تصویر روز: در عصر ارتباطات و اطلاعات توجه به افکار عمومی امری مهم و حیاتی است و همه سازمانها به ویژه سازمانها و نهادهای خدمتگذار بایستی توجه ویژهای به آن داشته باشند. گذر زمان به خوبی ثابت کرده است که دیگر روابط عمومیها نمیتوانند مدل ارتباطی یکطرفه را به پیش ببرند و صرفاً منافع سازمان خود را مدنظر قرار دهند. بلکه در دنیای امروز که خیزی بلند برای الکترونیکی شدن امور در ابعاد مختلف برداشته شده است بایستی به آن توجه ویژهای داشت. به خوبی ثابت شده که در این فضا پیامی ماندگار است که محتوای آن اثرگذار، بهروز و از دل افکار عمومی برخاسته باشد. جذب مخاطبان و از همه مهمتر حفظ آنان مستلزم داشتن برنامههای مؤثر و هدفمند است و مادامی که به این مهم توجه نشود نمیتوان افکار عمومی را مدیریت و هدایت کرد. براین اساس بایستی به مقوله مهم به روز بودن در عرصه ارتباطات یعنی همان Online و تعامل با همه و حتی منتقدین توجه جدی داشت. روابط عمومی کارآمد بایستی با ساماندهی، برنامهریزی درست و توجه به اصول و اخلاق حرفهای و اطلاعرسانی و اطلاعیابی به موقع در ابعاد درون سازمانی و برون سازمانی و حتی فرا ملی بتواند تأثیرگذاری ماندگاری داشته و مخاطبان را متقاعد و زمینه آرامش و اعتمادسازی عمومی را فراهم نماید.
اطلاعرسانی بهموقع و درست به مخاطبان و اطلاعیابی و اخذ دیدگاهها و بازخوردها از وظایف اصلی روابطعمومی است که از منظر درون سازمانی نیز روابط عمومی باید با اطلاعرسانی به موقع اخبار، گزارشها و تصمیمات سازمان به مجموعه کارکنان بتواند این وظیفه را بهخوبی انجام دهد. حال اگر این کار با بهرهگیری از ابزارهای مختلف ارتباطی سریع انجام شود، قطعاً تأثیرگذاری سازندهای در سازمان خواهد داشت و به دنبال آن موجآفرینی مثبتی ایجاد شده و موفقیتهای زیادی را درپی خواهد داشت. با این نگاه میتوان گفت که سامانههای اتوماسیون اداری و ارسال پیامک و شبکههای اجتماعی مانند؛ تلگرام و کانال در شرایط کنونی از جمله شاخصهائی است که ارتباطات از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. چرا که رضایت کارکنان یک سازمان تأثیر ۱۰۰ درصدی و مضاعفی در جلب و حفظ مشتریان آن دارد.
همانطوریکه اشاره شد اطلاعرسانی به مخاطبان و اطلاع از نیازهای آنان سرلوحه امور روابط عمومی هر سازمانی قرار دارد. براین اساس از منظر درونسازمانی و برون سازمانی این رسالت امری بدیهی به نظر میرسد. مسئولان یک سازمان به خوبی واقف هستند که اگر رضایت نسبی کارکنان را فراهم سازند، قطعاً آنان در جذب و حفظ مخاطبان (مشتریان) همواره طلایهدار خواهند بود. با این تقسیر میتوان گفت که پیشنیاز موفقیت سازمان در بیرون از مجموعه، تحقق این مهم میباشد. صداقت در گفتار و عمل، داشتن تعهد اخلاقی، ارائه اطلاعات درست و بدون جانبداری، پرهیز از مکانیزمهای نادرست تبلیغی، ایجاد موج مثبت در جامعه، توجه به حقانیت مخاطب، ترویج فرهنگ مشارکت و استفاده از تولیدات داخلی و ملی، انعکاس تصویر مثبت از سازمان در بین رسانههای جمعی و مردم، مؤثر بودن در امور اجتماعی جامعه، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری از افکار عمومی و پاسخگوئی سریع به آنان با بهرهگیری از ابزارهای تعاملی و Online نظیر وب سایتها، وبلاگها، شبکههای اجتماعی، تالارهای گفتگوی مجازی و افکارسنجی لحظهای ازجمله شاخصهائی است که در این راستا مدنظر میباشد. البته شاید اینگونه تعاملها با جامعه آماری کمتری صورت پذیرد اما نتایج و انعکاس درست آن میتواند از طریق بسترهای اطلاعرسانی نیازهای اکثریت مخاطبان را بدون نیاز به تعامل مستقیم تأمین نموده و ضمن متقاعد ساختن آنان، نگرشی مثبت نسبت به سازمان در اذهان عمومی ایجاد کند.
هنر مسئولان روابط عمومی این است که از تمامی ابزارها و تکنولوژیهای ارتباطی الکترونیکی و حتی سنتی اعم از رسانههای درون سازمانی و محدود و عمومی پرمخاطب برای تأثیرگذاری مناسب به مخاطبان و بهرهگیری از دیدگاهها و نظرات آنان استفاده نماید. سرعت و سهولت در اطلاعرسانی و اخذ بازخورد، صداقت در پیامهای ارسال شده، توجه به عموم مخاطبان، ایجاد ارتباط تعاملی مستمر با آنان، تصویرسازی مناسب از سازمان در بین مخاطبان و ایدهپردازی و خلاقیت از مهمترین ویژگیهای مدیریت مطلوب در این عرصه میباشد. به صراحت باید گفت که ابزارها و تکنولوژیهای الکترونیکی به ویژه در امر اطلاعرسانی و روابط عمومی از ضروریات عرصه ارتباطات و توسعه روابط عمومیها میباشد و بدون آن نمیتوان در فضای رقابتی حضور داشت.
علی میرزائیپور
معاونت روابط عمومی پستبانکایران
دیدگاهتان را بنویسید