
تصویر روز: دبیر انجمن خودروسازان با تکذیب کاهش عرضه خودرو برای افزایش قیمت گفت: طرح چنین موضوعی به هیچ وجه درست نیست و به شدت تکذیب می کنم.
احمد نعمت بخش افزود: خودروسازان هیچگاه برای افزایش قیمت در بازار، عرضه خودرو را متوقف نمی کنند چون سودی از این طریق عاید خودروساز نمی شود و براساس دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان فقط می توانند مازاد تعهدات را به بازار عرضه کنند.
دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه خودروسازان متناسب با تقاضای بازار تولیدات خود را افزایش می دهند، گفت: دو شرکت بزرگ خودروساز کشور روزانه ۵۰۰۰ دستگاه خودرو تولید می کنند که سهم ایران خودرو ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ دستگاه و سهم سایپا هم ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ دستگاه است.
وی افزود: اگر این دو خودروساز فقط تولیدات ۵ روز خود را به بازار عرضه نکنند، این ۲۵۰۰۰ دستگاه خودرو را کجا نگهداری کنند؟ علاوه بر خطر احتمالی بابت انبار کردن این حجم از خودرو ، این رویکرد در تضاد با عقل اقتصادی است.
نعمت بخش گفت: روال این است که شرکت ها اصولا خودروها را پیش فروش می کنند و متناسب با زمان تعیین شده باید خودرو تعهد شده را تحویل دهند و براساس مقررات وزارت صنعت ، معدن و تجارت درصورتی که تعهد معوقه نداشته باشیم می توانیم فروش فوری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ما همچنان درگیر مشکلات تولید و مسائل مالی و بانکی هستیم، افزود : انجام تعهدات در اولویت اول خودروسازان قرار دارد ولی گاهی مشکلات تولید باعث تعویق در اجرای تعهدات می شود ، اما براساس اطلاعاتی که من دارم هم اکنون حدود ۱۳ مدل از خودروهای سایپا و برخی از تولیدات ایران خودرو به روش تحویل فوری عرضه می شود.
نعمت بخش گفت: سایت فروش فوری ممکن است به خاطر مشکلاتی که گفته شد یک روز باز و روز دیگر بسته باشد ولی تاکید می کنم که اگر خودروسازان خودرویی مازاد بر تعهدات در اختیار داشته باشند حتما به روش تحویل فوری عرضه می کنند.
وی افزود: شورای رقابت هم اخیرا اعلام کرد که خودروسازان نمی توانند تا اردیبهشت ماه قیمت خودروها را افزایش دهند ولی قیمت خودرو در بازار ارتباطی با خودروسازان ندارد و تلاش کردیم با افزایش تولید اختلالی در بازار خودرو ایجاد نشود.
نعمت بخش گفت: شرکت های بزرگ به ویژه شرکت هایی که در بورس هستند نباید سود را بین سهامداران تقسیم کنند، تقسیم سود بین سهامداران ظلمی است که به خود سهامدار می شود و باید این پول در شرکت بماند و قیمت سهم افزایش یابد تا توان مالی شرکت تقویت شود. وی افزود: متاسفانه در گذشته مجامع تصویب می کردند که سود تقسیم شود و در نتیجه منابعی برای توسعه محصول باقی نمی ماند ضمن اینکه وقوع تحریم ها مانع از همکاری شرکت های بزرگ اروپایی و کره ای با ما شد و در توسعه محصول عقب ماندیم.
نعمت بخش گفت: با رفع تحریم ها و اجرای برجام قراردادها یکی یکی منعقد شد و ایران خودرو با پژو، سایپا با سیتروئن و کرمان خودرو با هیوندایی قرارداد منعقد کردند که محصولات جدید را بزودی روانه بازار خواهند کرد.
وی افزود: ایران خودرو پژو ۲۰۰۸ را اسفندماه عرضه می کند و کرمان موتور هیوندای آی ۱۰ و آی ۲۰ را سال اینده روانه بازار خواهد کرد و رضایت مردم افزایش خواهد یافت.
نعمت بخش گفت : تنوع تولید خودرو در کشور با حضور شرکت های خارجی برای شرکت های داخلی یک فرصت است چرا که میزان ساخت داخل شرکت های خارجی باید حداقل ۴۰ درصد باشد و ۳۰ درصد از تولیدات خود را صادر کنند و اجازه نمی دهند خودرو بی کیفیت تولید شود که روی افزایش کیفیت محصولات داخلی تاثیر خواهد داشت و قطعه سازان ما مجبور خواهند بود فناوری خود را به روز کنند.
وی افزود: خودروهای جدید به قطعات با تکنولوژی جدید نیاز دارد و قطعه سازان مجبور به شراکت با قطعه سازان خارجی هستند که در مجموع باعث افزایش کیفیت خودرو در کشور و ارتقاء رضایت مشتریان خواهد بود. به گزارش شبکه خبر، نعمت بخش گفت: در هفت ماه منتهی به پایان مهر۶۹۰ هزار دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری در دو شرکت بزرگ خودروساز کشور تولید شد.
وی با اشاره به رشد ۲۶ درصدی تولید خودرو در ایران خودرو و سایپا افزود: سهم خودروهای سواری از تولیدات هفت ماه امسال ۶۴۰ هزار دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد رشد نشان می دهد.
نعمت بخش گفت: برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای امسال تولید ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو است که باتوجه به روند تولید این هدف محقق خواهد شد.
مطالب مرتبط

ایدکوپرس برای دومین سال متوالی واحد نمونه تولیدی استان البرز شد
08 اردیبهشت 1404
حضور پرقدرت گروه سایپا در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵
08 اردیبهشت 1404
محمولهای که در بندر رجایی منفجر شد به گمرک اظهار نشده بود
08 اردیبهشت 1404
اجرای تعرفههای جدید برق از اول خردادماه
08 اردیبهشت 1404
قیمت طلا و سکه ۸ اردیبهشت
08 اردیبهشت 1404
دیدگاهتان را بنویسید