تصویر روز: نماینده ولیفقیه در استان البرز با تأکید بر اهمیت دادن به قالب هنری صحیح در کنار محتوای ارزشمند گفت: هنرمند ارزشی و هدفدار برای بیان اندیشه خود از هر قالبی استفاده نمیکند و به سنخیت محتوا با قالب ارائه توجه دارد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه کرج، آیتالله سیدمحمدمهدی حسینیهمدانی در آیین اختتامیه فراخوان شعر هجو رقص شمشیر جاهلی که در سالن میلاد کرج برگزار شد اظهار داشت: حوزه هنری انقلاب اسلامی، همواره در مقاطع مختلف و در راستای منویات رهبر معظم انقلاب، بهموقع موضع گرفته و اقدام کرده است که جای تقدیر و تشکر دارد.
نماینده ولیفقیه در استان البرز اظهار داشت: هنرمند ارزشی اگر در زمینههای مختلف هنری اثری خلق میکند عنایت الهی را در کنار خود داشته وگرنه موفق نمیبود.
وی با بیان اینکه نو شدن و نو بودن ویژگی هنر است و هنرمند باید دائماً به دنبال ابداع باشد، یادآور شد: هنر، همواره حکایتگر خالق خود است و یک اثر هنری، از شخصیت و هویت و ما فیالضمیر هنرمند خبر میدهد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز گفت: هنرمند، معقولات را محسوس میکند و تجلیات و معانی که از منشأ بالا و اعلا گرفته شده را در اختیار مخاطب قرار میدهد که در انواع هنر از شعر گرفته تا حتی قالیبافی قابل مشاهده است.
این مسئول تأکید کرد: هنرِ هنرمند امانت الهی است و برای او مسئولیتی سنگین به وجود میآورد چراکه باید با استفاده از این ابزار مخاطب خود را به رشد و کمال برساند.
حسینیهمدانی اظهار داشت: هنرمند، همیشه در قبال جامعه خود مسئول است و در طول تاریخ نمونههای فراوانی از این مسئولیت را شاهدیم که افرادی چون حسان بن ثابت -با جاودانه نمودن واقعه عظیم غدیر در قالب غدیریهای که در همان زمان به دستور رسول خدا(ص) سرود- چگونه به این مسئولیت و وظیفه اجتماعی خود پرداختهاند.
وی با تأکید بر اهمیت دادن به قالب هنری صحیح، در کنار محتوای ارزشمند، یادآور شد: هنرمند ارزشی و هدفدار، برای بیان اندیشه خود از هر قالبی استفاده نمیکند و به سنخیت محتوا با قالب ارائه توجه دارد.
امامجمعه کرج خاطرنشان کرد: هنرمند تراز، وظیفهشناس، موقعیتشناس و زمانشناس است و بهموقع، وظیفه خود را تلقی کرده و به آن عمل میکند.
رئیس قرارگاه فرهنگی استان البرز با بیان اینکه نگاه اسلام به هنر، همواره مثبت بوده و برای آن ارزش قائل گردیده است تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در روایتی، قیمت هر شخصی را به میزان هنراو دانستهاند و تاریخ از برگزاری مسابقات هنری توسط معصومین (ع) مانند برگزاری مسابقه خطاطی توسط امام حسن مجتبی (ع) خبر داده است.
استاد فقه و رجال حوزه علمیه البرز افزود: خداوند متعال نیز خود از ضربالمثل، بهعنوان یک اثر ادبی هنری در قرآن کریم بهره برده است و آیاتی چند از این کتاب الهی با “ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا” آغاز کرده که مفاهیمی بلند و معرفتی را با زبان ادبی و هنری بیان میکند.
وی با اشاره به توجه اسلام به جنبههای مختلف هنری چون لحن و آواز خوش بیان داشت: در تاریخ، انبیای الهی به صوت خوش معروف هستند و از رسول خدا (ص) نقل شده است که چون مردم تحمل شنیدن صدای خوش مرا ندارند قرآن را ساده و بدون صوت و لحن میخوانم و امام سجاد (ع) بهقدری زیبا قرآن میخواندند که بعضیها حین استماع تلاوت او از هوش میرفتند.
حسینیهمدانی با اشاره به بیان علامه فاضل تونی مبنی بر اینکه “اگر صوت خوش و آواز زیبا، جزو کمالات انبیایی چون حضرت داود (ع) برشمرده شده است پس حرام نیست”، تصریح کرد: امروز این هنر را به نحوی تغییر میدهند که به غنا و حرام آلوده میشود و دیگر نمیتوان آن را هنر نامید.
دیدگاهتان را بنویسید