تصویر روز: شاخصها و الزامات بازاریابی دیجیتال موفق درایرانبه مناسبت در پیش بودن هفتمین کنفرانس حرفهایگرایی در روابطعمومی، دکتر امیر صفری با ارایه یادداشتی به بررسی ابعاد مختلف این نوع از بازاریابی پرداخته است.
بازاریابی دیجیتال Digital Marketing، نوعی بازاریابی برای محصولات و خدمات متنوع به حساب میآید که در آن از فناوریهای دیجیتال استفاده میشود. این نوع بازاریابی اغلب در فضای اینترنت صورت میگیرد. افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند همیشه به دنبال روشهایی هستند که میزان بازدیدهای وبسایت خود و فروش محصولاتشان را افزایش دهند. از طرفی رفتار مصرفکننده، مجموعه فعالیتهایی است که در جهت کسب، مصرف و دور انداختن کالا و خدمات صورت میگیرد. شناخت صحیح رفتار مصرفکننده در محیط دیجیتال میتواند از عواملی باشد که موجب موفقیت شرکتها و موسسات حاضر در این محیط شود.
جهان به سرعت در حال حرکت به سوی دیجیتال شدن است و مردم روزانه و بصورت مداوم در حال استفاده از محصولات و محتوای دیجیتال هستند، شرکتها شروع به بررسی اهمیت دیجیتال در کسبوکار خود نمودهاند و آن را مقولهای جدی و ضروری میدانند. در حالی که بدون شک برخی از افراد نسلهای قدیم تاسف از دستدادن اشکال سنتی روزنامه، مقالات و کتابها را می خورند، نسل جدید با اینترنت، تلفن و تلفن همراه و کلیه وسایل دیجیتال بزرگ میشوند و بیصبرانه منتظر ابعاد دیگر دنیای دیجیتال هستند. اهمیت دیجیتال مارکتینگ این روزها بر کسی پوشیده نیست و این اهمیت تنها به دلیل رشد سریع آن نیست بلکه بهدلیل این است که اساسا آینده کسبوکارها بستگی به بازاریابی دارد. در آینده نزدیک تمام اشکال بازاریابی سنتی در شکلی جدید و مطابق با بازاریابی دیجیتال کار خواهند کرد. دیجیتال مارکتینگ روشی، سریع و علمیتر و با کارایی بالاتری نسبت به روشهای قدیمی است.
بازاریابی دیجیتال که با نامهای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی هم شناخته میشود، به تمامی فعالیتهای بازاریابی گفته میشود که با استفاده از ابزار دیجیتال یا در فضای اینترنت صورت میگیرد. در سالهای اخیر حوزههای تجاری مختلف، برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده خود از انواع کانالهای دیجیتالی مانند موتورهای جستجوگر، شبکههای اجتماعی، وبسایتها و آدرس ایمیلها بهره گرفتهاند. گفتنی است این روشها با سرعتی بسیار بالاتر از بازاریابی سنتی و آفلاین منجر به توسعه کسبوکارها در صنایع مختلف شده است.
برخی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)
تبلیغات گوگل اد (Google Ad words) یا بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
بازاریابی ایمیلی (Email marketing)
بازاریابی پیامکی(SMS Marketing)
بازاریابی فکس (FAX Marketing)
تبلیغات نمایشی (Display Ads)
بازاریابی اینستاگرامی (Instagram Marketing)
رپورتاژ خبری(Advertorial)
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی شبکههای اجتماعی (Social Media Marketing)
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
کتابهای الکترونیکی (E-Books)
بازاریابی بازیهای رایانهای (Video games Marketing)
ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ وﯾﺮوﺳﯽ
استراتژیهای بازاریابی موفق دیجیتالی
که هریک در جای خود بکارگرفته شده و دارای محاسن و ویژگیهای خاص خود میباشند. برای کسب موفقیت در بازاریابی دیجیتال نیاز به یک استراتژی و برنامهریزی مدون و جامع داریم. شمار کثیری از شرکتها برای فعالیتهایی که در زمینه بازاریابی دیجیتالی به ثمر میرسانند، هنوز برنامه مناسبی نچیدهاند. اما شرکتهایی که این مهم را از قلم نینداختهاند، سود کلانی عایدشان شده است.
کلام آخر
گسترش دانش و تکنولوژی در عرصههای مختلف، تحولات و دگرگونیهای شگرفی را موجب شده است. یکی از این تحولات بزرگ در حوزه بازاریابی و فروش بوده و امروزه تحت عنوان بازاریابی دیجیتال از آن یاد میشود. یادگیری نحوه اجرای صحیح روشهای بازاریابی دیجیتال، باعث دیده شدن بهتر کسبوکار و بهبود نحوه تعامل با مشتریان خواهد شد. بهرهگیری از بازاریابی به وسیله تولید محتوای باکیفیت به همراه بهترین روشهای سئو و به اشتراکگذاری مطالب در شبکههای اجتماعی میتواند ما را با سرعت بالایی به اهداف مد نظرمان نزدیک کند. امروزه بازاریابی تحت عنوان بازاریابی دیجیتالی و بازارهای مجازی مورد توجه قرار گرفته است که این نوع بازارها ماهیتی کاملاً متفاوت از بازارهای فیزیکی دارند. رفتار مشتریان در بازارهای دیجیتالی و اینترنتی ماهیتی کاملاً متفاوت از بازارهـای فیزیکـی دارند. از جمله مزایای بازاریابی دیجیتالی: آسانتر نمودن فرایند خرید و فروش؛ بهبود دقت، کیفیت و زمان خرید و فـروش؛ در دسترس بود کاتالوگها و لیست محصولات و قیمت آنها؛ کاهش هزینه فرایند خریدهای سفارشی؛ دسترسی به بازارهایی کـه قبلاً دسترسی نداشتهایم؛ کشف کانالهای جدید فروش و توزیع محصول یا خدمت؛ تنوع در انتخاب خدمات و محصولات برای مشتریان و…، میتوان اشاره نمود. از اینرو توجه به معیارهای اولیه و داشتن استراتژیهای مدون و جامع در حوزه بازاریابی دیجیتال مبتنی بر دانش و شناخت بازار به منظور بازارسازی و توسعه بازار و همچنین فروش محصول از اهمیت بهسزایی برخوردار بوده و در واقع گام اول حرکت میباشد. برخی پیشنهادها دراین خصوص در ادامه ارائه میگردد:
پرهیز از تمرکز بر یک ویژگی و تشویق تیم بازاریابی روی تمام ویژگیها وشاخصهایی که میتواند بازخورد مناسبی داشته باشد.
توجه به سلایق مختلف مردم در حوزه دیجیتال با توجه به تنوع فرهنگی، مذهبی و اعتقادات مردمی و ایجاد محتوای مناسب با این تنوعات در تبلیغات به منظور جذب حداکثری
آموختن از مشتریان، هماهنگی با علایق مشتریان و اینکه مشتریان ومخاطبین ما به چه چیزی در کسب وکار ما علاقهمند هستند.
شناخت ارزشها وعلایقی که موجب میشود تا مشتریان ما را به جای سایر رقبا ترجیح داده و انتخاب کنند.
شناسایی و حذف مواردی که ممکن است موجب رنجیدن و ناراحتی مشتریان ما شود.
عدم مقاومت در برابر تغییرات و تحولات نوین در عرصه تکنولوژیکی و دیجیتال وهمگام شدن با تحولات و پیشرفتها به منظور بهروز بودن و راحتی مشتری و مخاطب ما.
ایجاد آرامش و اطمینان در کسب وکار ما و به نوعی تولید صمیمیت برای مخاطبان ما.
ارائه خواستههای مدنظر مشتری و مخاطب در پکیجها به منظور جلب توجه و نظر مخاطبین که خود یک نوع پول و ارز است.
تدوین یک برنامه بلندمدت بهگونهای که شرکت از مزایای جدیدترین گرایشهای بازار همچون رشد بیرویه تعامل از طریق موبایل بینصیب نمانده و لحظهای از نقطه نظرات و انتظارات مشتریان غافل نشود.
در بازاریابی دیجیتال بسیار مهم است که در بازاریابی دیجیتال خود تولید محتوا کنیم و این محتوای تولید شده را درپلتفرمهای مختلف و جذاب برای مشتری و مخاطب خود ارائه نماییم.
ایجاد کانالها وشبکههای جذاب کسبوکار به منظور بازارسازی و توسعه بازار و جلب نظر وخواستههای مشتریان
استفاده از ابزارهای نوین تکنولوژیکی، آشنایی و بهکارگیری شیوههای نوین تبلیغات دیجیتال و عدم مقاومت در برابر غیرعادی بودن و جلب توجه و علاقه مخاطب به سمت خود.
کسب دانش و هنر کاوش و ایجاد و ارائه ارزش برای برآورده ساختن نیازهای جامعه هدف
ایجاد نوآوری و خلق مزیت در کسب وکارخود و توسعه بازار با تبلیغ و بازاریابی دیجیتال
بهرهگیری از ابزارها و روشهای مختلف بهمنظور افزایش نرخ تبدیل در کسب وکار
امیر صفری
مدرس دانشگاه، متخصص و پژوهشگر حوزه بازارسازی و توسعه بازار
دیدگاهتان را بنویسید