افزایش نرخ سبد نفتی اوپک

اوپک در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، قیمت هر بشکه سبد نفتی این سازمان در آستانه نشست اوپک پلاس در آخر هفته به ۶۲٫۵۷ دلار افزایش یافته است.
به گزارش فارس، سازمان کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت خام، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان در آستانه برگزاری نشست اوپک در آخر هفته، روز سه‌شنبه ۱۲ آذر با ۷ سنت افزایش ۶۲٫۵۷ دلار در هر بشکه فروخته شد.

سبد نفتی اوپک روز دوشنبه ۱۱ آذر، ۶۲٫۵۰ دلار در هر بشکه معامله شده بود.

اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت نظیر روسیه که به اوپک پلاس معروفند، از ابتدای ماه ژانویه، میزان تولید خود را روزانه ۱٫۲ میلیون بشکه در روز کاهش دادند و توافق کردند تا این کاهش را تا پایان ماه مارس ۲۰۲۰ ادامه دهند.

این گروه پنج شنبه این هفته در وین گرد هم می‌آیند و احتمالا میزان کاهش را روزانه ۴۰۰ هزار بشکه دیگر، بیشتر و در عین حال توافق را تا ژوئن ۲۰۲۰، تمدید کنند.

دو منبع آگاه به رویترز گفته‌اند، اوپک پلاس در حال حاضر در حال بررسی گزینه کاهش بیشتر تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز هستند.

آنها گفتند، عربستان سعودی در حال لابی کردن برای کاهش بیشتر است تا افزایش قیمت نفت را که به توازن بودجه اش کمک می‌کند و قیمت گذاری عرضه عمومی اولیه سهام شرکت دولتی آرامکو را تقویت می کند، تضمین کند.

بانک گلدمن ساکز نیز اعلام کرد: اوپک و هم پیمانانش احتمالا توافق کاهش تولید کنونی را تا ژوئن ۲۰۲۰ تمدید کنند اما انتظار می‌رود این سه ماه تمدیدِ نه چندان مهم، اندکی باعث تقویت قیمت نفت شود.

این بانک در یادداشت دوم دسامبر خود نوشت: « در حال حاضر، خریدهای سوداگرانه در حجم های بزرگ در هفته‌های اخیر و برخی انتظارات برای کاهش بیشتر تولید نشان می‌دهد بعید است ۳ ماه تمدید نه چندان مهم، قیمت‌های کنونی را آن چنان بالا ببرد.»

در عین حال، وزیر انرژی روسیه دیروز گفت: مسکو در مورد موضعش پیش از نشست تولیدکنندگان نفت اوپک و هم پیمانانش که انتظار می‌رود در مورد بیشتر کردن رقم کاهش تولید بحث کنند، تصمیم نگرفته است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *