تصویر روز: دکتر محمدعلی نجفی شهردار تهران صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به سوالات مختلف خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.
نجفی در آغاز این نشست ضمن خیر مقدم به خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: امروز پنجاهمین روز شروع کار من به عنوان شهردار تهران است و خوشحال هستم در آغاز پنجاهمین روز کار با اصحاب و ارباب رسانه جلسه دارم.
وی افزود: به جد معتقدم اگر می خواهیم برای مردم ارزش و اهمیت قائل باشیم یکی از اسباب آن، ارزشی است که برای رسانه ها و اصحاب رسانه باید قائل باشیم. بنابراین در این مدت هم در هر فرصتی که امکان داشته در پاسخگویی به سوالات کوتاهی نکردم. در آینده نیز تلاش می کنیم در هر فصل یک نشست فصلی داشته باشیم تا انتقادات و سوالات ها را مطرح کنید و بنده هم پاسخ دهم.
سیاست های شهری زیست پذیری و پایداری شهرها را کاهش داده است
نجفی با بیان اینکه شهر در کنار همه زیبایی ها وظرفیت هایش در معرض تهدید هایی قرار دارد که ایجاب می کند زیست پذیری، پایداری، آسایش و آرامش را به صورت مستمر مورد تحلیل قرار دهیم، گفت: سیاست های شهری در سال های اخیر از یک سو به افزایش داشته های شهری منجر شده و از یک سو زیست پذیری و پایداری شهرها را کاهش داده است. با آنکه دستاوردهایی در زمینه حمل و نقل عمومی و معابری و راه های شهری داشته ایم اما کیفیت اجتماعی و یا تامین منابع مالی پایدار در وضعیت مطلوبی نیست. سیاسیت های شهری طی دهه ها متمادی عمدتا معطوف به اداره روزمره شهر بوده است و به آینده شهر کمتر اعتنا داشته است. در نتیجه در ارتقای زیست پذیری و پایداری شهری موفقیت چندانی نداشتیم. امروز همه احساسی که به شهر داشتیم این مساله را تایید می کند.
دارایی ها و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره برداری قرار گرفته است
شهردار تهران ادامه داد: دارایی ها و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره برداری قرار گرفته است. فضاهای شهری فروخته شده اند منابع آب شهر برای رشد آتی کفایت نمی کنند. در کنار آنها فضای شهر در برابر مسایل طبیعی آسیب پذیر بوده و آسیب های طبیعی رو به گسترش است.
نجفغی با بیان اینکه شهر مجموعه ای از مولفه هایی است که به عنوان یک موجود زنده است، گفت: روابط شهری روی روابط انسان ها تاثیر دارد. بخشی از تنش های که در روابط همشهریان وجود دارد ناشی از مسایل و مشکلاتی است که در شکل گیری شهر وجود دارد.
باید در سیاست ها بازنگری شود
وی تصریح کرد:سیاست های شهری کنونی قادر به حل مشکلات نیست، زمان بازنگری در این سیاست ها فرارسیده است. شکل دادن به آینده شهر بدون ارزیابی سیاست ها ممکن نیست. ما به ایده های برای آیِنده نیاز داریم. ایده ای که در جریان گفت و گوی عمومی بین مردم کارشناسان و مسئولان شکل بگیرد. نقد و ارزیابی سیاست های شهری را باید از ارزیابی مدیران شهری جدا کرد.
نقد و ارزیابی سیاست ها مهم است نه افراد
وی تاکید کرد: مهم نقد و ارزیابی سیاست ها است. البته ارزیابی و نقد عملکرد مدیران هم در جای خودش باید انجام شود. مشکل ما در ارزیابی سیاست های شهری این است که به آن جنبه ای شخصی داده می شود. اگر آقایی این را انجام دهد از نظر ما خوب است و فرد دیگری انجام دهد بد است. متاسفانه فضای سیاسی کشور این گرایش را تشدید می کند که نفد سیاست های شهری را به نقد مدیران گذشته تقلیل دهد . نقد مدیریت شهری هویتی شده است. تصور اینکه اگر این فرد و یا آن فرد بیاید شهر دچار مشکل شده و یا مشکلات به تمامی حل می شود تصور واقع بینانه ای نیست.
طرح مصلحت شهر در کنار منافع ملی
شهردار تهران گفت: ما نتوانسته ایم به مفهوم مصلحت شهر نزدیک شویم. این مفهوم هم قابل نقد و هم قابل توجه است. من مصلحت شهر را در کنار منافع ملی مطرح می کنم یعنی یک بحث منافع ملی داریم که وقتی در حیطه شهر درباره منافع ملی صحبت می کنم نامش مصلحت شهر می شود. شهر محل زندگی همه ما است و جدا از گرایش های سیاسی و اجتماعی به شهر زیست پذیر و پایدار نیاز داریم.
مشارکت گسترده مردم راه حل رفع مشکلات
وی افزود: راه های کوتاه مدت به مشکلات اساسی پیش رو پاسخ نمی دهد. موضوع محیط زیست پایدار و منابع مالی پایدار مسایلی نیست که بتوان در کوتاه مدت برای آن راه حل پیدا کرد. شکاف بین مشکلات عاجل و فوری یکی از مشکلات است.
مدیران شهری باید با توقعات و انتظاراتی روبرو شوند که نمی توانند در کوتاه مدت به آنها پاسخ دهند. موضوع حمل و نقل عمومی شاید خیلی ساده باشد و یک مطالبه عمومی در شهر است اما قطعا یک راه حل کوتاه مدت نمی توان برای آن ارایه داد. برای حل مشکلات تنها راه مشارکت گسترده مردم است. در کنار مطالبی که گفته شد تغییر سیاست ها پیامد هایی دارد که بار آن برای همه گروه ها و اقشار اجتماعی یکسان نیست.
اتومبیل های لوکس که خود نوعی تجمل را بر زندگی شهری تحمیل می کنند، باید در تامین این هزینه ها مشارکت بیشتری داشته باشند.
افرادی که بیشتر از منافع شهر بهره برده اند باید هزینه بیشتری بدهند
نجفی ادامه داد: بعضی گروه ها از سیاست هایی که در پیش گرفته شده بهره مندی بیشتری دارند. من یک سیاستی در شهر دنبال می کنم و معتقدم کسانی که از رشد شهری در دهه های اخیر بهره مندی بیشتری داشته اند باید سهم بیشتری از این تغییر بر عهده بگیرند. کسانی که با ساختمان های بلند مرتبه خودشان بار بیشتری بر ترافیک اضافه می کنند و یا کسانی که با خودروهای لوکس؛
وی افزود: به عبارت دیگر اولا هزینه های شهر باید از طریق مردم تامین شود ثانیا هر کسی که بهره مندی بیشتری داشته است باید هزینه بیشتری را هم برای تامین هزینه های شهر بپذیرد. نتایج نظرسنجی های اخیر یک نکته بارز دارد. یک باور عمومی در شهر وجود دارد کسانی که برخوردار تر هستند باید در تامین هزینه های شهری سهم بیشتری بر عهده بگیرند. امیدوارم سیاست هایی که اتخاذ می کنیم در جهت قبول این باور عمومی باشد و شهروندان از ما برای اعمال این سیاست ها حمایت کنند.
لزوم نگاه علمی به ترافیک و تکمیل شبکه حمل ونقل عمومی
درادامه جلسه خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان اولین سوال کننده گفت: در برنامه شهردار تهران به مطالبه اصلی شهروندان تهرانی درباره حل معضل ترافیک تهران اشاره شده است، با توجه به نتایج نظرسنجی ایسپا و مرکز مطالعات شهرداری تهران سطر اول مطالبه مردم حل معضل ترافیک و کاهش آلودگی هوا است. در برنامه شهردار تهران برای رفع معضل خودرو محور بودن ترافیک شهر تهران به صراحت افزایش هزینه و کاهش استفاده از خودرو شخصی اشاره شده است. در بسیاری از ابرشهرها برای رفع این معضل سیاست اخذ عوارض سوخت از تردد خودروهای شخصی اجرایی شده است آیا برای شهر تهران می توانیم امیدواریم باشیم این سیاست به عنوان مالیات سبز شهری اجرایی شود؟ که شهردار تهران ر پاسخ اظهار داشت: مساله ترافیک جزو اصلی ترین معضلات شهر تهران است. چهار کار اساسی باید در این زمینه انجام شود یکی توسعه حمل و نقل عمومی به صورت شبکه که اکنون همشهریان می خواهند از حمل و نقل استفاده کنند اما به صورت شبکه ای در نیامده است.
وی ادامه داد: نکته دوم کاستن از سفرهای کاری در شهر تهران از طریق هوشمند سازی است. مخصوصا در خود شهرداری و کارهایی مرتبط با شهرداری تا با پرداختن به دولت الکترونیک مردم کمتر محبور به سفر شوند. اخیرا در دولت گزارش مفصل تری برای تقویت برنامه های هوشمند سازی سیستم های دولتی ارایه شد. جای امیدواری دارد بتوانیم بخشی از سفرهای لاجرم کاری را از شهر تهران کم کنیم که اثر مثبتی روی ترافیک خواهد داشت.
شهردار تهران درباره سومین راهکار اظهارکرد: گران کردن استفاده از حمل و نقل شخصی نیز مهم است. در بسیاری از کلانشهرهای دنیا استفاده از خودروهای شخصی همراه با هزینه هایی است. در تهران چنین چیزی پیش بینی نشده است. در بعضی ساعات پیک ترافیک بزرگراه های تهران ترافیک وحشتناکی دارند. ما طرحی داریم امیدواریم شورای شهر و مجلس نیز از این طرح حمایت کنند. کسی که از وسیله نقلیه شخصی خصوصا در ساعات پیک ترافیک استفاده می کند باید هزینه بیشتری هم بابت همه مواردی که به شهر از آلودگی و ترافیک تحمیل می کند، بپردازد.
وی افزودک نگاه علمی تر به ترافیک باید وجود داشته باشد. در تهران می توانیم با بعضی از اصلاحات هندسی بخشی از ترافیک را کاهش دهیم. بعضی تغییرات در محل های پر ترافیک شهری و یا میادین پر ترافیک می تواند به میزان زیادی ترافیک را تخفیف دهد . امیدواریم پلیس راهور گروه مشترکی با حمایت علمی دانشگاه ها انجام دهد و این برنامه ها مورد توجه قرار گیرد و هم درباره اصلاحات هندسی معابر و …. به ما کمک کند.
ارائه طرحی جدید توسط شهرداری با کمک وزارت مسکن برای بافت فرسوده؛ به زودی
در ادامه خبرنگار سایت تیتر شهر دو سوال را مطرح کرد؛ اول اینکه قرار بود در دوازده سال گذشته احیای بافت فرسوده به برند شهری برای شهردار قبلی تهران تبدیل شود، البته دولت به عنوان متولی مشکلاتی در ارایه تسهیلات مالی داشت. بافت فرسوده منشا بسیاری از آُسیب های اجتماعی است، شهر تهران ۶۳ محله محروم دارد تا الان برنامه های زیادی از سمت شهرداری مطرح شده برای اینکه بافت فرسوده احیا شود اما هیچ کدام ترتیب اثر داده نشد. به صورت کارشناسی بگویید مشکل بافت فرسوده قرار است چگونه حل شود؟ و دوم اینکه بالاخره با توجه به تغییر و تحولاتی که در روزنامه همشهری صورت می گیرد، تکلیف گروه مجلات و سایر گروه ها چه می شود؟
شهردار پایتخت در پاسخ تصریح کرد: بافت فرسوده یکی از بزرگ ترین مشکلات کلانشهرها است. در گذشته سیاست های مختلفی توسط شهرداری و دولت دنبال شده است که هیچ کدام به صورت کامل موفق نبوده است و هنوز هم با معضلات و مشکلات زیادی در این زمینه روبرو هستیم. از نظر کمیتی هم نتوانسته ایم اهداف کمی که در برنامه های مختلف دولت و شهرداری پیش بینی شده بود را محقق کنیم. به نظرم باید برنامه های جدیدی به کار گرفته شود. ما طرح جدیدی را با کمک وزارت مسکن و شهرسازی تهیه کردیم و امیدوار هستم تا آخر هفته این طرح تکمیل شود. رئیس جمهور هم از شهردار تهران و وزیر محترم خواسته بود طرحی در این زمینه برای ۴ سال آیِنده عرضه کنند. اساس این طرح استفاده از توانایی های بخش خصوصی برای نوسازی بافت فرسوده است و اینکه سیستم داینامیکی با استفاده از بخش خصوصی ایجاد کنیم. بخشی را از محل ارزش افزوده ای که برای بخش خصوصی ایجاد می شود، ساماندهی کنیم و این حالت غلطان برای نوسازی بافت فرسوده ایجاد شود. وقتی گزارش خدمت رئیس جمهور اریه شد توضیحات اعلام می شود. جنبه های اجتماعی و فرهنگی بافت فرسوده هم مهم است. یکی از دارایی های فرهنگی و اجتماعی شهر تهران می تواند همین بافت فرسوده باشد. بنابر این سیاست ها صرفا آن نیست هرجا بافت فرسوده در تهران وجود دارد آن را تخریب کرده و روی آن ساختمان جدید ایجاد کنیم. در بخشی از بافت فرسوده می شود با اصلاح بافت و اقدامات تعمیری و مرمتی به معنی میراث فرهنگی بافت را احیا کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید