malezei

نقش صنعت بیمه در رشد اقتصاد مالزی

تصویر روز: صنعت بیمه مالزی توانست از طریق فناوری نوین شرایط این صنعت را بهبود ببخشد و در چند سال اخیر هم ضریب نفوذ و هم شرایط اقتصادی را در این کشور این افزایش دهد.
به گزارش تصویر روز درعصرارتباطات؛ اقتصاد،صنعت و تولید در حال تغییرهستند و اگر با فناوری های جدید هماهنگ نشوند قطعا با مشکلات و شکست های بسیاری مواجه می شوند. صاحبان صنایع مختلف تلاش می کنند تولیدات خود را بر اساس تکنولوژی های روز به بازار مصرف برسانند تا در این راستا مصرف کننده به راحتی بتواند نیازهای خود را برطرف کند. با آغاز قرن 21 و پیشرفت های جدید، وابستگی صنایع مختلف به صنعت بیمه هم افزایش پیدا کرد تا مسیر توسعه این صنعت هم تغییر کند و قالب های سنتی و وقت گیر به بیمه های الکترونیکی تبدیل شد. در چند سال اخیر وب سایت های مختلف بیمه شکل گرفتند؛ همچنین نمایندگان بیمه و شبکه فروش هم از شیوه سنتی بازاریابی و تبلیغات به روش نوین و آنلاین روی آوردند.
با مرور زمان تغییرات تکنولوژی و فناوری سبب تغییرات در جنبه های مختلف زندگی اعم از کاهش هزینه ها، سرعت به روند کارها، کاهش زمان و افزایش بهره وری شد و صنعت بیمه نیز از طریق فن آوری نوین به راحتی می تواند احتمال وقوع خسارت ها را تخمین بزند و دراین میان شرکت های بیمه به عنوان سازمان های بازرگانی که در توسعه اقتصادی نقش کلیدی دارند باید امنیت خاطر برای بیمه گذاران را تامین کنند. بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تلاش کردند با فن آوری های نوین در صنعت بیمه هم ضریب نفوذ و هم شرایط اقتصادی این صنعت را افزایش دهند.
مالزی
مالزی از لحاظ اقتصادی، کشوری درحال توسعه یا رو به رشد است؛ این کشور، مرکزی برای تجارت که دارای ذخایر فراوان در چند ایالات مالایایی است. بسیاری از صاحب نظران اقتصادی کشور، مالزی را به دلیل ساختارهای سازگار با فرهنگ بومی و اسلامی با کشورمان ایران مقایسه می کنند. تولید ناخالص داخلی مالزی از ایران کمتر است اما به دلیل جمعیت کم، مردم مالزی از رفاه مناسبی برخوردار هستند و درآمد سرانه این کشورهم بیش از دو برابر درآمد سرانه مردم ایران است. به همین منظور درنظر داریم تا با تهیه این مطلب وضعیت صنعت بیمه در مالزی را بررسی کنیم.
ظرفیت های صنعت بیمه مالزی
از نقاط قوت بیمه در مالزی را می توان به نظارت این کشور بر کلیه بانک ها و موسسات مالی و شرکت های بیمه اشاره کرد که این وظیفه برعهده بانک مرکزی این کشور است که این نظارت از 27 سال گذشته تاکنون وجود دارد. همچین تمامی کارکنان شرکت های بیمه در مالزی دارای مدرک بین المللی در زمینه بیمه هستند. داشتن مدارک در زمینه بیمه دراین کشور دارای اهمیت زیادی است و افراد در هنگام ورود به این شغل باید تمامی مدارک لازم را دراین زمینه کسب کنند. البته از این نکته هم غافل نشویم که به دلیل بحران مالی شدید این کشور در سال 2012 تعداد افراد شاغل در این صنعت کاهش شدیدی داشت. این کشور پس از بحران بزرگ مالی و زمانیکه شرکت های بیمه فاقد توانگری مالی و توانایی پرداخت تعهدات خود بودند، قوانین مربوط به ورود بانک ها و بیمه گران خارجی را تصویب کرد. مالزی از لحاظ ریسک های خطرات طبیعی و فاجعه آمیز در امان است اما بلعکس در ریسک های عمده اعم از مالی و تجاری در خطر است. این نکته قابل ذکراست که کشورمان به دلیل تحریم ها نمی تواند از بیمه گران خارجی استفاده کند.
