منصور شيخ الاسلامی
مدیر روابط عمومی بانک سینا
تصویر روز: امروزه به واسطه رشد و توسعه جوامع و تاثير آن بر ارکان تشکيل دهنده جامعه نظير سازمان ها و ارگان ها، شاهد نقش روابط عمومی ها به عنوان تسهيل گران فرايند توسعه و ارتقاء بخشی آگاهی به مخاطبان و جامعه هستيم.
برخلاف نگاه و تعاريف قديمی از روابط عمومی، درحال حاضر روابط عمومی يکی از ارکان مهم درتصمیم سازی و ترسيم استراتژی های سازمان و به عنوان عنصری توانمند در پيشبرد اهداف سازمان محسوب می شود.
از آنجایی که توسعه اقتصادی و رشد تقويت آن در شرايط کنونی جامعه از اهميت دو چندانی برخوردار است می تواند نقش روابط عمومی را که همواه در خدمت و زمينه ساز توسعه و آگاهی بخشی به جامعه بوده، پر رنگ تر جلوه نمايد. چرا که همراه ساختن مردم و جلب مشارکت آنان در فرايند توسعه اعم از توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از وظايف و ارزش های کاری پنهان روابط عمومی است و به تعبيری جزو قلمرو وسيع کاری روابط عمومی محسوب می شود.
از طرفی با توجه به شتابی که به سمت پيشرفت و توسعه در جامعه ايجاد شده، مقوله فرهنگ سازی به عنوان ضرورت امروز جامعه احساس می شود. لذا برای رسيدن به اهداف متعالی، ايجاد مشارکت واقعی و انسجام اجتماعی در امر توسعه و رشد اقتصادی نياز به ارتقاء و فرهنگ سازی در اين باب است و روابط عمومی به عنوان وظيفه ذاتی خود بيش از ساير واحدها در رشد و اعتلای فرهنگ، توسعه آگاهی، اقناع و ترغيب افکار عمومی و مخاطبين خود نقش دارد.
چرا که روابط عمومی به عنوان بخشی از نظام رسانه ای با در اختيار داشتن ابزار و امکانات، با جمع آوری و رصد اطلاعات مورد نياز، تجزيه و تحليل داده ها، ضمن بهره گيری از شیوه ها و تکنيک های ارتباطی و اطلاع رسانی به اشاعه و ترويج فرهنگ و فرهنگ سازی می پردازد و به عنوان اهرم و نهاد ارتباطی علاوه بر تسريع فرايند فرهنگ سازی؛ مديريت، روشنگری و شکل گيری افکار عمومی را در رشد و تقويت توسعه اقتصادی عهده دار است.
بنابراین روابط عمومی ها به سه شيوه ی اطلاع يابی، اطلاع شناسی، اطلاع رسانی می توانند به جريان فرهنگ سازی کمک نمايند. همچنين با ايفای نقش های متفاوتی چون خبرسازی در مقام پاسخگویی، مطالعه و شناخت افکار عمومی و تحليل و سنجش رفتارهای مخاطبان در نقش متقاعد سازی افکار عمومی، بهره گيری از روش ها و راهبردهای علمی در نقش زمينه سازی و فضا سازی، نشر و توسعه آگاهی در نقش هدايتگری و جلب مشارکت مردمی، در زمينه فرايند توسعه و ترويج فرهنگ آن نقش آفرينی می کنند.
لذا روابط عمومی ها به عنوان پرچم داران هزاره سوم، با ارائه ساز و کارها، تغيیر نگرش ها و تاثیر گذاری بر اندیشه ها، می توانند مسير رشد و توسعه را کوتاه تر و ضمن ايجاد هم افزايی و همگرایی، زمينه مشارکت جمعی را برای تحقق اهداف فراهم نمایند و موجبات موفقيت در سازمان و جامعه را رقم بزنند.
مطالب مرتبط

قیمت طلا و سکه ۲ اردیبهشت
02 اردیبهشت 1404
بسترسازی اتصال کد ملی به کد پستی از طریق سامانه املاک و اسکان
02 اردیبهشت 1404
طلا به رکورد بیسابقه ۳۴۰۰ دلار رسید
02 اردیبهشت 1404
حذف یارانه نقدی آغاز شده است؟
02 اردیبهشت 1404
مخالفت سازمان توسعه تجارت با افزایش تعرفه خودروهای وارداتی
01 اردیبهشت 1404
دیدگاهتان را بنویسید