تصویر روز: صنعت خودروسازی کشور در سال های۹۲ وقبل از آن هم زمان با تحریم های بین المللی در شرایط نامساعدی قرار داشت. از اواسط سال ۹۲ ، مسیر حرکت گروه صنعتی ایران خودرو دستخوش تغییرات زیادی شد ودرایت مدیریت جدید، این مجموعه را از چالش های بسیاری رهانید.
نگاهی به دستاوردها و عملکرد گروه صنعتی ایران خودرو حکایت از وضعیت مطلوب تولید دارد که بازیابی سهم بیش از ۵۰ درصدی بازار نیز مصداقی بر این امر است. از نیمه دوم سال ۹۲ رویکردهای جدیدی در ایران خودرو به کار گرفته شد که نتایج مفید و سازنده ای به همراه داشت. اولین نتیجه ناشی از عملکرد ماه های اخیر، احیای تولید و نجات طیف وسیعی از سازندگان این شرکت بوده است. در این مقال نگاهی خواهیم داشت به مهم ترین رویکردهای اجرا شده ایران خودرو در ۴ سال اخیر که دستاوردهای مهم و ارزنده ای را برای اقتصاد کشور به همراه داشته است.
شتاب در تولید
اولین اقدامی که از نیمه دوم سال ۹۲ صورت گرفت، تامین به موقع قطعات و نهاده های تولید بود، در شرایطی که تغییری در فضای کسب و کار و روابط بین المللی این خودروساز روی نداده بود. شتاب در تولید ایران خودرو موجب نجات صنایع قطعه سازی و وابسته به این صنعت شد. در سال ۹۲ سرمایه هنگفتی در ایران خودرو به صورت خودرو ناقص درکف کارخانه انباشته شده بود. اعمال رویکردهای جدید مدیریتی و تامین قطعات که بدون تغییر در مناسبات بین المللی ممکن شد، موجب برون رفت از این شرایط شد. در نیمه دوم سال همین سال رونق دوباره به خطوط تولید بازگشت و با تامین قطعات ناقص خودروها سرمایه های راکد به تولید بازگشت و خودروهای کف کارخانه به صورت کامل تحویل مشتریان شد.
در نیمه نخست سال ۹۲ خطوط تولید در ایران خودرو با افت شدیدی روبرو بود که تدابیر مدیرعامل این شرکت موجب شد در نیمه دوم این سال، عقب افتادگی های تولید جبران شده و در پایان این سال بیش از ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو روانه بازار شود. طبق تکلیف مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به مدیران تولید، در سال ۹۳ دیگر خودروی ناقصی در ایران خودرو تولید نشد. هر خودرویی که از خط تولید خارج شد به صورت کامل و بدون نقص بود. موجودی تعداد زیاد خودروهایی که قبلا به دلیل نقص و کمبود قطعه در پارکینگ های ایران خودرو دپو شده بود در خردادماه این سال به صفر رسید. در ماه های پایانی سال ۹۳ تعداد تولید روزانه ایران خودرو به دو هزار و ۵۰۰ دستگاه افزایش یافت و در پایان این سال با عبور از تیراژ تولید ۶۰۰ هزار دستگاه رکورد جدیدی در تولید ایران خودرو به ثبت رسید. از نیمه دوم سال ۹۲ تولید سمند سورن از سرگرفته شد. مشکلات موجود در تامین برخی از قطعات این محصول خط تولید آن را به تعطیلی کشانده بود. اما با برنامه ریزی های دقیق تامین، این محصول دوباره به مدار تولید بازگشت. به منظور عرضه محصول ۴۰۵ و پارس مجهز به دوکیسه هوا و افزایش ایمنی راننده و سرنشین تغییراتی در آن ایجاد شد. این محصولات نیز در سال ۹۲ با تعبیه داشبورد جدید و به روز به مشتریان تحویل داده شد.محصول پرطرفدار و جوان پسند ۲۰۶ تیپ دو که تولید آن به دلیل عدم توانایی در تامین قطعات متوقف شده بود، با داخلی سازی موتور تی.یو.۳ و تامین قطعات مورد نیاز به دست سازندگان داخلی به تولید انبوه رسید. رکورد تولید درسال ۹۵ از۶۵۰ هزار دستگاه عبور کرد و به این ترتیب نیاز بازارو مشتریان با ارایه محصولات متنوع ایران خودرو تامین شد.با بازگشت تولید به روال عادی، دغدغه مدیران ارشد ایران خودرو در سال ۹۳ دیگر تیراژ تولید نبود. بلکه تمرکز اصلی معطوف به افزایش کیفیت، توسعه محصول، توسعه خدمات پس از فروش و در نهایت صادرات شد. یکی دیگر از رویکردهای اصلی ایران خودرو توسعه روابط بین المللی و دعوت از خودروسازان بزرگ و معتبر دنیا برای سرمایه گذاری در این شرکت و حرکت به سوی خودروساز شدن بود. گروه صنعتی ایران خودرو در سال های اخیر مذاکرات زیادی را با خودروسازان سرآمد در جهان انجام داده که منجر به عقد قراردادهای مهمی در تاریخ صنعت خودروسازی کشور شده است. شرایط خاصی در همکاری های نوین ایران خودرو در عرصه بین المللی درنظر گرفته شده که ضمن حفظ منافع ملی، درنهایت ایران خودرو تبدیل به خودروساز جهانی شود.
عرضه محصولات جدید به بازار
به تولید رسیدن اولین محصول پسابرجامی در ایران خودرو نقطه عطفی درمسیر خودروسازشدن این شرکت محسوب می شود. تلاش های ایران خودرو در اردیبهشت ماه سال ۹۶ به ثمر نشست و با اجرایی شدن قرارداد با پژو،۲۰۰۸ اولین محصول مشترک دو شرکت ایران خودرو و پژو در قالب شرکت مشترک ایکاپ به تولید رسید.همچنین در مراسمی آغاز تولید انبوه پژو۲۰۰۸ با حضور رئیس جمهوری آغاز شد. عرضه دومحصول جدید دناپلاس و ۲۰۷i نیز از دیگر دستاوردهای ایران خودرو است. این دو خودرو نیز که در سال ۹۵ رونمایی شد، در سال ۹۶ وارد بازار شد. پیش از این محصول دنا در بهمن ماه سال ۹۳ در اختیار مشتریان قرار گرفته بود که عرضه دناپلاس با هدف توسعه محصولات فعلی ایران خودرو صورت گرفت. عرضه سوزوکی فیس لیفت، رنو کپچر، هایما و اچ سی کراس نیز از دیگر دستاوردهای ایران خودرو در ارایه محصول جدید به بازار در چهار سال اخیر است.
مشارکت های بین المللی
مشارکت و تولید محصول مشترک با خودروسازان جهانی از جمله رویکردهای اصلی ایران خودرو در مسیر خودروساز شدن است. در سال های اخیر مذاکرات متعددی با خودروسازان مطرح جهانی صورت گرفته که برخی از آن به مرحله اجرا نیز رسیده است. فن آوری، بومی سازی و افزایش ساخت داخل محصولات مشترک تولیدی با شرکت های خارجی و صادرات ۳۰ درصدی تولید از محورهای مهم قراردادهای ایران خودرو با خودروسازان خارجی است. نخستین قرارداد مشترک پسابرجامی در خودروسازی ایران مربوط به نام ایران خودرو ثبت شده است. مشارکت با پژو با انعقاد قراردادی مبتنی بر منافع ملی و کسب منفعت برای اقتصاد کشور برنامه ریزی شده است. مطابق با مفاد این قرارداد تولید محصول مشترک ایران خودرو و پژو درپایان سال چهارم فعالیت به ۷۰ درصد تولید داخلی خواهد رسید. مشارکت قطعه سازان ایرانی و اروپایی خود عامل بسیار مهمی در فناوری و به روز رسانی تولیدات قطعه سازان و افزایش کیفیت قطعات تولیدی خواهد بود. بر همین اساس به موازات اجرای قرارداد پژو مذاکرات قطعه سازان دو شرکت برای ایجاد جوینت ونچر در حوزه قطعه سازی با رویکرد انتقال دانش و فن آوری تولید قطعه درحال انجام است که بخشی از آن به سرانجام رسیده است.
همچنین بر اساس تفاهم نامه ده جانبه ای که بین گروه صنعتی ایران خودرو، معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر، شرکت پینین فارینا ایتالیا، پانچ بلژیک، هیوندای پاورتک کره جنوبی و بنتلر و ماهله آلمان امضا شد، تمامی مراحل طراحی و تولید پلتفرم و محصول اختصاصی ایران خودرو توسط برترین های صنعت خودروی جهان آغاز شد. علاوه بر این تفاهم نامه، گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت پینین فارینا ایتالیا قراردادی را به امضا رساندند که براساس آن شرکت ایتالیایی با همراهی شرکت های ذکر شده، پلتفرم و محصولات جدید ایران خودرو را طراحی و تولید می کند. سرمایه گذاری لازم برای اجرای قرارداد بیش از ده هزار میلیارد ریال برآورد می شود و کلیه مراحل آن در داخل کشور و گروه صنعتی ایران خودرو انجام خواهد شد. این قرارداد نخستین و بزرگترین همکاری بین المللی ایران در این زمینه به شمار می آید.همچنین در مسیر توسعه همکاری های بین المللی و ارایه محصولات مدرن با آلایندگی پایین به بازار گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت ماهله آلمان قرارداد طراحی و تولید خانواده ای از موتورهای سه سیلندر را امضا کردند.
ایران خودرو و ستاره های کیفیت
ارتقای کیفیت محصولات جاری در کنار عرضه محصولات جدید از راهبردهای اصلی ایران خودرو برای تامین رضایت و نیازهای مشتریان است. پس از دستیابی ایران خودرو در سال ۹۳ به تیراژ مطلوب تولید اجرای پروژه های کیفیت در اولویت قرار گرفت. اجرای پروژه های ارتقای کیفیت در زنجیره ارزش ایران خودرو، به ثمر نشسته و منجر به افزایش ستاره های کیفی محصولات ایران خودرو شده است. تندر ۹۰ و محصول رانا در سال ۹۵ سه ستاره کیفیت را به دست آورده اند. محصول پرطرفدار و جوان پسند ایران خودرو یعنی پژو ۲۰۶ هاچ بک در مهرماه ۹۵، ۲ ستاره کیفیت داشت که توانست در آبان ماه این سال تعداد ستاره های خود را به ۳ ستاره افزایش دهد. ۲۰۶ صندوقدار نیز در شهریورماه ۹۵ توانست تعداد ستاره های خود را از ۲ به ۳ ستاره ارتقا دهد. وانت تندر ایران خودرو در سال ۹۵ با کسب سه ستاره کیفیت توانست صدرنشین جدول سطوح کیفی وانت های تولید داخل شود. دنا نیز از دیگر محصولات ایران خودرو در سال ۹۵ دوستاره شد. در گزارش اردیبهشت ۹۶ شرکت بازرسی، تندر اتوماتیک ایران خودرو از سطح کیفی ۳ ستاره به ۴ستاره ارتقا یافته است. همچنین در همین ماه، گروه صنعتی ایران خودرو در ارزشیابی شرکت رنو، موسوم به آدیت جامع ۰۰۶۱۱ در بین کارخانه های تولیدکننده محصولات رنو در منطقه، موفق به کسب نشان برتر و درخشان سبز شد. این موضوع نشان دهنده اهتمام ایران خودرو در کسب بالاترین عناوین از سوی سازمان های ارزیابی کننده است.
صادرات و بازارهای بین المللی
ایران خودرو در بازارهای صادراتی نیز با وجود محدودیت های ناشی از تحریم در سال ۹۲ و ۹۳ توانست گام های موثری بردارد. این شرکت توانست گواهی نامه صادرات محصولات خود به روسیه را دریافت کند.یکی دیگر ازموفقیت های ایران خودرو در بازارهای بین المللی تولید رانا در سایت عراق بود. در اردیبهشت ماه ۹۳ نخستین خودروی رانا در خط تولید گروه صنعتی ایران خودرو در سایت عراق تولید شد تا گامی بلند در جهت حضور پررنگ ایران خودرو در این کشور باشد.در سال ۹۴ نیز صدور محصولات ایران خودرو به تاجیکستان آغاز شد. این رویداد با تبادل تفاهم نامه میان گروه صنعتی ایران خودرو و گروه توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری تاجیکستان صورت پذیرفت.همچنین ایران خودرو با ارسال نخستین محموله تجهیزات خط تولید محصولات خود به کشور الجزایر در سال ۹۵ گام اساسی در خصوص احداث کارخانه ایکوالجزایر برداشت. برنامه پیش بینی شده برای تولید در این سایت دستیابی به تولید ۲۵ هزار دستگاه رانا، دنا و سورن در سال ۲۰۲۰ است که در کنار آن برنامه خودکفایی محصولات برای سازندگان الجزایری هم پیش بینی شده که به ۴۰ درصد خودکفایی در سال ۲۰۲۰ دست یافته می شود. همچنین با صادرات بیش از ۳۰۰ دستگاه خودرو دنا به الجزایر، بازار ایران خودرو در بازارهای شمال آفریقا احیا شد.تولید بدون سرمایه گذاری از راهبردهای اصلی ایران خودرو در کشورهای صادراتی هدف است. در سال ۹۵ عملیات ساخت خط تولید محصولات ایران خودرو در جمهوری آذربایجان آغاز شد. این پروژه با سرمایه گذاری ۱۴ میلیون دلاری طرف آذربایجانی، به زودی و در نیمه نخست سال۹۶ به بهره برداری خواهد رسید و محصولات برند ایران خودرو شامل خودروهای دنا،رانا، سمند و سورن در آن تولید خواهد شد.
توسعه موتور و مجموعه
ایران خودرو در سال ۹۳ تولید موتورهای کم مصرف در کلاس های ۱٫۲ و ۱٫۴ را به صورت جدی آغاز کرده و هم زمان برای تولید خودرو با موتور توربوشارژ پیشرفته درحال مطالعه است. درحال حاضر تمامی محصولات ایران خودرو دارای استاندارد زیست محیطی یورو ۴ هستند. این اقدام کاهش مصرف سوخت پنج تا هفت درصدی برای تمامی محصولات را به همراه داشته و موجب کاهش ۳۵ تا حداکثر۵۰ درصدی گازهای آلاینده نیز شده است. با برنامه ریزی ها و هماهنگی های صورت گرفته درحال حاضر تمامی فرآیندهای تولید خودرو و تامین کنندگان که تحت نظارت شرکت ساپکو هستند، برمبنای استاندارد یورو ۴ ارتقا یافته اند. افتتاح خط تولید پیشرفته ترین گیربکس در ایران نیز دیگر اقدام ایران خودرو در راستای بهبود عملکرد سیستم قدرتی خودرو است. این خط تولید که با سرمایه گذاری سه میلیون یورویی به بهره برداری رسیده، گیربکس پیشرفته جی.اچ.کیو (JHQ) را تولید خواهد کرد. ظرفیت تولید این خط سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه گیربکس است و با توجه به تکنولوژی پیشرفته و سطح کیفی بالای گیربکس تولیدی در چرخشگر، امکان صادرات این محصول نیز فراهم است.
خدمات پس از فروش ایران خودرو-ایساکو
ایساکو، به عنوان شرکت ارایه دهنده خدمات پس از فروش محصولات ایران خودرو نیز عملکرد درخشانی را در سالهای اخیر نشان داده است. کسب جایگاه ها و رتبه های ممتاز و برتر میان شرکت های خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی به عنوان یکی از موفقیت های این شرکت به شمار می رود. ایساکو با تدوین برنامه های جامع و به روز، به دنبال کسب رضایت حداکثری مشتریان است. شرکت امدادخودرو ایران که زیرمجموعه ایساکو است، میانگین زمان انتظار برای دریافت خدمات امدادی را به کم تر از ۳۰ دقیقه رسانده که در استانداردهای جهانی عدد قابل قبولی به شمار می آید.براساس اعلام نتایج ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ایساکو توانسته با کسب بالاترین امتیاز در صدر جدول ارزیابی سال ۹۴ در میان شرکت های ارایه دهنده خدمات خودرویی داخلی قرار گیرد. از سویی دیگربر اساس نتایج اعلام شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش ایرانخودرو، در سه ماه چهارم سال ۹۵ نسبت به سه ماه سوم، ۱۰ امتیاز و نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۲۶ امتیاز رشد یافته است. شاخص رضایت مشتریان ایساکو در زمستان ۹۴ عدد ۷۰۵ را نشان میداد در حالیکه در پایان سال ۹۵ این عدد به ۷۳۱ رسید و شرکت ایساکو با بهبود عملکرد خود در زمینههایی همچون کیفیت تعمیرات ارایه شده، مدت زمان تعمیر و تحویل خودرو، نحوه ارایه سرویسهای ادواری و… توانست باز هم در بین خودروسازان داخلی رتبه اول رضایت مشتریان را به خود اختصاص دهد.
دیدگاهتان را بنویسید