انجمن بیمه مالزی (liam)
این انجمن در سال 1974 تحت قانون 1966 تاسیس شد.این انجمن شامل 16 عضو است که 14 عضو شرکت بیمه های زندگی و 2 عضو شرکت بیمه اتکایی زندگی هستند. این انجمن با هدف ترسوسیج و ارتقا صنعت بیمه زندگی، در جهت افزایش درک عمومی از این صنعت، حمایت و پشتیبانی می کند و در مقام نظارت در جهت بهبود توسعه صنعت بیمه زندگی در مالزی پایه گذاری شده است. انجمن بیمه عمر مالزی منشور اصلاح شده خدمات مشتری(csc) راه برای صنعت بیمه راه اندازی کرده است. این منشور برای اولین بار در سال 2011 معرفی شده که هدف آن تاکید بر تعهد بیمه گرها برای ارائه استاندارد بالا و ثابت خدمات مشتری است.
انجمن بیمه عمومی مالزی(PIAM
در سال 1979 بر اساس قانون اجتماعی سال 1966 تاسیس شد. این انجمن با هدف حمایت از اعضا با ایجاد یک محیط کسب و کار مطلوب و همکاری نزدیک با همه ذینفعان تشکیل شد. برای نخستین بار انجمنی در کوالالامپور تشکیل شد تا از منافع عمومی بیمه کشور حفاظت کند. این انجمن توسط دولت مالزی برای کلیه بیمه گذاران ثبت شد که تجارت عمومی که تجارت عمومی بیمه انجام می‌دهند، شناخته شده است. در حال حاضر این انجمن دارای 26 بیمه مستقیم و 5 شرکت بیمه اتکایی در مالزی است.
بانک مرکزی مالزی
تاسیس بانک نگارا مالزی(بانک مرکزی مالزی) در ژانویه سال 1959 انجام شد و وظیفه این بانک، توسعه و ترویج ثبات پولی و مالی برای ایجاد رشد پایدار اقتصادی در مالزی است. همچنین این بانک در جایگاه سیاست پولی، باید ثبات قیمت ها و در جایگاه سیاست مالی، ثبات سیستم مالی و تقویت بازارهای مالی را بر قرار کند. بانک نقش قابل توجهی در توسعه زیرساخت های سیستم مالی، نظارت بر این زیرساخت ها(برای امنیت و کارایی بیشتر سیستم مالی) و حصول اطمنیان از دسترسی همه بخش های جامعه و اقتصاد به خدمات مالی، بر عهده دارد. این بانک مشاور دولت در سیاست های کلان و مدیریت بدهی، وظیفه چاپ پول ملی و مدیریت ذخایر بین الملی کشور را برعهده دارد
ظهور فن اوری در صنعت بیمه مالزی
صنعت بیمه در مالزی همچنان به نمایندگی های بیمه برای رشد تجارت متکی است. پیش از آغاز سال 2020 تعداد نمایندگان بیمه در این کشور کاهش پیدا کرد و این تهدید بزرگی بر شرکت های بیمه مالزی بود. صنعت بیمه به سمت کانال های آنلاین پیش رفت تا دسترسی خود را گسترش دهد. البته بانک مرکزی مالزی هم در تلاش بود که تا سال2020 به میزان نفوذ 75 درصدی بیمه زندگی دست پیدا کند. درهمین راستا اقدامات بسیاری برای تامین پوشش بیمه اولیه برای گروه های کم درآمد آغاز کرد و به موفقیت های مناسبی هم رسید. استفاده از فناوری های دیجیتال در ارائه خدمات بیمه ای وهمچنین پوشش هایی برای ردیابی سلامت ، سبب تعریف جدیدی در صنعت بیمه این کشور شد. شرکت های نوپایی در صنعت بیمه این کشور ورود کردند وبا استفاده ازاین فناوری ها مشغول جذب مشتری به صورت آنلاین و ارائه محصولات جدید بیمه ای شدند. شرکت های فعال بیمه مالزی شامل bima بیمه عمر کوتاه مدت و VSure.Life که بیمه درخواستی را پوشش می دهد. البته شرکت های محدودی به دنبال تحولات دیجیتال هستند و اکثر شرکت های بیمه مالزی میخواهند به صورت سنتی فعالیت کنند که قطعا سهم بالایی از بازار را از دست خواهند داد. در سال های اخیر پذیرش تحول بیمه توسط بیمه گذاران باعث شد تا نحوه تولید، پذیرش و فروش محصولات هم تغییر کند. فشار برای دستیابی به راحل های بیشتر فن آوری توسط تنظیم کننده ها و مصرف کنندگان باعث شده این صنعت با خدمات پیشرفته و پیشنهادهای جذاب مورد استقبال قرار گیرد. کارشناسان بیمه مالزی معتقدند استفاده از فن آوری برای بهبود تجربه مشتری و کارآیی فرآیندهای بیمه موجود و همچنین ارائه محصول پیشگام بسیار موثری هستند. صنعت بیمه مالزی با استفاده از فناوری نوین توانست در جنبه های مختلف صنعت از ایده پردازی محصول ، توسعه و نوآوری گرفته تا پذیره نویسی ، فروش و بازاریابی ، خدمات پس از فروش ، پردازش و پرداختی‌ها به نحو احسنت استفاده کند. اکنون مردم مالزی از طریق تلفن های همراه خود از خدمات شرکت های بیمه نهایت استفاده را می برند و حتی برای سفرهای داخلی و خارجی از طریق تلفن های همراه خود بیمه های مسافرتی خریداری می کنند تا در زمان و هزینه صرفه جویی شود. شرکت‌های بیمه کانال‌هایی که مشتریان می توانند محصولات مورد نظر خود را خریداری کنند را هم با توجه به پیشرفت تکنولوژی ارتقا داده‌اند.کانال های متداول مانند نیروی آژانس ، کارگزاران و شرکت ها ، اکنون هم کانال هایی مانند تضمین مالی ، مشارکت در ارتباط و بازاریابی از راه دور را در پیش گرفته است.
از سالهای 2000 و 2010 که بانکداری اینترنتی در مالزی رواج یافت، طبیعی بود که صنعت بیمه نیز از این الگو پیروی می کند.دیجیتالی شدن بیشترو استفاده از ابزارهای الکترونیکی سبب شد که بهره وری عملیاتی و فرآیند پرداخت های الکترونیکی نیزافزایش پیدا کند. در مارس 2016 ، بانک مرکزی آزادسازی مرحله ای بیمه موتور و آتش سوزی را اعلام کرد.
در سالهای اخیر ، صنعت بیمه مالزی شاهد افزایش محصولات تحت حمایت فناوری مانند تلماتیک و ادغام دستگاه های پوشیدنی در برنامه ها و برنامه های بیمه بوده است. به عنوان مثال ، AIA Vitality یک برنامه بیمه و سلامت است که با ردیابی عادت های زندگی آنها از طریق پوشش‌هایی مانند گام شمار ، به طور فعالانه از مشتریان پشتیبانی می کند و آنها را برای انتخاب سالم پاداش می دهد. Telematics ، که ارتباطات از راه دور را با IT تلفیق می کند ، توسعه اخیر در فضای insurtech است. بیمه موتور Telematics با قرار دادن یک ماشین در دستگاهی برای نظارت بر رفتار راننده ، الگوهای سرعت ، مسافت پیموده شده و محیط رانندگی کار می کند. داده های جمع آوری شده برای ارزیابی سطح پوشش مورد نیاز یک راننده در جاده استفاده می شود. از لحاظ تئوری ، این منجر به کاهش حق بیمه یا تخفیف ماهانه می شود که با تکمیل خط مشی 12 ماهه کاربر پرداخت می شود. به صورت محلی ، AXA Affin و Tune Protect این نوع بیمه را ارائه می دهند.
وضعیت صنعت بیمه در زمان کرونا
به دلیل بیماری کرونا، مالزی شدیدترین افت نیم سال خود را در سال های اخیر تجربه کرده است. البته در بیمه آتش سوزی 2/2 درصد سود کرده است. در طول این بحران، شرکت های عضو پی ای ام اقدامات پیشگیرانه را برای کمک به بیمه شدگان و کاهش بار مالی مصرف کنندگان افزایش داد. به دلیل بیماری کرونا، مسافرت و ترافیک کاهش یافت و این امر صنعت بیمه را به شدت نگران کرد. در صورتی که در سال های گذشته افزایش آمار تصادفات در مالزی افزایش یافته بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *