mofagh

نقش روابط عمومی‌ در تحقق اهداف درون سازمانی

تصویر روز: رئیس اداره روابط عمومی بانک قوامین اعلام کرد: نخستین وظیفه مدیران توسعه  تقویت ارتباطات است واطلاعات لازم همچون واقعیت ها،اندیشه ها واحساسات باید پیش از این که هرگونه تصمیمی اتخاذ شود، مورد توجه قرار گیرد.

حمید موفق در گفت و گو با  پایگاه خبری – تحلیلی تصویر روز درتبیین بحث ارتباطات، وجود ارتباطات صحیح را یکی ازعوامل مهم توفیق سازمان دانست و افزود: تجربه نشان داده اگر ارتباطات صحیح در سازمان وجود نداشته باشد، مباحثی همچون هماهنگی، برنامه ریزی، سازندگی و کنترل نیز دستخوش تغییرات جدی می شوند و کارکنان به شایستگی قادر به انجام وظایف خویش نخواهند بود.

وی با بیان اینکه در سازمان ، اطلاعات باید طی فرآیند ارتباطی مستمر و پایا در اختیار مدیران و کارکنان قرار گیرد تا بتوانند با آگاهی به انجام وظایف خود بپردازند، خاطرنشان کرد: در این راستا نظریه پردازان علم ارتباطات نقش اطلاعاتی و ارتباطی مدیران را جزو اساسی ترین نقش های آنان قلمداد کرده اند.

رئیس اداره روابط عمومی بانک قوامین با اشاره به اینکه توسعه ارتباطات در سازمان از اهمیت بالایی برخورداراست، گفت: چنانچه هدف سازمان دست یافتن به حداکثر بهره وری باشد، نظام ارتباطات باید به گونه ای طرح ریزی شود که درهرحال اطلاعات از کانال های مربوطه در اختیار مدیران و کارکنان قرار گیرد.

موفق افزود: در تعریف آکادمیک روابط عمومی آنچه در اولویت قرار دارد، اطلاع یابی است و این اطلاع یابی چنانچه انحصاری نبوده و با مشارکت سازنده کلیه کارکنان همراه باشد می تواند در درون سازمان تفاهم ، همدلی و همراهی را در مجموعه کارکنان و مدیران ایجاد نماید.

وی با اشاره به اینکه امروزه سازمان های پویا و یادگیرنده جهت نیل به اهداف خود علاوه برشناخت مخاطبان بیرونی نیازمند شناخت مخاطبان داخلی و مجموعه امکانات انسانی و مادی  هستند ، خاطرنشان کرد: روابط عمومی ها به منظور شناخت و گردآوری اطلاعات مخاطبان درون سازمان وظیفه مهم و خطیری بر عهده دارند و  شناخت دقیق مخاطبان درونی محصول بالندگی و شکوفایی یک روابط عمومی پویا و سرآمد است.

وی در تشریح روابط عمومی‌های ناکارآمد، اظهارداشت: امروزه روابط عمومی های ناکارآمد به سمت بیرون سازمان گرایش دارند در حالی که در روابط عمومی کارآمد ، روابط عمومی داخلی از اهمیت نسبتا بیشتری برخوردار است چرا که اگر آثار و عملکرد روابط عمومی بتواند کارکنان سازمان را جلب و اقناع کند درکارایی وعملکرد بیشتر آنان، افزایش بهره وری سازمانی و تامین رضایت ارباب رجوع ، ایجاد تفاهم بیشتر بین مدیریت و کارکنان و افزایش همت  سازمانی موثرتر واقع خواهد شد و درنهایت هریک از کارکنان را به مبلغی برای سازمان تبدیل خواهد کرد.

رئیس اداره روابط عمومی بانک قوامین در تبیین جایگاه روابط عمومی ها در سازمان ها نیز خاطرنشان کرد: روابط عمومی زمانی می تواند نقش راهبردی خود را در فرایند های ارتباط دوسویه کارکنان با مدیریت ایجاد نماید که خود در سازمان جایگاه مناسبی داشته باشد و متاسفانه در برخی از ساختارهای سازمانی مشاهده می شود که روابط عمومی صرفا به عنوان واحد فرعی، امور اداری یا خدماتی منظور شده است که در این صورت مسلما روابط عمومی نمی تواند جایگاه موثر و نقش آفرین در مسیر تحقق اهداف درون سازمانی خود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *