rasolinezhad

مدیران «سایپا و ایران خودرو» به مجلس می روند

تصویر روز: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با شبکه ایران کالا گفت: همان طور که در چند ماه گذشته بارها گفته شده در حال حاضر تنها راه حل کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی واردات خودرو است.

به گزارش تصویر روز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا، سید احمد رسولی نژاد با بیان این مطلب افزود: مقام معظم رهبری نیز در صحبتهایشان به این موضوع اشاره کردند که به اندازه کافی به خودروسازان داخلی فرصت داده شده و خودروسازان موفق عمل نکرده‌اند و خودروهای داخلی با کیفیت مناسب در اختیار مردم قرار نگرفته است.

رسولی نژاد اظهار داشت: طرح واردات خودرو در کمیسیون مطرح شد و در صحن علنی تصویب شد اما این طرح بسیار محدودئ است و نمی تواند مشکلات خودروسازی کشور را مرتفع کند. امروزه غیر از مشکلات جاده ها یکی از دلایل تلفات جاده ای کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل است. امروز خطاب به مجمع تشخیص این نکته را عرض می کنم که فرمایشات رهبری را مد نظر قرار دهند و با مجلس همراهی کنند.

وی افزود: مصوبه کمیسیون یک مصوبه محدود است و کافی نیست و باید قانونی برای واردات خودرو تصویب شود تا در یک دوره 5 تا 10 ساله نه تنها خودروهای لوکس بلکه خودروهایی که طبقه متوسط جامعه هم بتوانند خریداری کنند وارد شود. درواقع ما نیاز به واردات خودرو طی 5 تا 10 سال داریم تا بتوانیم نیاز داخل را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه مصوبه کمیسیون تلفیق بسیار محدود است و در قالب بودجه 1400 خواهد بود خاطرنشان کرد: باید واردات خودرو در یک برنامه 5 تا ده ساله صورت گیرد تا زمانی که شاهد افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای ساخت داخل باشیم. برداشت بنده از صحبت های مقام معظم رهبری این است که ما باید اجازه استفاده مردم از خودروی با کیفیت و ارزان قیمت را بدهیم.

رسولی نژاد در خصوص عرضه خودروهای ناقص به بازار نیز گفت: شرکت‌های خودروساز داخلی برای افزایش قیمت خودرو چند دلیل داشتند اول فاصله قیمت بازار آزاد و قیمت کارخانه بود که با افزایش قیمت کارخانه این فاصله از بین نرفت. دوم افزایش کیفیت خودرو بود که خودروسازان معتقد بودن با افزایش قیمت کیفیت نیز افزایش خواهد یافت که این موضوع نیز تحقق نیافت. نکته دیگری که خودروسازان مطرح می کردند تأمین و از بین بردن زیان انباشته کارخانه های خودروساز بوده است یعنی با دست بردن در جیب مردم می خواستند این زیان انباشته را تأمین کنند که عملا این زیان انباشته برطرف نشده که هیچ افزایش هم داشته است.

وی افزود: یکی دیگر از بهانه های خودروسازان داخلی برای افزایش قیمت خودرو تأمین قطعات خودروهای ناقص بود که با تحقیقی که صورت گرفته بسیاری از این قطعات به کمک قطعه سازان داخلی و بازار داخلی قابل تأمین بوده و این تنها بهانه ای برای افزایش قیمت خودرو بوده است و این نکته را شاهد بودیم که بعد از افزایش قیمت خودرو تعداد خودروهای ناقص در داخل پارکینگ بیشتر هم شده است. بنابراین و با توجه به این نکات افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان هیچ نکته مفیدی جز فشار بر قشر متوسط و ضعیف جامعه نداشته است.

وی گفت: وزیر صمت از مجلس فرصت خواسته و ما این فرصت را در اختیار ایشان قراد داده ایم امیدواریم کمتر از یک سال از رأی اعتماد ایشان نگذشته وضعیت خودروسازی به سامان برسد در غیر اینصورت کاسه صبر نمایندگان لبریز خواهد شد.

این نماینده مجلس در خصوص لوازم خانگی داخلی نیز گفت: برخی از شرکت های تولید کننده لوازم خانگی در کشور از فرمایشات رهبری سوء استفاده کردند و افزایش قیمت تا دوبرابر و بیشتر هم داشتند در صورتی که حمایت از تولید داخل نباید دلیلی برای فشار آوردن به مردم باشد.

وی ادامه داد: هفته آینده از مدیران عامل دو خودروساز دعوت کردیم تا برنامه هایشان را ارائه دهند. ما نخواهیم گذاشت فرمایشات رهبری لحظه‌ای روی زمین بماند در خصوص لوازم خانگی هم به همین صورت است. باید تسهیل و تقسیط در برنامه های تولید کنندگان باشد تا همه مردم بتوانند از این محصولات به راحتی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *