tourky

اعلام ۳ ماه وضعیت فوق العاده در ترکیه

تصویر روز: رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‎و‎گو با شبکه الجزیره اعلام کرد که اولین کسی که خبر کودتای ترکیه را برای وی نقل کرد، دامادش بود. وی افزود، تعداد کسانی که در کودتا مشارکت داشته‌اند را به طور دقیق نمی‌داند اما تنها چیزی که از آن مطمئن است این است که کودتاچیان وابسته به گروه «تروریستی» فتح الله گولن هستند.

رئیس‌جمهوری ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش در گفت‌وگو با این شبکه تلویزیونی به آمریکا هشدار داد در صورتی که از استرداد گولن به ترکیه سرباز بزند، «اشتباه بزرگی را مرتکب شده است».

رجب طیب اردوغان گفت: «به محض اینکه خبر کودتا را شنیدم اولین اقدامی که انجام دادم دعوت مردم به آرامش بود و از آنها درخواست کردم به خیابان ها بیایند که آنها هم فورا برای دفاع از دموکراسی پاسخ دادند».

وی افزود: «با رئیس دستگاه اطلاعات ملی ترکیه برای راه های مقابله با تلاش برای کودتا بحث و گفت و گو کردم و پس از ۱۲ ساعت امور کشور به طور کامل تحت کنترل دولت قرار گرفت».

اردوغان اعلام کرد: «شاید وجود خلأ در دستگاه اطلاعاتی کشور منجر به نفوذ گروه فتح الله گولن شده است، اما از تجارب گذشته خود برای مقابله با تلاش برای کودتا استفاده کردیم».

رجب طیب اردوغان تاکید کرد که شاید سناریوهای دیگری برای این گروه تروریستی وجود داشته باشد.

رئیس جمهور ترکیه گفت: «دستگاه اطلاعاتی و قضایی دلایل و اسناد کافی در اختیار دارند که از دست داشتن این گروه در کودتا حکایت دارد».

وی به الجزیره گفته که تاکنون بیش از ۹۰۰۰ نفر از کسانی که در این کودتا دست داشتند، دستگیر شدند و تحقیقات درباره ارتباط عاملان کودتا با فتح الله گولن آغاز شده است. «تلاش می کنیم همه اقدامات خود را در چارچوب قانون انجام دهیم».

اردوغان تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ نفر در جریان تلاش برای انجام کودتای نافرجام کشته شدند که از این میان تعدادی نیز زیر تانک ها جان خود را از دست دادند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه افزود: ترکیه و آمریکا دو همپیمان استراتژیک هستند.

وی درباره احیای مجازات اعدام در ترکیه و اعمال آن برای عاملان کودتا که در روزهای گذشته با مخالفت مقامات کشورهای اتحادیه اروپا روبرو شده گفت که این موضوع، در اختیار مردم است.

اردوغان، سپس گفت که مردم مجازات اعدام برای کودتاگران را می خواهند. رئیس جمهور ترکیه علاوه بر این اعلام کرد که بر خلاف برخی شایعات در زمان کودتا، کشور را ترک نکرده است.

اردوغان، در ادامه مدعی شد که برخی کشورهای خارجی احتمالاً در کودتای ناکام ترکیه، دست داشته اند. به گزارش تصویر روز به نقل از فارس وی پس از آنکه ۳ ماه وضعیت فوق‌العاده در ترکیه اعلام کرد، گفت: اروپایی‌ها به هیچ عنوان حق ندارند از تصمیم ما برای اعلام وضعیت فوق‌العاده انتقاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *