تصویر روز: رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: ایران خودرو ۳۱ هزار و سایپا ۸ هزار خودرو در پارکینگ هایشان دارند که تا پایان آذر این خودروها تحویل مشتریان میشود.
حجت الاسلام والمسلمین حسن درویشیان در مصاحبه اختصاصی با صدا و سیما؛ به جلسه اخیر مسئولان سازمان بازرسی با مسئولان دو شرکت خودروسازی، گمرک، سازمان راهداری، سازمان استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و افزود: مطلع شده بودیم که حدود ۱۰۰ هزار خودرو به دلیل نداشتن قطعه و ۳۹ هزار خودرو به دلیل مشکل در ناوگان حمل و نقل در کف پارکینگها مانده است که بر همین اساس جلسهای به منظور در سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شده بود.
وی گفت: براساس بررسیها ۳۱ هزار خودروی تولید ایران خودرو و ۸ هزار خودروی تولید سایپا آماده حمل و نقل است که به دلیل مشکلات ناوگان حمل و نقل امکان حمل آن وجود نداشت و مسئولان سازمان راهداری در این جلسه قول مساعد برای همکاری دادند و قرار شد تا پایان آذرماه همه این خوروها تحویل مشتریان شود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: ۲۰ هزار خودروی دیگر آماده تحویل به مشتری بود که مشکل پلاک گذاری داشت که در این جلسه مسئولان نیروی انتظامی هم ادعا کردند میتوانند روزانه ۲۰ هزار خودرو را در این دو شرکت خودرو سازی شماره گذاری کنند، اما در بحث مسائل فنی و سامانه مشکلاتی داشتند که قرار شد حداکثر تا یک هفته مشکلات را حل کنند تا شماره گذاریها انجام شود.
حجت الاسلام درویشیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مشکل شماره گذاری نشدن این ۲۰ هزار خودرو به دلیل آلاینده بودن خودروها بوده است؟ افزود: این موضوع ارتباطی با آلایندگی ندارد و فقط مشکل شماره گذاری وجود داشت، اما حدود ۵ هزار خودرو داشتیم که، چون استاندارد یورو ۵ را نداشتند و یورو ۴ بودند، جلوی شماره گذاری گرفته شده بود که بعد از مکاتبات و پیگیریها مقرر شد شماره گذاری
شود.
وی گفت: حدود ۱۰۰ هزار خودروی دیگر هم داریم که به دلیل نداشتن یک تا دو قطعه در کف پارکینگها مانده اند که قطعات آنها باید از خارج وارد شود یا در گمرک معطل مانده است که در این جلسه مسئولان بانک مرکزی هم حضور داشتند و قول دادند تا مشکلاتی را که ناشی از تخصیص ارز است حل کنند و مسئولان گمرک هم قول پیگیری دادند تا ظرف چند روز آینده مشکلات مربوط به این بخش را هم حل کنند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: بخشی از قطعات هم که مشکل ثبت سفارش و مشکل حمل از کشور سازنده را داشت مقرر شد پیگیری شود و خودرو سازان مشکلاتی هم در بحث بازگشت ارزهای حاصل از صادرات داشتند که مقرر شد زمان بیشتری به آنها داده شود تا بتوانند از طریق بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت این مشکل را نیز حل کنند تا امکان ایفای تعهدات محقق شود.
حجت الاسلام درویشیان گفت: مهمترین مشکلی که باید در این بخش روی آن متمرکز شوند و خودرو سازان هم خودشان پیگیر هستند، تولید قطعاتی است که وابسته به خارج است و وقتی کشور میتواند موشک نقطه زن تولید کند حتماً میتواند قطعات مورد نیاز خودرو را هم که وارد میکند، خودش تولید کند.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد قطعات خودرو در داخل تولید میشود، افزود: با توجه به چندین هزار شرکت دانش بنیان ما باید از توان این شرکتها برای تولید قطعات خودرو در داخل استفاده کنیم تا شاهد واردات قطعه از خارج نباشیم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان بازرسی کل کشور درباره کیفیت خودرو هم ورود کرده است؟ افزود: یکی از موضوعات مهم مدنظر ما و سازمان استاندارد و حفاظت محیط زیست بحث کیفیت خودرو است چرا که این حق مردم ایران است که از خودروی با کیفیت بهرهمند باشند.
ما هم در بحث ایمنی خودرو و امکاناتی که نیاز دارد تا کیفیت خودرو بهتر شود، حساسیت داریم که به ویژه در بحث مصرف سوخت هم با توجه به آلایندگی خودروها معتقدیم باید هم کیفیت سوخت و هم میزان مصرف سوخت و هم قطعاتی که موجب افزایش کیفیت خودرو میشود ارتقا پیدا کند و ما این موضوعها را به عنوان برنامه کاری مان دنبال میکنیم.
حجت الاسلام درویشیان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در بازرسی هایتان به این نتیجه نرسیده اید که خودرو سازان به طور عمدی تعدادی از خودروهای موجود در پارکینگها را تحویل نمیدهند تا به سود بیشتری دست پیدا کنند؟ افزود: از نظر ما خودروهای مانده در پارکینگ به جهت مشکل حمل و نقل، کمبود قطعه و مشکل شماره گذاری در پارکینگ مانده اند که قطعاً بخشی از این مشکلات به سبب ناهماهنگی میان دستگاههای مرتبط است و بعضاً نواقصی هم در سامانهها و مسائل فنی دارند که باید پیگیری کنند و ما در جلساتی که برگزار کرده ایم بخشی از مشکلات در کوتاه مدت حل میشود، اما همچنان نیاز به پیگیری دارد.
وی گفت: البته در جامعه و افکار عمومی این تلقی وجود دارد که خودرو سازان خودروها را در کف پارکینگ نگه میدارند تا قیمت افزایش پیدا کند یا از این طریق به شورای رقابت فشار بیاورند که قیمتها را افزایش دهد یا این که با افزایش قیمت ارز و بالا رفتن تورم بتوانند به سود بیشتری دست پیدا کنند، اما ما به این جمع بندی نرسیده ایم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا سازمان بازرسی کل کشور برنامهای برای کاهش اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار دارد؟ افزود: حتماً یکی از عوامل اصلی آشفتگی و نابسامانی بازار خودرو همین تفاوت فاحش قیمت خودرو از کارخانه تا بازار است که یکی از علتهای آن میتواند کاهش ارزش پول ملی باشد که موجب شده است مردم به خودرو به عنوان کالای سرمایهای نگاه کنند.
ما تردید جدی داریم همه کسانی که برای خودرو ثبت نام میکنند نیاز داشته باشند، اما آنها میخواهند از این طریق با فروش خودروها به سود بیشتری برسند که ما شاهد بودیم گاهی حواله خودرو را قبل از تحویل خودرو خرید و فروش میکردند و به خاطر تفاوت قیمتها حتی وکالتی میفروختند.
حجت الاسلام درویشیان گفت: اگر عرضه به موقع صورت گیرد و تولید هم به اندازه نیاز واقعی باشد که البته به اندازه نیاز تولید نمیشود فکر میکنیم این مشکلات برطرف شود.
وی افزود: ما در جلسهای که با مسئولان خودرو سازی و دیگر سازمانها داشتیم تاکید کردیم که حتماً در مواردی که قول دو هفتهای داده اند ما پیگیری خواهیم کرد که آیا ترخیص خودروها در زمان وعده داده شده صورت گرفته است یا نه.
دیدگاهتان را بنویسید