تصویر روز: مدیرکل نظارت بر سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری از صدور بخشنامه جدید به پیام رسان های بومی در راستای اعمال تخفیف یک سوم در استفاده مشترکان از خدمات آنها خبر داد.
محمد امامی در گفتگو با مهر گفت: دستورالعمل جدیدی از سوی رگولاتوری به پیام رسان های بومی ارسال شده است تا این خدمات دهندگان از این پس هرگونه سرویس جدیدی را همزمان با راه اندازی به رگولاتوری و اپراتورها اطلاع دهند تا نرخ ترافیک این خدمات برای مشترکان، یک سوم نرخ ترافیک اینترنت بین الملل محاسبه شود.
وی با اشاره به پیگیری موضوع اعتراض یک کاربر به اتمام زودهنگام بسته اینترنت بین الملل وی به دلیل استفاده از سرویس تماس تصویری یکی از پیام رسان های بومی و دستور وزیر ارتباطات برای بررسی مشکل پیش آمده، گفت: هفته گذشته پس از آنکه اعتراض کاربری به نحوه محاسبه اپراتور از تماس تصویری پیام رسان بومی به ثبت رسید، بررسی مورد فوق با تشکیل کمیته ویژه ای انجام و مشخص شد که در تماس تصویری پیام رسان داخلی، تعرفه ترافیک داخلی از سوی اپراتور لحاظ نشده بود.
امامی دلیل این موضوع را بی اطلاعی اپراتور از سرویس جدید تماس تصویری پیام رسان بومی عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه تمامی آدرس های IP پیام رسان طبق توافقات قبلی در اختیار اپراتورها قرار داده شده تا تخفیف ویژه استفاده از پیام رسان های بومی برای آنها لحاظ شود، اما سرویس جدید تماس تصویری، مشمول این تخفیف نشده بود.
وی با بیان اینکه تخفیف مربوط به محاسبه ترافیک داخلی پیام رسان های بومی شامل حال IP آدرس هایی می شود که از سوی پیام رسان در اختیار اپراتور قرار گرفته باشد، اضافه کرد: به دلیل مشکل در پیکربندی سرویس تماس تصویری پیام رسان بومی «سروش»، تخفیف یک سوم قیمت در محاسبه حجم اینترنت برای کاربران این خدمات اعمال نشده است.
مدیرکل نظارت بر سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در این میان پیام رسان باید سرویس جدیدی را که راه اندازی کرده بود به اطلاع اپراتور می رساند و اپراتور نیز باید کنترل می کرد که آیا کاربرانی که از این سرویس خاص پیام رسان استفاده می کنند، مشمول تخفیف می شوند یا خیر.
وی افزود: موضوع مهم در بررسی های صورت گرفته از وضعیت تمامی پیام رسان های بومی، نشان داد که این تخفیف فقط در خصوص تماس تصویری، با مشکل عدم محاسبه نرخ اینترنت داخلی مواجه شد و تخفیف یک سوم شامل حال مشترکانی که از سایر خدماتی همچون سرویس چت و انتقال فایل که پیام رسان های بومی ارائه می دهند، می شود.
امامی گفت: بررسی های ما نشان می دهد که این مشکل در سیستم محاسبه برخی اپراتورها و تنها در خصوص تماس تصویری رخ داد. اما هم اکنون مشکل رفع شده و با هماهنگی با پیام رسان ها و تیم فنی اپراتور، بخشنامه و دستورالعمل جدیدی برای پیام رسان های بومی صادر شد تا از این پس هرگونه تغییراتی در خصوص سرویس خود را به اپراتور و سازمان تنظیم مفررات و ارتباطات رادیویی اطلاع دهند.
مدیرکل نظارت بر سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با بیان اینکه تعداد شکایتها در این زمینه به دو تا ۳ برابر رسیده است، در پاسخ به این سوال که چه تعداد کاربر از این سرویس استفاده کرده و به واسطه اشتباه اپراتور و سرویس دهنده پیام رسان متضرر شدند، گفت: در این باره از اپراتورها خواستیم که موضوع را بررسی و نتایج را به ما اعلام کند.
وی با اشاره به اینکه از اپراتور خواستیم رضایت مشترکان را در خصوص شکایات در این زمینه جلب کند و میزان ضرر را برای جبران، اعلام کند، گفت: نحوه جبران برای مشترکان بر مبنای عودت درصد ترافیک اضافه ای که از مشترک کسر شده، خواهد بود و این جبران زیان، بیش از یکی دو هفته طول نمی کشد.
امامی در مورد عمدی و یا سهوی بودن اینگونه اتفاقات در محاسبه بسته اینترنت کاربران، اضافه کرد: ترافیک اینترنتی که به صورت ماهانه و روزانه در کشور جابجا می شود عدد زیادی است که عمده آن مربوط به ویدوئو است. به بیان دیگر در روز چندین هراز ترابایت پهنای باند در کشور جابجا می شود و این ترافیک آنقدر زیاد است که دلیلی برای اپراتور وجود ندارد که بخواهد از تماس تصویری یک پیام رسان بومی، با کلاهبرداری درآمدزایی کند.
وی خاطرنشان کرد: در این رابطه برآوردمان این است که عمدی در کار نبوده و اپراتورها روی سایر ترافیک های پیام رسان های بومی تخفیف های مدنظر را اعمال کرده اند.
این مقام مسئول در رگولاتوری به اقدامات اپراتورها در ارائه ترافیک ینترنت رایگان به کاربران در شرایط کرونا اشاره کرد و گفت: اگرچه عمدی در کار نبوده اما مسئولیت این موضوع و عدم ارائه لیست سرویس های فعال، متوجه پیام رسان بومی و اپراتور است و ما در این زمینه نظارت داریم.
امامی تاکید کرد: پیام رسان بومی باید نسبت به اعلام سرویس و پروتکل هایی که برای انتقال اطلاعات استفاده کرده، به اپراتور اطلاع رسانی کند.
وی در مورد این موضوع که آیا نظارتی بر اعمال تعرفه های تخفیفی اینترنت می شود و یا خیر، توضیح داد و گفت: ما نظارت داریم و هم اکنون یکی از موضوعات مهم و چالشی ما در حوزه نظارت بر سرویس های فناوری اطلاعات مربوط به همین موضوع یک دوم و یک سوم شدن تعرفه سایت های داخلی و پیام رسان های بومی می شود.
مدیرکل نظارت بر سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با اشاره به اینکه ما به صورت دوره ای در شبکه اپراتورهای ثابت و همراه در حال تست اعمال تعرفه های تخفیفی اینترنت هستیم، تصریح کرد: در صورتی که شکایتی در این باره دریافت کنیم به سرعت وارد عمل شده و آن را پیگیری می کنیم.
وی گفت: رگولاتوری به کمک شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات ، به صورت دائم در حال نظارت بر لیست آدرس های IP و سایتهایی که ترافیکشان باید به یک دوم محاسبه شود، است تا تعرفه ها درست اعمال شود. این امکان فراهم شده که محاسبه نرخ یک دوم و یک سوم شدن اینترنت اتفاق بیافتد و نتایج نظارت ما نیز نشان می دهد که این تعرفه ها اعمال می شود.
دیدگاهتان را بنویسید