تصویر روز: رئیس پژوهشکده بیمه در پنجمین عصرانه بهرهوری با موضوع بهرهوری در صنعت بیمه؛ چالشها و راهکارها، ضمن ارائه تعریف بهرهوری از دیدگاه اقتصادی، بر لزوم توجه صنعت بیمه به مقوله بهرهوری تأکید کرد.
به گزارش تصویر روز ، دکتر کردبچه در این نشست گفت: اهمیت بهره وری با استفاده از تعریف آن قابل توضیح است. با توجه به این که بهره وری معادل افزایش تولید یک بنگاه به مقداری فراتر از افزایش نهاده های است، بهره ورتر بودن یعنی سودآورتر و رقابتپذیرتر بودن.
رییس پژوهشکده بیمه با اشاره بر رابطه سودآوری و بهره وری و تفاوت های آنها اظهار داشت: یکی دیگر از تفاوت های استفاده از بهره وری بجای سود آوری در آن است که وقتی از شاخص بهره وری برای ارزیابی عملکرد استفاده می کنیم به سبب آنکه این شاخص مبتنی بر قیمتهای ثابت (حذف اثر تورم) است دچار توهم پولی نخواهیم شد و هر افزایش ریالی را به معنای بهبود عملکرد تلقی نخواهیم کرد. در صورتی که این خطا در استفاده از سود آوری، بسیار رایج است.
وی با استناد به گزارش سال 2019 سازمان بهرهوری آسیایی(APO)، در توضیح اهمیت بهره وری در تامین رشد و رفاه بالاتر، اشاره نمود سهم بهره وری از رشد سالانه تولید ناخالص داخلی کشورهای موفق آسیایی در طول 50 سال گذشته بطور متوسط، سالانه بیش از 30 درصد بوده است در حالیکه رقم مشابه برای اقتصاد منبع محور ایران در طول این دوره صفر بوده است.
دکتر کردبچه با استناد به گزارش مؤسسه مکنزی (2019) تاکید کرد بی توجهی صنعت بیمه به بهرهوری فقط مخصوص ایران نیست بلکه موضوعی جهانی است. این گزارش با عنوان ضرورت بهرهوری در صنعت بیمه، نشان داده شده است که رشد فزاینده نسبت هزینهها(شامل هزینههای فروش، هزینههای عمومی و هزینههای اداری) به درآمد در شرکتهای بیمه در مقایسه با رشد کاهنده همین نسبت در شرکتهای بزرگ در صنایع دیگر در دوره 2012 تا 2017، به دلیل بیتوجهی صنعت بیمه جهانی به بهرهوری بوده است.
رییس پژوهشکده بیمه افزود: مطابق این گزارش مدیریت موفقِ هزینه در شرکتهای بزرگ بیمه ای مرهون بهرهگیری از صرفههای مقیاس و در شرکتهای کوچک ناشی از مدیریت فرایند (استفاده از مدل های عملیاتی ساده، فعالیت در بخشهای کاملا استاندارد و توسعه بخش آی تی و …) بوده است.
وی تصریح کرد بر اساس گزارش مؤسسه مکنزی، صنعت بیمه برای ارتقاء بهرهوری نیازمند گذار شرکتها از رویکردهای سنتی و توجه به تعالی سازمانی با اقداماتی نظیر بهینه سازی بخشهای خاص سازمان مانند صدور و پرداخت خسارت، ارتقاء توانمندیهای موجود، سادهسازی ساختار، تغییر قلمرو و ورود به حوزههای جدید مثل بانک-بیمه، تبدیل کسبوکار و تصرف حوزههای مختلف و چابکی شرکت میباشد.
دیدگاهتان را بنویسید