fdty

موافقت بیمه مرکزی با حضور استارتاپ ها

تصویر روز: اکثر استارتاپ های بیمه درایران به دلیل عدم شناخت کافی نسبت به پیچیدگی های صنعت بیمه و برخی هم به دلیل عدم دریافت مجوز با شکست مواجه می شوند اما این پایان راه برای آنها نیست زیرا در عصر ارتباطات و گره خوردن زندگی انسان ها با تکنولوژهای روز حضور استارتاپ ها نسبت به گذشته بیش از پیش احساس می شود.

استارتاپ ها درچند سال اخیر در فرایند صنعت بیمه نیز حضور سبزی داشتند وتلاش می کنند ضریب نفوذ بیمه وامنیت سرمایه گذاری را در جامعه افزایش دهند و ازاین طریق شبکه فروش بیمه با بهره گیری از بازاریابی حرفه ای و مهارت های نوین فروش از روش های سنتی فاصله می گیرند و به سمت فروش آنلاین پیش می روند که این روند سبب تحول عظیم در صنعت بیمه خواهد شد. در همین راستا گفتگویی با مهدی صارمی، بناینگذار استارتاپ لیتیوم انجام داده ایم که ماحصل آنرا در زیر میخواید:

* آقای صارمی مزایای شرکت های استارتاپی برای صنعت بیمه چیست؟

در چندسال اخیر صنعت بیمه در تبادل دانش و نیروی انسانی نسبت به صنایع دیگر، تکنولوژی محور نبوده است. صنعت بیمه با صنایع سنگین رابطه خوبی دارد و انتقال دانش و تجربه به خوبی میان این صنعت و سایر صنایع صورت می گیرد اما در حوزه تکنولوژی های مدرن شرکت های بیمه مطلقا ارتباط موثری با بازیگران این حوزه نداشته و طبیعتاً تجربه و دانشی نیز بین آنها رد و بدل نشده است. ورود استارتاپ ها به صنعت بیمه می تواند عاملی جهت سرعت بخشیدن به فرایند انتقال دانش و تجربه میان فعالان حوزه بیمه و تکنولوژی شود. از دیگر مزایای استارتاپ ها برای صنعت بیمه، چابکی آنها در تصمیم گیری و توان عملیات اجرایی است. ساختار سنتی شبکه های فروش شرکت های بیمه علاوه بر هزینه زیاد، قابلیت استفاده در مقیاس بزرگ برای سرویس دهی به مشتریان را ندارند. در صورتیکه استارتاپ ها توانایی اجرایی سریع در مقایس های بالا با حفظ کیفیت را به صورت بالقوه دارند که با کمی جهت دهی می توانند سهم زیادی از بازار را با هزینه بسیار اندک خدمت رسانی کنند.

  * بسیاری از کارشناسان معتقدند بیمه مرکزی برخلاف ادعاها، تمایلی به حضور شرکت های استارتاپی در صنعت بیمه ندارد و حمایتی هم نمی کند، نظرجنابعالی در این خصوص چیست ؟

بیمه مرکزی با موضوع حضور استارتاپ ها در صنعت بیمه مخالف نیست. بیمه مرکزی در زمینه استارتاپ هیچ تجربه ای ندارد و از کشورهای موفق دراین حوزه هم الگو برداری نکرده است. البته فشار نمایندگان و کارگزاران سنتی صنعت بیمه موجب شده  که رفتار بیمه مرکزی در این خصوص تا حدودی محافظه کارانه باشد. در چند سال اخیر شاهد تحرکاتی از سوی بیمه مرکزی از جمله پیگیری پیاده سازی سوئیچ یکپارچه تبادل اطلاعات صنعت بیمه، الزام شرکت های بیمه به ارائه اطلاعات به صورت آنلاین به بیمه مرکزی و اجبار شرکت ها به صدور آنلاین بیمه نامه شخص ثالث بودیم. البته بیمه مرکزی در سایر حوزه ها اعم از قانون گذاری در حوزه فعالیت در فضای دیجیتال، احراز هویت، امضای الکترونیک، اعمال تغییرات لازم در آیین نامه ها، تسهیل و بهبود فرآیند دریافت مجوز محصولات جدید و … اقدامات چندان مؤثری نیزنداشته است.

