تصویر روز: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری فراهم نبودن امکان ارتباطات مالی و بانکی بین المللی برای ایران را مهمترین مشکل در راه خرید هواپیماهای جدید عنوان کرد.
علی عابدزاده گفت: ارتباطات مالی و دریافت مجوز “او فک” تا حدودی روند کار را کند کرده است به طوری که هم اکنون در پرداخت ها مشکل داریم وباید به شکلی از طریق سیستم بانکی برطرف شود.
وی با بیان اینکه هر چند روند کار کند است ولی مثبت ارزیابی می شود گفت: اطلاعاتی که به صورت رسمی داریم حاکی از آن است که شرکت های هواپیمایی ایرباس و بوئینگ در پی دریافت مجوز برای فروش هواپیما به ایران هستند.
عابدزاده گفت: توافقی که انجام شده است ادامه دارد ضمن اینکه در همین چند هفته اخیر مکاتباتی بین برخی شرکت های هوایی ایران و اف ای آمریکا صورت گرفته است که طرف آمریکایی پاسخ سوالات شرکت های ایرانی را داده است که این نشان از روند کار است.
عابد زاده گفت: برخی از شرکت هایی که تعمیر کننده قطعات یدکی و موتور هواپیما هستند هم اکنون تعمیر موتور و قطعات را می پذیرند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: “در مجموع برای حمل و نقل صنعت هوایی نکات مثبت زیادی وجود دارد و روزنه امیدی برای صنعت هوایی کشور آغاز شده است .”
خرید ۱۸۸ فروند هواپیما ایرباس و در پی آن صد فروند هواپیمای بوئینگ یکی از پرونده های جنجالی وزارت راه و شهرسازی است که بعد از سفر رئیس جمهور به فرانسه کلید خورد و تاکنون با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده است از مخالفت های کارشناسان داخلی تا سیاست متناقض شرکت های فروشنده به طوری که با وجود تبلیغات گسترده برای نوسازی ناوگان هوایی کشور این هدف محقق نشده است؛ برنامه ۴۲ میلیارد دلاری که قرار است در قالب قراردادهای فایناس و اجاره به شرط تملیک هواپیمای های جدیدی به ناوگان هوایی کشور اضافه کند.
دیدگاهتان را بنویسید