تصویر روز: نيسان 20 هزار شغل در اروپا و كشورهاي در حال توسعه را تعديل مي كند و اين در حالي است كه اين خودروساز ژاپني براي بازگشت به وضعيت عادي فروش دست و پا مي زند.
نيسان خود را براي اعلام استراتژي ميان مدت خود آماده مي كند و قرار است هفته آينده منتشر شود. سه سال است كه اين خودروساز رنگ سود درست و حسابي را نمي بيند، حالا هم شيوع ويروس كرونا در جهان مزيد بر علت شده است و بيش از گذشته ضرورت چابك سازي و تغيير بنيادي را آشكار كرده است.
نيسان از اظهار نظر در باره گزارش خبرگزاري ژاپني كيودو اجتناب كرده است.
در ماه ژوئيه سال 2019 نيسان گفته بود كه در سال 2020 فقط 12,500 نفر از پرسنل خود را تعديل مي كند كه نزديك به 10 درصد از 140 هزار نيروي كاري است كه در سراسر جهان دارد. اگر قرار باشد اين رقم به 20,000 برسد، در آن صورت شانه به شانه ي تعديل نيرو در اين شركت در بحران سال 2009 خواهد زد كه 20,000 نفر را اخراج كرد.
حتي پيش از شيوع كرونا، فروش نيسان و سود آن در سرازيري تندي قرار گرفته بود. شايد يكي از دلايل اين سراشيبي تند در سوزاندن نقدينگي و كاهش سود، نتيجه و حاصل طرح هاي بلندپروازانه دوران رهبري كارلوس قصن بر اتحاد رنو-نيسان باشد.
نيسان مي گويد هدف اصلي از اين برنامه ها، تقويت همكاري با رنوي فرانسه و ميتسوبيشي است و اعتقاد دارد مي تواند از ظرفيت هاي فني و منطقه اي اين دو خودروساز استفاده كند و ظرفيت هاي خودش را در اختيار آن دو قرار دهد. با اين كار همچنين مي تواند روي توليد تمركز بيشتر داشته باشد.
وزير اقتصاد و دارايي فرانسه هم روز جمعه گفته بود كه اگر به رنو كمك مالي نشود آينده آن در معرض خطر خواهد بود، ميتسوبيشي هم در گزارش هفته خود 89 درصد كاهش در سود سالانه را گزارش كرده بود. در ژاپن سال مالي از 31 مارس شروع مي شود و در 31 مارس سال بعد بسته مي شود.
مديريت در نيسان متقاعد شده است كه بايد اين شركت خودروسازي كوچك تر شود و امسال هم 1 ميليون دستگاه خودرو كمتر از سال گذشته توليد مي كند. ضمن آن كه نيسان براي بازار ايالات متحده آمريكا و چين سهم بزرگتر قائل شده و انتظار دارد بتواند در اين دو كشور بهتر عمل كند.
برنامه نيسان در اروپا عقب نشيني است و تمركز خود را روي خودروهاي شاسي بلند و خودروهاي تجاري قرار خواهد داد.
منبع: آژانس خبري كيودو
دیدگاهتان را بنویسید