تصویر روز: بعد از برجام، خودروسازهای خارجی به سراغ همتایان ایرانی شان آمده اند تا بتوانند با استفاده از ظرفیت های موجود در ایران، محصولات مشترک تولید کنند.
یکی از بندهای ارزشمندی که در قراردادهای جدید خودروسازان داخلی با خارجی ها گنجانده شده است، صادرات حداقل ۳۰ درصد از تولیدات داخلی است. اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو به خودروسازان داخلی توصیه کرده است که از مشاوران خارجی استفاده کنند.
این، توصیه ای مبتنی بر واقع نگری است که اگر به طور جدی محقق شود، می تواند در ارتقاء کیفی محصولات داخلی و نیز صادرات آنها، بسیار نقش آفرین باشد.
شاید عده ای در برابر این توصیه مقاومت کنند و مثلاً بگویند ما خودمان این همه متخصص داریم و نیازمندی مشاوران خارجی نیستیم.
در برابر این عده باید گفت چگونه است که در اموری مانند فوتبال و والیبال، نه فقط از مشاوران که از مربیان خارجی هم استفاده می شود و کسی نمی گوید خودمان این همه مربی داریم ولی در صنعتی به بزرگی و پیش روندگی خودروسازی که با اکثر تکنولوژی های روز مرتبط است و بر اساس دانش روز دنیا جلو می رود، حتی به مشاوره هم نیاز نداریم؟!
البته اگر مقصودمان ساختن خودروهایی مانند ۴۰۵ و پراید است، نیازی به مشاور نداریم ولی اگر بخواهیم واقعا خودروساز شویم و در سطح و اندازه قرن جدید، تولید کنیم، حتماً نیازمند بهره مندی از خرد جمعی بشر با استفاده از مشاوران مجرب خارجی هستیم.
بدانیم که هر چه بیشتر بیاموزیم، موفق تر خواهیم بود.
زهرا نظریمهر – مدیرمسئول پول نیوز
دیدگاهتان را بنویسید