• New title for a=>html, img=>alt
  • روابط عمومی و ریسک اعتبار صنعت بیمه در بحران کرونا

    تصویر روز: شیوع ویروسCOVID-19 و همه گیر شدن بیماری کرونا در سطح گسترده، بحرانی بین المللی ایجاد کرد که تمام ساختارها، روابط و رفتارهای اقتصادی و اجتماعی را و به تبع آن، کلیه سازمان ها را در حوزه های مختلف فعالیت به شدت تحت تاثیر قرارداد و دچار بحران کرد.

    اساسا در تئوری سیستمی و بحث ارتباط متقابل سازمان و محیط پیرامون، این گونه بحران ها از درون فرایند ارتباط به محیط و از محیط به درون فرآیند وارد می شود. در این فرایند ارتباطی، روابط عمومی به عنوان عنصر موثر سازمانی، نقش برجسته ای در مدیریت بحران ایفا می کند.
    از سوی دیگر، در صنعت بیمه به عنوان یکی از ساختارهای مهم اقتصادی کشور، بحران ها و رخداد هایی از این دست، ریسک های متعددی، این صنعت و برند شرکت های بیمه را تهدید می کند. به عقیده کارشناسان، مهم ترین این تهدیدها عبارتند از، ریسک بیمه گری، ریسک عملیاتی، ریسک استراتژیک، ریسک بازار، ریسک نقدینگی و بالاخره ریسک وجهه و اعتبار.
    ریسک وجهه و اعتبار ؛ با توجه به شرایط دشوار مردم و مواجهه با تنش های روحی و روانی، میزان پاسخگو بودن شرکت های بیمه وکیفیت ارائه خدمات در سطح خرد و توجه به مسئولیت های اجتماعی در سطح کلان، می تواند شهرت یک برند بیمه ای را به شدت تهدید کند. به ویژه آن که شرکت های بیمه با توجه به بروز مشکلات اقتصادی ناشی از بحران کرونا در سطوح مختلف کلان و خرد، به منظور تداوم فعالیت های خود، نیازمند پیگیری وصول مطالبات از یک سو و انعطاف پذیری در زمانبندی و همراهی با بیمه گذاران برای تداوم پوشش های بیمه ای و عمل به تعهدات خود از سوی دیگر می باشند. به علاوه عمل به مسئولیت های اجتماعی و اتخاذ راهبردهای بازاریابی همچون، افزایش حس حضور، همراهی و همدلی با جامعه ، تاثیر شایانی در جایگاه یابی برند به عنوان برندی مسئولیت پذیر و پاسخگو خواهد داشت. در واقع بزنگاه هایی اینگونه، فرصتی برای شرکت های بیمه در شناساندن ماموریت و رسالت ذاتی یعنی القای حس آرامش به جامعه است. ایجاد چنین حسی ارزشمند بی گمان نیاز به یک نظام ارتباطی با محیط پیرامون دارد. روابط عمومی ها در این فرایند حساس و پیچیده و با توجه به راهبردهای اصلی( مشارکت، تعالی و صداقت)، و ماهیت پویای خود در تشکیلات ارتباطی می توانند با رفع خلاء آگاهی در افکار عمومی و همچنین جمع آوری و تحلیل اطلاعات پیرامونی و انعکاس آن به سازمان، مدیریت بحران را به شیوه ای عملگرایانه و موثر، هدایت کنند.

    برای نمونه، پویش هایی همچون “در خانه بمانیم”و ” کرونا را شکست می دهیم” بی گمان ناکام می ماند اگر اینفوگرافی ها، موشن ها و مطالب تفسیری و تولید سایر محتواهای خلاقانه توسط روابط عمومی ها، به هدف نمی نشست. تشکیلات ارتباطاتی ساختارها و سامانه‌های روابط عمومی است که بی هیچ دریغی در بحران بلاخیز این بیماری، پویایی غیرقابل وصفی از خود به نمایش گذاشتند.

    محمد مظفرخرمی 

    مدیر روابط عمومی شرکت بیمه آسیا

     

  • ایران خودرو

  • ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × دو =