آسپیرین، محافظ بدن انسان

محققان علوم پزشکی اعلام کردند مصرف آسپیرین، بدن انسان را در برابر انواعی از سرطان‌های دستگاه گوارش، محافظت می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری دانشگاه هاروارد در اینترنت، محققان علوم پزشکی اعلام کردند مصرف آسپیرین، بدن انسان را در برابر انواعی از سرطان‌های دستگاه گوارش، محافظت می‌کند.
محققان با بررسی ۱۱۳ مطالعه پیشین درباره سرطان، دریافتند کسانی که به طور منظم آسپیرین می‌خورند (یعنی دست کم یک تا دو قرص در هفته) به طور مشخصی، کمتر از آنانی که آسپیرین نمی‌خورند به سرطان‌های روده، معده، کیسه صفرا، مری، لوزالعمده و کبد مبتلاء می‌شوند.
به طور خاص، مصرف آسپیرین، خطر ابتلا به سرطان‌های روده را ۲۷ درصد، سرطان‌های مری را ۳۳ درصد، سرطان‌های معده را ۳۶ درصد و سرطان‌های پانکراس را ۲۲ درصد کمتر می‌کند.
محققان همچنین دریافتند مصرف منظم و روزانه آسپیرین، خطر ابتلاء به سرطان روده را به طور مشخصی کاهش می‌دهد.
دانشمندان مصرف روزانه آسپیرین با دوز‌های کم (۱۰۰ میلی گرم)، معمول (۳۲۵ میلی گرم) و بالا (۵۰۰ میلی گرم) مورد بررسی قرار دادند و دریافتند مصرف مقادیر بیشتر از این دارو، محافظت بزرگ تری را سبب می‌شود.
برای مثال، آسپیرین با دوز روزانه ۷۵ تا ۱۰۰ میلی گرم خطر ابتلاء به سرطان روده را در مقایسه با کسانی که آسپیرین مصرف نمی‌کنند ۱۰ درصد کاهش مید هد. دوز روزانه ۳۲۵ میلی گرم آسپیرین، این خطر را ۳۵ درصد و دوز ۵۰۰ میلی گرم در روز، خطر را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.
محققان برآورد می‌کنند فواید آسپیرین نشان می‌دهد می‌توان از آن برای مقابله با التهاب و ایجاد لخته‌های خونی بهره برد.
گرچه این فواید برای آسپیرین مطرح است، ولی محققان به بیماران توصیه می‌کنند برای مصرف این دارو، با پزشک خانواده خود مشورت کنند، زیرا مصرف آن، عوارض خطرناکی همچون خونریزی معده را نیز به همراه دارد.
بر اساس این گزارش، سلول‌های سرطانی از سازوکار‌های عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است، ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا عوامل بیرونی هم‌چون ویروس و مواد سرطان زا موثر باشد.
در یک جاندار سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، تعادل وجود دارد. سرطان شامل همه انواع تومور‌های بدخیم می‌شود که در پزشکی آن‌ها را بیشتر با نام نئوپلاسم می‌شناسند.
احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد، ولی احتمال بروز سرطان با افزایش سن زیاد می‌شود سرطان باعث ۱۳٪ مرگ‌ها است و بر اساس گزارش انجمن بهداشت آمریکا سالانه هفت میلیون و ششصد هزار نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند. سرطان، ویژه انسان نیست و همه جانوران و گیاهان پرسلولی نیز ممکن است به سرطان دچار شوند.سرنوشت سلول‌ها کاملاً کنترل شده‌است و براساس نیاز‌های بدن می‌باشد.
در جنین میزان تکثیر سلول‌ها بیشتر از مرگ طبیعی سلولی است، اما در جاندار بالغ میزان مرگ سلولی و تقسیم سلولی به تعادل می‌رسد. سرنوشت سلول در هر زمان، به طور کاملاً دقیق، به وسیله فاکتور‌های رشد، پیام‌های محیطی و برخی پروتئین‌ها و پیام رسان‌های سلولی، کنترل می‌شود.
جهش‌هایی که به تغییر هر یک از فاکتور‌های موثر در سرنوشت سلول منجر می‌شوند باعث به هم خوردن نظم دقیقی که در تنظیم رشد و تکثیر و تمایز سلول ها وجود دارد می‌شود و می‌تواند منجر به بروز سرطان شود. سلول‌های سرطانی کنترل خود را بر چرخه سلولی از دست داده و به طور مداوم و بدون توجه به پیام‌های سلولی و فاکتور‌های رشد، به تکثیر ادامه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *