر به گزارش رسمی ارائه شده در سایت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نگاهی بیندازیم، خواهیم دید، نتیجه ارزیابی برآیند چهار فرآیند ۱) سنجش رضایتمندی مشتریان در حوزه شاخصهای ادراکی، عملکردی و کارایی؛ ۲) ارزیابی سیستم خدمات پس از فروش؛ ۳) ارزیابی نمایندگیهای مجاز و ۴) اندازهگیری رضایت مدیران نمایندگیها است: (طبق جدول زیر)
در نتیجه امتیاز نهایی اعلام شده، برآیند امتیازهای به دست آمدهی شرکتها طبق این شاخصهاست و آنها تنها در حالی میتوانند اعلام کنند مقام اول خدمات را به دست آوردهاند که مجموع امتیازشان در تمامی شاخصهای فوق بالاترین امتیاز باشد.
اما برخی شرکتها با تکیه بر امتیاز بالای خود در یک شاخص و به منظور بهرهبرداری تبلیغاتی، آن را معیار برتری خود اعلام کردهاند.این شیوه اطلاع رسانی و انتشار خبر، شاید برای اهل فن شبهه ایجاد نکند، اما قطعا مردمی را که این اخبار را دنبال میکنند دچار سردرگمی خواهد کرد.
همچنین لازم به ذکر است ارزیابی بین شرکتهای وارد کننده (خارجی) و تولید کننده (داخلی) سبک و سنگین، انجام میشود و تعداد نمایندگیها نیز یک ملاک جدا کننده برای شرکتهای ارزیابی شونده است و به دو دسته شرکتهای دارای بیش از ۱۰ نمایندگی و شرکتهای دارای کمتر از ۱۰ نمایندگی تقسیم میشود.
در اینجا برای روشن شدن این موضوع که بالاخره کدام شرکت بر طبق ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، حایز مقام اول خدمات پس از فروش در کشور شده است، موارد زیر صراحتا اعلام میشود:
شرکت ایساکو (خدمات پس از فروش ایرانخودرو) با دارا بودن نزدیک به ۸۰۰ نمایندگی و کسب بالاترین امتیاز حقیقی و تجمیعی از تمام شاخصهای مورد نظر وزارت صمت، اولین و برترین شرکت ارائه دهنده خدمات در بین تمامی خودروسازیهای داخلی و خارجی کشور در سال ۹۷ بوده و با کسب امتیاز ۸۲٫۷۰ این جایگاه را برای دهمین سال متوالی از آنِ خود کرده است.
پس از آن شرکت پارس خودرو و سایپا یدک در جایگاه دوم و سوم ایستادهاند و شرکت پرشیا خودرو نیز در بین شرکتهای دارای کمتر از ده نمایندگی مقام اول را کسب کرده است.
در پایان پس از اعلام شفاف این آمار و اطلاعات مطلب را با دو پرسش به پایان میرسانیم و آن اینکه رقابت در بین شرکتهای خودروسازی و کسب امتیاز برتر در حوزه خدمات پس از فروش واقعا به چه منظور صورت میپذیرد؟ بدون شک این رقایت به منظور ارتقا خدمات پس از فروش در سطح کشور و افزایش میزان رضایت مشتریان صورت می گیرد. لذا انتظار می رود در این رقابت ضمن رعایت اصول و مرز های حرفه ای ، به گونه ای عمل کنیم که این آمار و اطلاعات موجب سردرگمی مشتریان نگردد.
دیدگاهتان را بنویسید