
تصویر روز: میلیون ها لیتر آب در حمل و نقل وصادرات میوه و سبزیجات هدر می رود در حالی که می توان با ساماندهی این کار هم ارز صادراتی بیشتری به کشور بازگردانیم و هم میوه بیشتری به بازار داخلی تزریق کنیم.
به گزارش تصویر روز محمد جاسم میراحمدی صادرکننده نمونه چند دوره در هرمزگان در گفتگو با اتاق بازرگانی ایران و امارات با بیان این مطلب گفت: حجم زیادی از محصولات صادراتی میوه و تره بار به امارات به دلیل حمل به شکل سنتی غیراستاندارد و غیر رسمی و از طریق لنج صورت میگیرد که همین موضوع باعث شده تا بیش از ۳۰ درصد محصولاتی که با آب فراوان و زحمت زیاد کشاورزان تولید میشود، از بین میرود.
میراحمدی افزود: سال گذشته به دلیل کرونا استفاده از حملونقلهای یخچالدار اجباری شد اما امسال مجدداً صادرات سنتی و غیراصولی لنجها و بدون نظارت بر میزان بارگیری دوباره انجام شد.
وی گفت: کویت و قطر استفاده از لنج و صادرات فله محصولات کشاورزی را ممنوع کرده و لذا استفاده از بستهبندی و صادرات به شکل پالت اجباری شده است و همین موضوع باعث شده تا درآمد ارزی بیشتری به ایران بازگردد.
وی با اشاره قیمت نامناسب محصول در مبدا ادامه داد: مهمترین مشکل در این باره نبود یک سیاستگذاری درست در میزان و زمان کشت و برداشت (الگوی کشت مناسب ) است و مسئولیت ضرر کشاورز نیز بطور مستقیم و غیر مستقیم بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.
این صادر کننده نمونه خاطر نشان کرد: بر اساس نظر کارشناسان برای تولید هر کیلو هندوانه به روش سنتی و در مناطقی کم بارانی مانند سیستان و بلوچستان حدود ۲ هزار لیتر آب از ذخایر زیرزمینی برداشت میشود در حالی که در مسیر حمل و نقل و صادرات ما بهراحتی بیش از یکسوم محصول ضایع می شود.
میر احمدی با بیان این که میلیونها لیتر آب به دلیل حمل و نقل غیر اصولی میوه و سبزیجات از بین میرود، افزود: در کنار حمل و نقل غیر اصولی کشت بی رویه و غیر استاندارد موجب کم شدن منابع زیر زمینی وکاهش کیفیت زمین های حاصل خیز و در نتیجه غیر قابل سکونت شدن بسیاری از مناطق ایران خواهد شد.
وی ادامه داد: در حالی که میتوان با مدیریت بهتر آب هم ارز آوری بیشتری داشت و هم خاک و آب کشور را تحت تنش قرار نداد.
این صادرکننده میوهوترهبار در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود آورده بیشتر ارزی همچنان از حمل و نقل یخچالدار استفاده نمیشود و یا از امکانات حمل و نقل کشورهای مبدأ استفاده نمیشود، گفت: درگذشته حمل هندوانه با لندیگراف یخچالدار صورت میگرفت و تنها راهکار هدر ندادن محصولات، بستهبندی درست و استفاده از کانتینرهای یخچالدار است اما به دلیل ارزانی حمل با روش سنتی و نبود کانتینر یخچال دار به میزان کافی صادرکننده ترجیح میدهد که به جای جلوگیری از اتلاف محصولات در مسیر حمل و نقل هزینه حمل و نقل کمتری بدهد؛ وگرنه حملونقل پالتی و با بسته بندی مناسب در کانتینرهای یخچالدار قطعاً ارزش افزوده بیشتری برای کشور به همراه دارد.
هر لنج بهجای اینکه به اندازه ظرفیت خود بار ببرد بدون توجه به استانداردها و خارج از نظارت بهجای سه کامیون بار، ۵ کامیون بارگیری میکند و لذا حجم زیادی از کالاها تحتفشار قرار گرفته و حیف و میل آن بسیار زیاد است
این صادرکننده میوهوترهبار با اشاره به تلف شدن محصول در مسیر زمینی و آبی گفت: متأسفانه هر لنج بهجای اینکه به اندازه ظرفیت خود بار ببرد بدون توجه به استانداردها و خارج از نظارت بهجای سه کامیون بار، ۵ کامیون بارگیری میکند و لذا حجم زیادی از کالاها تحتفشار قرار گرفته و حیف و میل آن بسیار زیاد است.
وی افزود: به علاوه در بعضی موارد به دلیل کمبود لنج جهت حمل و صادرات محصولات، کامیونها تا ۲۴ ساعت در گرمای بندرعباس معطل میشوند که این موضوع نیز باعث ازبینرفتن کیفیت محصول میشود.
میر احمدی خاطر نشان کرد: به موارد ذکر شده باید امکانات بسیار ضعیف بنادر در سرویس دهی و عدم بستر و زیر ساخت مناسب را افزود که خود این موضوع نیز باعث افزایش هزینه و میزان سوخت میشود.
وی با تاکید بر این که باید صادرات محصولات کشاورزی در بسته بندی مناسب و از مبدا با کانتینرهای یخچال دار انجام شود، گفت: امکانات کافی جهت بسته بندی و پالت بندی در مبدأ تولید وجود ندارد به علاوه نرخ مشخصی برای کانتینر یخچالدار هم تعیین نشده و رقابت در قسمت حمل و نقل هم با مشکلات بسیاری مواجه است.
وی در پایان تأکید کرد: اگر چنین شیوه حمل و نقلی ترویج و برای آن پیشبینی لازم صورت گیرد تلفات بسیار پایین آمده و مابقی ماندهی بار هم به بازار داخلی و میادین میوهوترهبار گسیل خواهد شد که میتواند نقش مهمی در تنظیم بازار داخل ایفا کند.
مطالب مرتبط

برنجهای تقلبی چگونه بدون هیچ ارزیابی کیفی وارد بازار شدند
24 فروردین 1404
بازگشت دلار به کانال ۸۰ هزار تومان با ریزش ۷ هزار تومانی
24 فروردین 1404
قیمت طلا، سکه و ارز ۲۴ فروردین
24 فروردین 1404
جنجالهای بیپایان مصوبات کنکوری
24 فروردین 1404
تداوم پرداخت سود سهام عدالت متوفیان به وراث
24 فروردین 1404
دیدگاهتان را بنویسید