پرونده سهام عدالت امسال بسته می شود

تصویر روز: مدیرکل دفتر سهام عدالت سازمان خصوصی از بسته شدن پرونده سهام عدالت در سال جاری خبرداد.

اسماعیل مختاری دولت آبادی با اشاره به این جمله که سال مالی شرکت ها پایان تیرماه هر سال است، افزود: در حال حاضر ۶۰ شرکت در زیر مجموعه سهام عدالت قرار دارد.

وی اظهار داشت : بر اساس قانون تجارت شرکت ها چهار ماه پس از سال مالی فرصت دارند مجمع عادی سالانه خود را برگزار تا میزان سود تقسیمی مشخص شود.

مدیرکل دفتر سهام عدالت گفت: مجمع عادی ۹۵ درصد شرکت های سهام عدالت تا پایان تیر و بقیه در مهر ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی افزود: در حقیقت سهام عدالت از سال ۱۳۹۶ قابلیت معامله و خرید و فروش پیدا می کند. دولتی آبادی تصریح کرد: اسم افرادی به عنوان سهامدار نهایی در سامانه سازمان خصوصی سازی به ثبت رسیده و تاکنون اسم کسی حذف نشده است. وی گفت: حذف و جایگزینی برخی مشمولان از گردونه سهام عدالت تنها در حد حرف و اظهار نظر بوده است.

دولت آبادی در توضیح این مطلب که سهام عدالت بعنوان یک حق به اشخاص واگذار شد آیا دولت این اجازه را دارد مالکیت کسی را سلب کند حتی اگر آن شخص فوت کرده باشد، افزود: برگه های سهام عدالت نشان ازمالکیت اشخاص نیست.

وی اظهار داشت: بر اساس قانون شش دهک جامعه مشمول دریافت سهام عدالت بودند و این ظرفیت هم اکنون پر شده و امکان اضافه کردن یک نفر حتی به سهامداران سهام عدالت وجود ندارد مگر مجلس شورای اسلامی این اجازه را به سازمان خصوصی بدهد. دولت آبادی گفت: در حال حاضر ۵۲ درصد بدهی سهام عدالت به دولت پرداخت شده و ۴۸ درصد باقی مانده است.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد همچنین با اشاره به اینکه قیمت سهام ۴۹ شرکت از ۶۰ شرکت سهام عدالت قطعی شده است ، افزود : قیمت ۴۹ شرکت سهام عدالت ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

مدیرکل دفتر سهام عدالت سازمان خصوصی از راه اندازی کمیته ساماندهی سهام عدالت در این سازمان خبر داد و تاکید کرد : بخش مهمی از چالشهای پیشروی سهام عدالت رفع و این مهم به سمت یک نقطه اطمینان بخش برای صاحبان سهام حرکت می کند.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری استان تهران نیز گفت: امکان خرید و فروش سهام عدالت فعلا برای مردم مقدور نیست. محمدرضا جودکی با اشاره به اینکه واگذاری سهام عدالت در دولت نهم کلید خورده است، افزود: شناسایی مشمولان سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ آغاز شد.

وی همچنین اظهارداشت: واگذاری سهام عدالت بر اساس فصل ششم اصل ۴۴ قانون اساسی به شش دهک از مردم جامعه خواهد بود.

جودکی گفت: مبلغ سهام مربوط به دهک اول و دوم به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و سهام مربوط به دهک های سوم تا ششم به ازای هر نفر یک میلیون تومان است.

وی افزود: ساختاری در قانون چیده شد مبنی بر این که مردم عضو شرکت های تعاونی شهرستانی سهام عدالت و شرکت های تعاونی سهام دار شرکت های سرمایه گذاری استانی شوند و سهام شرکت های سرمایه پذیر به نام شرکت های سرمایه گذاری انجام شود که خوشبختانه این پروسه بصورت صحیح از سوی وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی سازی به نتیجه رسیده است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری استان تهران همچنین بر لزوم ساماندهی وضعیت دارایی و میزان بدهی سهام عدالت به دولت تاکید و اظهارداشت: متاسفانه هنوز وضعیت دارایی سهام عدالت مشخص نیست برای مثال بیست و هفتم اسفند ماه سال گذشته بر اساس مصوبه هیئت وزیران تغییراتی در شرکت های سرمایه پذیر سهام عدالت ایجاد شد و دولت ۱۰ درصد سهام بانک ملت را از گردونه سهام عدالت خارج و درصدی از سهام سیمان دشتستان را به این مجموعه واگذار کرد.

وی در خصوص چگونگی بدهی سهام عدالت به دولت را تشریح کرد و گفت: بر اساس قانون تسویه بدهی سهام عدالت به دولت در قالب اقساط ۱۰ ساله است یعنی بعد از ۱۰ سال اگر از محل سود، بدهی تهاتر نشد میزان سهامی که اقساط آن پرداخت شده آزاد و بقیه سهام به جهت جبران بدهی دولت در بازار فروخته می شود.

جودکی افزود: با توجه به اینکه ۳۱ شهریور ماه امسال قرارداد ۱۰ ساله سهام عدالت به اتمام می رسد سئوالی که در ذهن تداعی می شود اینکه آیا در این بازه زمانی ۱۰ ساله سهام عدالت به همه مشمولان واگذار شده است؟ آیا تفاوتی بین سهامی که در سال ۸۵ و ۹۲ واگذار شده است، وجود دارد؟

وی تصریح کرد: بر اساس قانون می بایست تمامی مشمولان سهام عدالت در مدت یکسال شناسایی می شدند ولی این روند ۷ سال به طول انجامیده است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری استان تهران همچنین با اشاره به این جمله که در حال حاضر ۵۲ درصد بدهی مشمولان سهام عدالت به خزانه دولت پرداخت شده است، اذعان داشت: متولی دریافت سود از شرکت های سرمایه پذیر و واریز آن به خزانه دولت بابت بدهی مشمولان سهام عدالت سازمان خصوصی سازی است.

وی بیان داشت: اگر دولت بصورت کامل سهام عدالت را به شرکت های سرمایه گذاری واگذار کند ضمن پرداخت بدهی دولت ، ساز و کار سود دهی به مردم و همین طور مدیریت و مالکیت مردمی تحقق پیدا خواهد کرد.

جودکی با بیان اینکه امکان خرید و فروش سهام عدالت فعلا برای مردم مقدور نیست ، گفت : بر اساس قول سازمان خصوصی سازی بعد از ۳۱ شهریور ماه سالجاری که پایان سال مالی اغلب شرکت های سرمایه پذیر هم هست بحث سهام عدالت تعیین و تکلیف شود.به گزارش صدا و سیما ، وی در ادامه از تهیه طرح ساماندهی و بهینه سازی سهام عالت از سوی دولت خبرداد و افزود : طرح دولت برای ساماندهی سهام عدالت صندوق های ای تی اف است و برای تشکیل این صندوق ها نیاز به تغییر قانون است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری استان تهران خاطرنشان کرد : سهام ۶۳ شرکت سرمایه پذیر به نام شرکت های سرمایه گذاری شده و شرکت های تعاونی به نسبت میزان اعضا سهامدار شرکت های سرمایه گذاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *