بیماری آلزایمر را جدی بگیریم

توجه به‌موقع به بیماری آلزایمر به احتمال زیاد می‌تواند وقوع این بیماری را به تاخیر بیندازد یا مانع وقوع آن شود.
به گزارش تابناک، مهرداد خوانساری، مدیر اجرایی انجمن دمانس و آلزایمر ایران طی یادداشتی که در اعتماد منتشر شده نوشت: دمانس مجموعه‌ای است از بیماری‌ها و به صورت کلی می‌توان گفت دمانس یک سندرم است. هر سندرمی متشکل از علائم و نشانه‌های مختلف است و این مجموعه سندرم دمانس خود به بیماری‌های دیگری انشقاق پیدا می‌کند که مهم‌ترین آنها بیماری آلزایمر است. دمانس را بیماری از بین رفتن و اختلالات ذهنی می‌دانند که طی این بیماری، مشکلی در سیستم ذهنی فرد به وجود می‌آید و خود را در یادآوری و دیگر فعالیت‌های ذهن، شناخت و حافظه نشان می‌دهد. آلزایمر گسترده‌ترین بخش سندرم دمانس است و افراد بسیاری که به دمانس مبتلا می‌شوند، به بیماری آلزایمر هم مبتلا می‌شوند.

پیش‌بینی شده که بیماری آلزایمر به‌طور کلی در سن ۶۵ سال خود را نشان می‌دهد و حدود ۴۰درصد افراد بالای ۶۵ سال امکان ابتلا به این بیماری را دارند. اما لزوما سالمندی همراه با آلزایمر نیست و آلزایمر بیماری سالمندی نیست، بلکه این بیماری می‌تواند به آرامی از ابتدای کودکی در ما شکل بگیرد. ضربه‌هایی که به سر می‌خورد، ممکن است در آینده امکان ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. اما واضح است که از سنین ۴۰ سال به بعد، برخی علائم در افراد مشاهده می‌شود که اگر این علائم از همان ابتدا جدی گرفته شوند، امکان پیشگیری از بیماری آلزایمر بالا می‌رود.

تغییر سبک زندگی در این برهه زمانی بسیار اهمیت دارد. علاوه بر آن افراد باید بتوانند بیماری‌های زمینه‌ای خود مثل دیابت، پرفشاری خون، افزایش کلسترول خون و دیگر بیماری‌های زمینه‌ای را کنترل کنند. توجه به‌موقع به بیماری آلزایمر به احتمال زیاد می‌تواند وقوع این بیماری را به تاخیر بیندازد یا مانع وقوع آن شود. یکی از اقدامات این انجمن آلزایمر تلاش برای تهیه سند جامع دمانس با همکاری وزارت بهداشت است. چنانچه این سند تصویب شود، این بیماری در سطوح گسترده‌تری مورد توجه قرار خواهد گرفت و این احتمال هم می‌رود که با تخصیص ردیف بودجه به درمان و مراقبت از این بیماران، داروهای خاص این بیماری هم تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *