تصویر روز: ۲ هزار دستگاه اتوبوس و مینی بوس فرسوده در استان های تهران و البرز به منظور کاهش آلاینده های زیست محیطی از رده خارج می شوند.
علی اکبرعبدالمحمدی مدیرعامل شرکتی که اجرای این طرح را بر عهده دارد، روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: در این طرح اتوبوس و مینی بوس های بالای ۳۰ سال با استفاده از تسهیلات بانکی جایگزین می شوند.وی افزود: این طرح با هماهنگی ستاد حمل و نقل سوخت، شرکت ایران خودرو دیزل و همکاری بانک ملت توسط این شرکت به مورد اجرا گذاشته شده است.
عبدالمحمدی توضیح داد: اکنون در این طرح هر دستگاه اتوبوس فرسوده با ۲۷۰ میلیون ریال اسقاط می شود و رانندگان با استفاده از تسهیلات ۸۰۰ میلیون ریالی باید آورده ۲۱۰ میلیون ریالی داشته باشند.
وی گفت: متقاضیان می توانند با تامین یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال (۱۳۸ میلیون تومان) خودروی خود را تحویل بگیرند و اقساط آن را در مدت ۶۰ ماه به بانک عامل پرداخت کنند.
مدیرعامل این شرکت مجری گفت: این شرکت آمادگی دارد با اسقاط اتوبوس های فرسوده به رانندگانی که توان مالی بیشتری دارند اتوبوس نو تحویل دهد، اما با بررسی و مذاکرات با رانندگان اتوبوس ها بیشتر آنها به دریافت مینی بوس علاقمند هستند، زیرا قیمت اتوبوس حداقل بیش از چهار میلیارد ریال ( ۴۰۰ میلیون تومان) و قیمت مینی بوس نو بسیار کمتر از آن است.
عبدالمحمدی یادآور شد: رانندگان با مراجعه به این شرکت و تکمیل فرم های مربوطه برای اسقاط اتوبوس های خود به مراکز اسقاط معرفی می شوند و پس از انجام اسقاط برای دریافت تسهیلات بانکی و تحویل خودرو با معرفی نامه اقدام می کنند و در نهایت طی یک ماه خودرو خود را تحویل می گیرند.
وی اظهارداشت: خروج هر دستگاه اتوبوس فرسوده، سالیانه ۴۰۰ میلیون ریال از نظر مصرف سوخت صرفه جویی دارد و طبق هماهنگی های به عمل آمده در صورت پیمایش هر یک از این مینی بوس های جایگزین، از کمک های بلاعوض ستاد بهینه سازی مصرف سوخت برخوردار می شوند که در این صورت سود تسهیلات بانکی آنها بین هفت تا ۱۸ درصد در نوسان خواهد بود.
مدیرعامل این شرکت تامین خودرو با بیان اینکه اکنون هر دستگاه اتوبوس فرسوده در هر ۱۰۰ کیلومتر ۳۸ لیتر گازوییل مصرف می کند، گفت: این در حالی است که هر مینی بوس جدید در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت بین ۱۴ تا ۱۵ لیتر گازوییل مصرف می کند.
عبدالمحمدی خاطرنشان کرد: با رصد پیمایش این خودروها رانندگان آنها هر سه ماه یک بار به ستاد بهینه سازی مصرف سوخت معرفی می شوند تا از یارانه های دولتی به ازای پیمایش خود استفاده کنند.
وی گفت: ۸۰ درصد آلودگی های هوا در کلانشهرها به خودروهای فرسوده اختصاص دارد و با از رده خارج کردن آنها علاوه بر رفع تدریجی آلودگی هوا با حفظ مسایل زیست محیطی شاهد تردد خودروهای فرسوده در شهرها نخواهیم بود.
به گزارش ایرنا، هم اکنون بیش از ۲۱ هزار اتوبوس در کشور تردد می کنند که یک سوم این خودروها فرسوده و باید از رده خارج شوند و رفت و آمدها در مسیرهای مختلف علاوه بر مصرف سوخت بسیار بالا رانندگان آن هزینه های زیادی را بابت تامین قطعات یدکی متحمل می شود.
دیدگاهتان را بنویسید