تصویر روز: اگر چه پراید خودرویی است که قادر به تامین تمامی استاندارهای موجود است اما با افزایش این استاندارها و تصویب آن سایپا تصمیم گرفت که «خروج پراید از چرخه تولید» را رقم بزند.
این روزها زمزمههای خروج یکی از پرتیراژترین خودروهای موجود ایران در بازار خودرو پیچیده است سایپا اعلام کرد که دلیل اصلی خروج پراید از خطوط تولیدی این شرکت تبعیت از قوانین مصوب و هم راستا با سیاستهای دولت جمهوری اسلامی و مجلس شورای اسلامی است.
اگر چه پراید خودرویی است که قادر به تامین تمامی استاندارهای موجود است اما با افزایش این استاندارها و تصویب آن سایپا تصمیم گرفت که «خروج پراید از چرخه تولید» را رقم بزند.
سایپا بر اساس مسئولیت اجتماعی خود، طی سالیان گذشته با ایجاد زنجیره تامین، انواع مختلف این خودرو را تولید و روانه بازار کرد و بسیاری از صنایع پایین دستی کشور را به حرکت درآورد و به منظور جلب رضایت مشتریان و افزایش کیفیت با تلاش بخشهای مهندسی و فنی با تغییر در پلتفرم توانسته است تاکنون استانداردهای اجباری ۵۵ گانه خودرو را در خصوص این محصول پاس نماید و سهم عمدهای از بازار خودرو را کسب کند.
اما دلیل استقبال از این خودرویی که روزهای آخر تولیدش را تجربه میکند چیست؟ قبل از هر چیز باید به شمار این خودرو در خیابانها اشاره کرد بر اساس آمار موجود تا کنون تعداد ۷ میلیون پراید توسط سایپا روانه خیابانهای ایران شده است.
پراید همواره، همراهی قانع و خودرویی اقتصادی برای خانواده های ایرانی است, اغلب مردم اولین خودروی شان پراید بوده و هنوز هم بسیاری از خانوادهها از این خودرو به عنوان خودروی دوم شان استفاده میکنند. از دیگر مزایای پراید میتوان به هزینههای پایین, سهولت در تعمیرات، خرید و فروش آسان و خدمات پس از فروش وسیع و سراسری آن اشاره کرد.
قیمت نیز یکی دیگر از عوامل رقبت بیشتر مردم به این خودرو است. پراید به دلیل قیمت مناسب، مصرف سوخت پایین، فضای مناسب کابین و صندوق جادار، خودرویی است که با استقبال رو به رو شده است.
این خودرو در سالهای آغازین تولید خود به عنوان یکی از بهترین خودروهای آیرودینامیکی با ترمزی عالی، شیشه های برقی و زیبایی و طراحی دقیق بود که از سوی جوانان و خانواده ها در ان زمان بسیار مورد توجه قرار گرفت و در پیست های اتومبیل رانی جزء بهترین ها بوده است.
همه ما به یاد داریم که بانک ها جوایز خود را با این خودرو به مشتریان خوش شانس شان اعطا می کردند. در آن سال ها، مشخصات فنی پراید مورد سئوال همگان بوده و باعث رضایت مالکان و سرنشینان بوده است.
موضوع دیگری که باعث شد تا مردم در این دهه اخیر رغبیت بیشتری برای خرید پراید از خود نشان دهند افزایش ضریب ایمنی این خودرو بود برای این کار پروژهای توسط مهندسان سایپا تعریف شد. عنوان پروژه مقاوم سازی خودروی پراید یا همان ارتقاء پلتفرم ایکس ۱۰۰ بود امروزه شاید کمتر کسی از این اتفاق مهم اطلاعات دقیقی داشته باشد اما گروه خودروسازی سایپا در راستای ارتقای کیفیت پراید از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ طی دوره های مختلف فرآیندهای متعددی را برای افزایش ایمنی و کیفیت این خودرو به اجرا در آورده است. در سال ۱۳۹۰ کیسه هوای راننده و در سال ۱۳۹۲ کیسه هوای سرنشین جلو به این خودرو اضافه شد.
میزان مصرف سوخت پراید و تغییرات صورت گرفته در موتور پراید هم بی تاثیر در افزایش رغبت مردم به خریدش نبود بر اساس اطلاعات اعلامی از سوی شرکت سایپا، در سال ۱۳۸۴ پراید از کاربراتور به انژکتور تغییر یافت و در سال ۱۳۸۸ ضمن مجهز شدن به ترمز ABS ، به منظور افزایش ایمنی تغییرات جدی در پلتفرم این خودرو به وجود آمد. پراید با ارتقای شاخص های مربوطه از سال ۱۳۹۳ با استاندارد آلایندگی یورو ۴ تولید شده و تاکنون این روند ادامه دارد.
با همه فراز و نشیب ها، خودروی پراید در سراشیبی چرخه عمر و تولید قرار دارد. این خودرو تاثیر زیادی بر اقتصاد و درآمد خانواده ها داشته و همراه اقتصادی بسیاری از مردم محسوب می شود و تاثیر چرخش چرخ های این خودرو بر معیشت مردم و اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست.
به گزارش تصویر روز به نقل از عصر ایران ، امیدواریم با توجه به تنوع بخشی در سبد سایپا که در سال های اخیر ایجاد شده است، محصولات جایگزین پراید بتوانند ضمن حفظ سهم بازار، رضایت مندی مشتریان این گروه را بیش از پیش تامین نمایند هرچند که خودروی پراید دارای قابلیت هایی است که با این رده قیمتی کمتر محصولی می تواند جایگزین آن شود.
دیدگاهتان را بنویسید