*استارتاپ های بیمه در ایران چگونه می توانند به موفقیت برسند؟

صنعت بیمه هنوز از نوآوری،تحول دیجیتال، اینشورتک و کلیه مفاهیمی که در بستر تکنولوژی متولد شده است و راه خود را به سایر حوزه‌ها باز کرده فاصله دارد. بیمه مرکزی باید به عنوان یک نهاد ناظرباید دراین خصوص پژوهش های لازم را انجام دهد و ساختار نهادهای سایر کشورها و نحوه پاسخ انها را به تغییرات دنیای جدید را بررسی کند و از طریق الگو سازی کشورهای موفق درحوزه استارتاپ بیمه، شرایط لازم برای فعالان این عرصه درایران را فراهم کند. و همچنین بیمه مرکزی به استانداردهای ذخیره سازی داده در صنعت بیمه توجه ویژه ای داشته باشد زیرا صنعت بیمه در دنیا با داده مشخص می شود. استارتاپ ها نیز باید از ساختار صنعت بیمه و عملکرد نهادهای مختلف آن آگاهی کافی داشته باشند، محصولات و خدمات صنعت بیمه و دغدغه‌های مدیران آن را درک کرده و مبنای درستی برای برقراری ارتباط را ملاک عمل خود قرار دهند .ارتباط بدنه صنعت با استارتاپ ها برای توسعه ایده ها از دیگر مسائل مهمی است که باید به طور جدی مورد بررسی  قرار گیرد.

* برای حضور استارتاپ ها در صنعت بیمه چه زیرساخت هایی لازم است؟ 

شرکت های بیمه باید بر روی توسعه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری امر بیمه گری متمرکز شوند.زیرا با توسعه زیرساخت ها مقیاس پذیری صنعت هم افزایش میابد و توانایی صنعت برای ارائه پاسخ مناسب به مشتریان و ظرفیت های همکاری هم افزایش پیدا می کند. تا حدودی زیرساخت های لازم برای استارتاپ های بیمه فراهم است اما مسیر طولانی برای حضور موفق در این زمینه وجود دارد .

*نحوه همکاری شرکت های بیمه با استارتاپ ها چگونه است؟

شرکت های بیمه باید یک بازنگری جدی در فرایند های همکاری خود با استارتاپ ها داشته باشند. گاهی برای انعقاد یک قرارداد ساده در حوزه فروش بیمه نامه با شرکت های بیمه، یک سال زمان می برد تا قرارداد با شرکت های بیمه انجام شود. در این مسیر هم فرآیندهای پیچیده، نا مشخص و دست و پاگیری بر سر راه استارتاپ ها وجود دارد که بعد از مدتی آنها را سرخورده و بی انگیزه می کند. در بیشتر مواقع هم به دلیل جا به جایی مدیران ارشد و پیچیدگی صنعت بیمه سبب می شود که نحوه همکاری شرکت های بیمه با استارتاپ ها فرایند سخت و طولانی در پیش گیرد .

* چرا تعداد کمی از استارتاپ های بیمه در ایران موفق می شوند؟

ریسک جزئی از استارتاپ است، اگر این ریسک وجود نداشت؛ قطعا جامعه بشری در هیچ عرصه ای به پیشرفت نمی رسید.اگر به آمار استارتاپ های موفق در دنیا دقت کنیم، به این نتیجه می رسیم که 90 درصد استارتاپ های دنیا شکست می خورند و ۹ درصد به شرکت های کوچک و متوسط  و1 درصد هم تبدیل به شرکت هایی بسیار بزرگ می شوند. در صنعت بیمه شاهد ریسک 90 درصدی هستیم اما اکثر استارتاپ های بیمه در ایران تجربه کافی در صنعت بیمه را ندارند و به همین دلیل با شکست مواجه می شوند. ذات صنعت بیمه با ریسک گره خورده است.بخش زیادی از ظرفیت ذهنی مدیران صنعت بیمه در ریسک کردن در موضوع کسب و کار پر شده است. این یکی از تفاوت های بنیادی صنعت بیمه با سایر صنایع است. صنعت بیمه در دنیا از نظر استفاده و به کارگیری تکنولوژی به دایناسور دیجیتالی معروف است، یعنی نسبت به تغییرات دنیای بیرون؛ به خصوص در حوزه تکنولوژی خیلی دیر واکنش نشان می دهد. در این حوزه اگر صنعت بیمه را با بانک مقایسه کنیم تفاوت معنا دار به کارگیری تکنولوژی را در محصولات و خدمات بانکی و بیمه ای می توانیم به وضوح مشاهده کنیم. این پاسخ دیر هنگام به تغییر وضعیت جامعه و تکنولوژی، باعث شده  که صنعت بیمه حتی زیرساخت مناسب برای پاسخگویی به نیازهای روز در زمینه ارائه محصولات، خدمات و حتی همکاری با استارتاپ ها نداشته باشد. البته قوانین و مقررات دست و پاگیر، کهنه و ناکارآمد و در بعضی موارد نبود قانون، مشکلات بسیاری برای استارت آپ های بیمه ایجاد می کند؛ اما این فقط مشکل استارتاپ های ایران نیست بلکه دنیا هم با این مشکلات دست و پنجه نرم می کند.

 

6d3906e5 3660 47a9 bbda 9ab70b847c79

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *