kamion

یک سوم کامیون‌ها معاینه فنی ندارند

تصویر روز: رئیس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو گفت: یک سوم کامیون ها برای دریافت برگه معاینه فنی به این مراکز مراجعه نمی کنند.

به گزارش مهر، عباس مجیدی نژاد رئیس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور در نشست خبری در حاشیه دومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با اشاره به آلودگی هوا و پدیده وارونگی در روزهای اخیر گفت: متاسفانه وقتی موضوع معاینه فنی خودروها مورد توجه قرار می گیرد که زمستانها هوا آلوده می‌شود.

وی با بیان اینکه معاینه فنی خودروهای سبک توسط وزارت کشور و خودروهای سنگین توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نظارت و کنترل می‌شود، افزود: در قسمت حمل ونقل برون شهری برای اولین بار سازمان راهداری برگزاری دوره آموزشی برای فعالان معاینه فنی را الزامی کرد که به همین خاطر برای ۲۰۰ مربی فنی و ۲۰۰ کارورز خطوط معاینه فنی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد.

رئیس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو افزود: ۱۴۰ مرکز معاینه فنی خودرو سنگین در کشور داریم که پس از ابلاغ و اجرای قانون هوای پاک و کاهش سن معافیت خودروهای سنگین از معاینه فنی به یک سال شاهد افزایش ۳۰ درصدی مراجعه رانندگان خودروهای سنگین به این مراکز بودیم ولی با این حال خللی در خدمت رسانی به کامیونداران دیده نشد.

به گفته مجیدی نژاد بر اساس قانون خودروهای سگنین با سن کمتر یک سال از معاینه فنی معافند ولی بین یک تا ۱۰ سال هر شش ماه یک بار و بیش از ۱۰ سال هر یک ماه یک بار باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و در صورت نداشتن برگه معاینه فنی، کارت هوشمند سوخت کامیون ها متوقف خواهد شد.

وی تعرفه انجام معاینه فنی برای خودروهای سنگین ۳۵ هزار تومان عنوان و اظهار کرد: در سال ۹۵ یک میلیون ۳۰۰ هزار کامیون برگه معاینه فنی خود را دریافت کرده اند.

رئیس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور اظهار داشت: در خودروهای سنگین به دلیل متصل بودن معاینه فنی به کارت هوشمند سوخت امکان صدور برچسب های تقلبی معاینه فنی وجود ندارد ولی در خودروهای سبک برچسب های تقلبی صادر می شد که در حال حاضر این مشکل برطرف شده است.

به گفته این فعال صنفی حوزه معاینه فنی خودرو، ۲۲ میلیون انواع خودرو سبک و سنگین در کشور تردد دارند که کمی بیش از ۲ میلیون دستگاه خودرو سنگین و مابقی خودرو سبک هستند ضمن اینکه یک سوم خودروهای سنگین برچسب معاینه فنی ندارند چون تعدادی از این خودروها در داخل شهرها فعالیت کرده و برگه معاینه فنی آنها به کارت هوشمند سوخت کامیون ها متصل نیست.

مجیدی نژاد در خصوص معاینه فنی خودروهای سبک نیز اظهار داشت: معضل این روزهای معاینه فنی، خودروهای سبک امکان دور زدن قانون از طرف دارندگان خودروهای دوگانه سوز است چرا که برخی دوگانه سوزها پیش از انجام معاینه فنی مخزن سوخت سی ان جی را از خودرو برداشته و پس از گرفتن برچسب معاینه فنی آن را مجددا نصب می کنند در حالی که خودروهای دوگانه سوز باید برای تست مخازن خود به آزمایشگاههای هیدرواستاتیک معرفی شوند.

وی خودروهای دوگانه سوز را در ۳ نوع شرکتی، مخزن دار شده توسط کارگاههای مجاز تحت نظارت شرکت گازخودرو و مخزن دار شدن توسط کارگاههای غیرمجاز عنوان کرد و افزود: ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو دوگانه سوز شرکتی داریم که دوگانه سوز بودن آنها در کارت خودرو قید شده است. همچنین یک میلیون خودرو توسط کارگاههای مجاز دوگانه شده اند و بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو نیز توسط کارگاههای غیر مجاز دوگانه شده اند.

مجیدی نژاد ادامه داد: سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است هیچ یک از کارگاههای نصب مخزن سی ان جی استاندارد نیستند ضمن اینکه در حال حاضر هیچ کارگاه مجاز دوگانه سوز کردن خودرو وجود ندارد از طرف دیگر آزمایشگاههای دارای هیدروتست کم بوده و فقط ۶۰ واحد معاینه فنی، این آزمایشگاه را دارند. مشکل دیگر این است که آزمایشگاههای هیدروتست متولی مشخصی ندارند و وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و سازمان ملی استاندارد به این آزمایشگاهها مجوز می دهند.

به گفته رئیس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو ۴۷۰ مرکز معاینه فنی خودرو سبک در کشور داریم که ۲۰۰ مرکز آن دارای امکان تست چشمی خودرو ویژه معاینه خودروهای دوگانه سوز هستند.

وی تعرفه معاینه فنی خودرو سبک را ۲۲ هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: ۲ سال است که تعرفه مراکز معاینه فنی تغییر نکرده و به هیئت وزیران پیشنهاد افزایش آن را داده ایم ولی موافقت نشده است.

مجیدی نژاد افزود: این در حالی است که نرخ مالیات این مراکز افزایش یافته و در خصوص مالیات بر ارزش افزوده نیز اعلام کرده اند مراکزی که مجوز آنها به صورت شرکتی و حقوقی است ملزم به پرداخت مالیات ارزش افزوده بوده و مراکزی که برای اشخاص حقیقی مجوز صادر شده ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیستند. این موضوع به سبب دو نرخی شدن مراکز معاینه فنی شده است.

وی تمام تجهیزات مراکز معاینه فنی را کاملا وارداتی عنوان و خاطرنشان کرد: هزینه راه اندازی خط راه اندازی معاینه فنی خودرو بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است که هزینه اجاره محل انجام تست و دوربین پلاک خوان نیز به آن اضافه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *