358244 203

قیمت برق در ساعت های مختلف شبانه روز فرق می کند

تصویر روز: مدیرعامل توانیر گفت: صادرات برق در تابستان نسبت به سایر فصول به حداقل و واردات برق به حداکثر می رسد.

به گزارش تصویر روز آرش کردی در مصاحبه با صدا و سیما در پاسخ به این سوال که آیا صادرات در زمان پیک مصرف تابستان کاهش نمی یابد ، افزود : صادرات برق در مقابل مصرف بیش از ۵۲ هزار مگاوات برق بسیار ناچیز و حدود یک تا دو درصد است.

وی گفت : هم اکنون ۴۵۰ مگاوات برق وارد و حدود هزار و ۲۰۰ مگاوات برق صادر می کنیم و تراز واردات و صادرات برق ۸۰۰ مگاوات است.

مدیرعامل توانیر با تاکید بر اینکه میزان صادرات برق در حدی نیست که تاثیر مستقیم بر مصرف داخل داشته باشد ، تصریح کرد : صادرات برق بر اساس قراردادهای دوجانبه صورت می گیرد که از پارسال سیاست ما این بود در زمانی که در شبکه برق دچار کمبود می شویم مصرف داخل و صادرات را به نحوی مدیریت کنیم یعنی صادرات ۱۰۰درصد نباشد تا مردم دچار مشکل شوند بلکه به تناسب نیاز داخل برق صادر کنیم.

کردی با اشاره به اینکه در هفته گذشته چندین بار رکورد مصرف برق شکسته شد ،گفت: میزان مصرف ابتدای هفته ۵۲ هزار و صد مگاوات بود و این رقم در آخر هفته گذشته به ۵۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات رسید.

مدیرعامل توانیر افزود: نسبت به پارسال کمترین محدودیت و خاموشی را تجربه کردیم که البته این خاموشی ها نیز ناشی از کمبود تولید نبود چون همه نیروگاهها با تمام توان در مدار است.

کردی از مشترکین تقاضا کرد مصرف برق خود را مدیریت کنند تا در تابستان با توجه به افزایش دما کمترین فشار کمبود برق را متحمل شوند.

* وسایل سرمایشی ۳۰ درصد مصرف برق را به خود اختصاص می دهد

مدیر عامل توانیر گفت: از ۵۲ هزار مگاوات میزان مصرف برق در تابستان حدود ۱۸ هزار مگاوات آن یعنی ۳۰ درصد آن مربوطه به وسایل سرمایشی است.

آرش کردی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به اینکه با اتمام فصل گرما مصرف برق به حدود ۳۲ هزار مگاوات خواهد رسید افزود: بر این اساس در سه ماه تابستان مصرف برق با استفاده از وسایل سرمایشی تاثیر گذار است.

وی به مشترکان توصیه کرد: از وسایل سرمایشی با دمای مناسب ۲۴ تا ۲۵ درجه استفاده کنند تا در مصرف برق صرفه جویی شود.

مدیر عامل توانیر با اشاره به اینکه پیش از این کولرهای گازی در جنوب کشور استفاده می شد اما آلان با افزایش دما اغلب جاها از کولرهای گازی استفاده می کنند تصریح کرد: مشترکان در خرید این کولرها دقت کنند و از نوع استاندارد آن استفاده کنند چون کولرهای گازی جدید توان ذخیره ۶۰ درصدی انرژی را دارد و کم مصرف است.

کردی با تاکید بر اینکه با مصرف درست و مدیریت مصرف برق رفاه مردم کم نمی شود تصریح کرد: از وسایل پر مصرف برقی مانند ماشین لباس شویی ،‌ظرف شویی ،‌اتو و … در ساعات پایانی شب که ساعات کم باری است استفاده شود.

مدیر عامل توانیر با اشاره به افزایش بی سابقه دما در کره زمین و استقرار دمای گرم در خاورمیانه گفت: در چنین شرایطی اهمیت برق چند برابر می شود چون وجود وسایل سرمایشی در خانه و ادارات رشد مصرف برق را به همراه دارد که با فشار بار شبکه برق مواجه می شویم.

کردی افزود: افزایش دما میزان بار شبکه را افزایش و بر روی تجهیزات برق تاثیر منفی می گذارد.

مدیر عامل توانیر با اشاره به رشد سالانه ۵ درصدی مصرف برق گفت: بعداز اوج تابستان پارسال تا اوج تابستان امسال حدود ۲ هزار و ۸۶ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی وارد مدار شده است.

وی افزود: علاوه بر برنامه های مدیریت مصرف سیاستهای تشویقی در زمینه مصرف برق کشاورزان و بخش صنعت در نظر گرفته شده است که بر این اساس در روز اوج مصرف هفته گذشته حدود هزار و۷۰۰ مگاوات مدیریت مصرف صورت گرفته است.

مدیر عامل توانیر تاکید کرد: علاوه بر این میزان مدیریت مصرف امکان مدیریت مصرف هزار و ۷۰۰ مگاوات دیگر نیز وجود دارد.

کردی با اشاره به اینکه در شبکه تولید و مصرف برق سربه سر قرار داریم گفت: دراین شرایط هم خروج اضطراری نیروگاه ها را به حداقل رساندیم که در صنعت برق بی سابقه است .

وی از آمادگی کامل کارکنان و مدیران صنعت برق در شرایط فعلی خبر داد که بصورت ۲۴ ساعته در خدمت صنعت برق هستند.

*قیمت برق در ساعت های مختلف شبانه روز فرق می کند

مدیر عامل توانیر گفت: اگر مشترکان الگوی مصرف را رعایت نکنند در ساعت اوج مصرف درصدی تعرفه برق آنها افزایش می یابد که این سیاست در تمام دنیا اجرا می شود.

آرش کردی با اشاره به اینکه سه تعرفه پرباری ، میان باری و کم باری برق داریم افزود: تعرفه ساعت های کم باری کم ترین قیمت ، میان باری با متوسط قیمت و قیمت برق ساعات پرباری حتی به دو برابر محاسبه می شود.
وی با اشاره به اینکه دو اوج مصرف یا پرباری در شبانه روز داریم گفت: اوج شب از ۲۰ تا ۲۳ و اوج روز از ۱۲ تا ۱۶ است.

مدیر عامل توانیر ساعت کم باری را ساعت پایانی شب و تا قبل از ۷ صبح و بقیه ساعت شبانه روز را میان باری اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه، این سیاستی برای کنترل مصرف برق است اما در بخش صنعت به سیاست تشویقی نیز روی آوردیم در صورتی که در ساعات پرباری برق مصرف نکنند افزود: در شرایطی که بخش صنعت اعلام آمادگی کنند تا بار را در ساعات اوج مصرف برق کاهش دهد مبالغی در فیش بعدی آنها شارژ می کنیم و یا میزان پول برق را کاهش می دهیم.

مدیر عامل توانیر با اشاره به اینکه فرمولهای تعیین نرخ در بخشهای مختلف متفاوت است افزود: میانگین نرخ برق ۶۱ تومان است که این رقم در بخش کشاورزی کمتر در بخش صنعت بیشتر و برای بخش دولتی نزدیک به قیمت تمام شده محاسبه می شود.

کردی افزود: تعرفه برق برای بخش خانگی ۶۱ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت است که بنا بر تعرفه های سه زمانه محاسبه می شود و این رقم در اوج بار افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: در تابستان ممکن است قبوض برق مشترکان جهشی داشته باشد که این به نحوه مصرف برق در ساعتهای مختلف بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *