سئوال ۱: جناب آقای دکتر همتی اخیراًبلامانع بودن فعالیتهای بازاریابی بیمه توسط نمایندگان فروش بیمههای عمر (مشمولین آیین نامه ۵۴ شورای عالی بیمه) و نیز نمایندگان حقیقی فاقد حق صدور و دفترکار (مشمولین آیین نامه شماره ۲/۷۵ شورای عالی بیمه) در دفاتر خدمات پیشخوان دولت از سوی بیمه مرکزی اعلام شده است. این موضوع در شبکههای اجتماعی باعث نگرانی شبکه فروش بیمه شده است، میخواستیم نظر جنابعالی در این خصوص جویا شویم؟
پاسخ: شورای عالی بیمه در سال ۱۳۹۵با هدف حذف هزینه های زائد نمایندگان فاقد مجوز صدور،مقررات تنظیم امور نمایندگی بیمه را اصلاح و مقرر کرد«موسسات بیمه میتوانند آن دسته از نمایندگان بیمه حقیقی را که مجوز صدور بیمه نامه ندارند، از شرط تامین دفتر موضوع این بند معاف نمایند»و از طرف دیگرنمایندگان فروش بیمههای عمر(مشمولین آیین نامه شماره ۵۴)نیز از سال ۱۳۸۵ الزامی به داشتن دفتر کار نمایندگی نداشتهاند و به امر بازاریابی و فروش بیمههای عمر فعالیت مینمایند.
بر این اساس طبق مقررات موجود، نمایندگان مذکور که آموزش و آزمون نمایندگی بیمه را طی کردهاند میتوانستند در هر نقطه و مکانی برای امر بازاریابی بیمه از جمله دفاتر سایر نمایندگان و کارگزاران بیمه و همچنین دفاتر پیشخوان فعالیت نمایند. لذا مکاتبه اخیر بیمهمرکزی در این مورد ابلاغیه جدید نبوده و صرفاً پاسخ یک استعلام بوده است.
تعیین محل فعالیت نمایندگی بیمه و امکان همکاری آنها با دفاتر پیشخوان و مراکز مشابه به توافق شرکت بیمه و نمایندگی وی ارتباط دارد و بیمه مرکزی در این زمینه هیچگونه اولویت یا ترجیحی برای دفاتر پیشخوان درنظر ندارد.
سئوال۲:در شبکه اجتماعی و فضای مجازی برخی شرکتهای IT تحت عناوین مختلف اقدام به بازاریابی و عرضه محصولات بیمه ای به صورت آنلاین می نمایند که از طرف شبکه فروش بیمه ایراداتی نظیر فقدان مجوز نهاد ناظر و اختلال در امر عرضه بیمه به آنها وارد میشود موضع بیمهمرکزی در این خصوص چیست؟
پاسخ: در مورد بازاریابی آنلاین محصولات بیمهای لازم به ذکر است که بر اساس ماده ۶۶ قانون تأسیس بیمهمرکزی ایران و بیمهگری عرضه بیمه صرفاً توسط موسسات بیمه، کارگزاران و نمایندگان بیمه مجاز استکه تغییری در این خصوص در قانون مذکور و سیاستهای بیمهمرکزی صورت نگرفته است. و بازاریابان اعم از اینترنتی و غیر اینترنتی حق فروش محصولات بیمه را نداشته و صرفاً در امر بازاریابی برای موسسات بیمه، کارگزاران و نمایندگان بیمه میتوانند فعالیت نمایند اما با توجه به تحولاتی که در امر فروش اینترنتی محصولات مختلف و از جمله خدمات بیمهای اخیراً ایجاد شده است،ضروری است که شرکتهای بیمه نسبت به ایجاد زیرساخت لازم برای گسترش فروش اینترنتی و آنلاین محصولات بیمهای برای نمایندگان خود و کارگزاران بیمه همکار اقدام نمایند.
لذا فروش و عرضه انواع بیمه توسط شرکتهایIT معروف به استارت آپها مورد تأیید بیمهمرکزی نیست و مسئولیت تخطی از این ضابطه بر عهده نماینده بیمه همکار و شرکت بیمه متبوع آن خواهد بود.
بدیهی است چنانچه عرضه خدمات بیمهای به صورت الکترونیکی از سوی شرکت بیمه یا نماینده وی و یا کارگزار بیمه دارای مجوز بوده باشد منطبق با مقررات مربوط خواهد بود و بیمه مرکزی مسئولیتی در خصوص سایر شرکتهایی که در این زمینه فعالیت دارند ندارد.
فعالیت شرکتهای مذکور میتواند از طریق دریافت مجوز کارگزاری یا نمایندگی بیمه صورت گیرد و آنچه که در این حالت تفاوت خواهد داشت، نحوه بازاریابی بیمه خواهد بودو در صورتی که درخواست از سوی شرکتهای مذکور واصل شود بیمه مرکزی در چارچوب مقررات کارگزاری بیمه نسبت به بررسی و صدور مجوز برای ایجاد کارگزاری اقدام خواهد نمود.
سوال ۳-اخیراًعنوان شده است که بیمه مرکزی در نظر دارد، بیمه نامه شخص ثالث در قالب کارت الکترونیکی ارائه شود، لطفا در این خصوص و تاثیرات آن توضیحاتی ارائه فرمایید.
پاسخ:هم اکنون بیمه شخص ثالث به صورت کاغذی به همراه تعدادی کوپن ارائه میشود که مشکلاتی را برای بیمهگذاران و شرکتهای بیمه به همراه داشته و متناسب با تکنولوژیهای روز نیست. لذا بیمه مرکزی طرح جایگزینی بیمهنامههای کاغذی با کارتهای الکترونیک را در دستورکار قرار داد معهذا با توجه به ابعاد مختلف این موضوع و گستردگی بیمههای شخص ثالث درکشور و تعداد قابل توجه سازمانها و نهادهای درگیر موضوع شخص ثالث فعلاً این طرح در مرحله مطالعه و امکان سنجی است. لذا با اجرایی شدن این طرح، شبکه فروش شرکتهای بیمه، طبق روال معمول، نسبت به صدور بیمه نامه اقدام خواهند نمود و در پایان، بجای بیمه نامه کاغذی، کارت الکترونیکی بیمه نامه شخص ثالث را به بیمهگذاران ارائه خواهند نمود.
البته لازم به ذکر است که تغییر شکل بیمهنامههای شخص ثالث از شکل کاغذی به شکل کارت الکترونیکی، موضوعی متفاوت از صدور این بیمهنامه به صورت اینترنتی است.
دیدگاهتان را بنویسید