IMAGE634855421134272500

آموزش نجوم در مدارس البرز

تصویر روز: معاون آموزش متوسطه ی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز از برگزاری نخستین طرح اردوی درون مدرسه ای آسمان نمای سیار دیجیتال نجوم و علوم در مدارس البرز از سوی پژوهش سرای دانش آموزی معلم ناحیه یک، خبر داد.

به گزارش تصویر روز مهریار کرمی در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، عنوان کرد: این آسمان نمای دیجیتال یکی از پیشرفته ترین مدل های موجود آسمان نما در جهان است .
وی در ادامه افزود: این برنامه با هدف آشنایی دانش آموزان با شگفتی‌های آفرینش وآموزش جذاب و لذت بخش علوم مختلف با بیش از ۲۰ نوع سرفصل مختلف برای دانش آموزان تمام مقاطع و پایه های تحصیلی و متناسب با محتوای کتب درسی علوم در مقطع ابتدایی، متوسطه ی اول و متوسطه ی دوم و در دروس فیزیک، زیست شناسی، زمین شناسی و شیمی جهت آشنایی دانش آموزان با اسکلت بندی و آناتومی بدن انسان، هماهنگی و کارکرد اندام های مختلف بدن، چگونگی ایجاد زخم ها و ترمیم آن ها توسط سلول ها، دوره های زمین شناسی ، نجوم و اخترفیزیک، نحوه طلوع و غروب خورشید، ورود به فضای بی کران سیارات منظومه شمسی، کهکشان ها، صور فلکی و اجرام آسمانی، چگونگی تشکیل نفت و گاز، مغناطیس، دایناسورها و … (همراه با توضیحات کارشناس علمی پژوهش سرا به صورت زنده در حین اجرا) در قالب شبیه سازی بی نظیر سه بعدی این علوم در زیر چادر زیبای آسمان نمای دیجیتال این پژوهش سرا در حال برگزاری است.
وی همچنین ضمن تاکید بر تدریس همراه با خلاقیت در علوم، گفت: برنامه آسمان نما ی سه بعدی علوم علاوه بر جامعیت علمی، کاملا مفرح و هیجان انگیز می باشد، به طوری که در هر بار برگزاری این برنامه، علاوه بر دانش آموزان، اولیا، معلمان و پرسنل مدرسه نیز از آن استقبال می کنند.
وی در ادامه به محاسن استفاده از این آسمان نما اشاره کرده و مزایای استفاده از آن را به شرح ذیل برشمرد:
۱- آشنائی دانش آموزان با نظم و هماهنگی جهان خلقت و تحکیم ایمان به خالق هستی
۲- کمک به استعداد یابی و علاقه مندی دانش آموزان در علوم مختلف
۳٫ قابلیت آموزش به دانش آموزان از مقطع پیش دبستانی تا دبیرستان (داشتن محتوای مناسب با سنین مختلف و بر اساس سرفصل های کتب درسی )
۴٫ گنبد آسمان نما می تواند به صورت سیار در هر آموزشگاه و یا به صورت ثابت در پژوهش سرای معلم، مستقر گردد.
۵٫ در مقایسه با استفاده از آسمان نمای ثابت که باعث می شود یک روز درسی تمامی دانش آموزان از دست برود ولی در آسمان نمای متحرک که ، فقط نیم ساعت از زمان درسی هر دانش آموز به یادگیری علوم مختلف اختصاص می یابد بنا براین، هدررفتی در وقت دانش آموزان بوجود نمی آید.
۶٫ با توجه به متحرک بودن آسمان نما و اجرای آن در مدارس، نیازی به مجوز اردویی دانش آموزان و پرداخت هزینه جابجایی و دردسر ها و خطرات اردویی خارج از مدرسه، وجود نخواهد داشت.
لازم به ذکر است پژوهش سرای دانش آموزی معلم ناحیه یک کرج درطی چند سال متمادی گذشته، موفق به کسب عنوان پژوهش سرای برتر کشوری و استانی گردیده است . و هم اکنون به عنوان قطب معین زیست فناوری و نجوم استان البرز، مشغول به فعالیت می باشد و علاوه بر آن همه ساله در اجرای ویژه برنامه های هفته جهانی فضا برای دانش آموزان استان البرز با مشارکت سازمان فضایی ایران، سهم عمده ای دارد.
کرمی در ادامه بیان کرد: مدیران مدارس استان البرز از طریق هماهنگی با پژوهش سرای دانش آموزی معلم ناحیه یک کرج، واقع در خیابان شهید بهشتی ، ابتدای فروغی و یا تماس با شماره های ۳۲۲۳۸۴۸۴ – ۰۹۱۲۶۶۳۲۵۹۸ – ۰۹۱۲۷۶۸۶۰۴۱ می توانند به صورت ثابت و سیار از خدمات آموزشی- علمی این آسمان نما در محل پژوهش سرای معلم و یا به صورت حضوری درمدرسه، بهره مند شوند.

photo ۲۰۲۰ ۰۱ ۱۷ ۲۰ ۳۸ ۴۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *