Boeing.1

هماهنگی بوئینگ با ترامپ برای اجرای قرارداد با ایران

تصویر روز: بوئینگ در اجرای مفاد قرارداد فروش ۸۰ فروند هواپیمای مسافربری به ایران ایر «پیشرفت ثابتی» داشته است و انتظار می رود نخستین هواپیماها را سال آینده تحویل دهد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اینترنتی بلومبرگ نوشت: شرکت هواپیماسازی بوئینگ اعلام کرد در خصوص قراردادهای فروش هواپیما به ایران از نزدیک با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا کار خواهد کرد.
شرکت هواپیماسازی بوئینگ در تلاش است سال آینده نخستین هواپیما‌ها را به ایران تحویل دهد.
شرکت بوئینگ در اجرای مفاد قرارداد فروش ۸۰ فروند هواپیمای مسافربری به شرکت هواپیمایی ایران ایر «پیشرفت ثابتی» داشته است و انتظار می‌رود نخستین هواپیما‌ها را سال آینده تحویل دهد. این نخستین مورد از صادرات هواپیماهای ساخت آمریکا به ایران از زمان انقلاب ۱۹۷۹ این کشور خواهد بود.
دنیس مویلنبرگ Dennis Muilenburg، مدیر اجرایی ارشد بوئینگ، روز دوشنبه در پی نشست عمومی سالانه این شرکت در شیکاگو به خبرنگاران گفت: «کار طبق روال ادامه دارد. واقعا مهم است که در هر گام از این روند ما دست در دست دولت آمریکا کار می‌کنیم.»
قرارداد ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری بوئینگ با ایران ایر و یک موافقت نامه سه میلیارد دلاری جداگانه با شرکت هواپیمایی آسمان دو وعده دوره کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، را در تضاد با یکدیگر قرار می‌دهد: وعده او برای «سختگیری» درباره ایران و وعده او برای تقویت صادرات آمریکا برای حمایت از هزاران کار تولیدی. ایرباس اس ئی، رقیب اروپایی بوئینگ، پیشتر نخستین هواپیما‌ها را در چارچوب یک قرارداد ۱۹ میلیارد دلاری که سال گذشته پس از حصول توافق هسته‌ای با ایران و لغو برخی محدودیت‌های بین المللی تجاری با این کشور امضا شد، تحویل داده است.
چشم انداز از سرگیری تحویل هواپیما به جمهوری اسلامی همچنان موجب ناراحتی محافظه کاران آمریکا است، که می‌گویند ایران از این هواپیما‌ها برای اهداف نظامی یا پشتیبانی (ادعا شده) از گروههای تروریستی استفاده خواهد کرد. مجلس نمایندگان آمریکا سال گذشته به طرح جلوگیری از تامین مالی قراردادهای فروش هواپیما به ایران رای داد و سناتور مارکو روبیو و پیتر راسکام، عضو مجلس نمایندگان، که هر دو از حزب جمهوریخواه هستند، خواستار مداخله دولت ترامپ علیه این قرارداد‌ها شده اند.
دیوید الماسی، نایب رئیس مرکز ملی تحقیقات عمومی، از اندیشکده‌های محافظه کاران، در نشست سالانه بوئینگ گفت:: «قراردادهای بوئینگ با شرکت‌های هواپیمایی ایران ظاهرا با ماموریت این شرکت در زمینه محافظت از ارزش‌های آمریکایی ناسازگار است.»
در حالی که فروش‌های هواپیماهای دورپرواز کاهش یافته است و مشتریان منتظر مدل ارتقاء یافته‌ای هستند که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ وارد بازار شود، معامله با ایران ایر به تقویت حیاتی فروش هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ خواهد انجامید. بوئینگ ۱۲۴ سفارش برای نسل کنونی بوئینگ ۷۷۷ دریافت کرده که هنوز آن‌ها را تحویل نداده است. این مدل بزرگترین جت دو موتوره این شرکت محسوب می‌شود. ۱۵ فروند هواپیمایی که ایران سفارش داده است، این مسئله را تضمین می‌کند که تولید این مدل هواپیما در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز بدون وقفه ادامه یابد.
مویلنبرگ گفت: «ما روند اخذ مجوز را طی کرده ایم. بوئینگ اکنون روی مسئله تامین مالی کار می‌کند.»
وی افزود، اگر سفارش ایران ایر نیز به فهرست سفارش‌های بوئینگ اضافه شود، ۹۰ درصد تولیدات دو سال آینده این شرکت به فروش رفته است. این مسئله خطر کاهش تولید برای سومین بار — و احتمال تعدیل نیروی بالقوه — را کاهش خواهد داد.
مویلنبرگ گفت: شرکت بوئینگ امسال ۹ سفارش برای مدل ۷۷۷ دارد و کمپین‌های فروش بیشتر نیز شروع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *