مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: شرط موفقیت در صنعت خودرو اتکا به اقتصاد مقاومتی در تمام ارکان است
تصویر روز _ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: شرط موفقیت در صنعت خودرو اتکا به اقتصاد مقاومتی در تمام ارکان است و بر همین اساس در سایپا نیز این موضوع از ابتدای حضور تیم جدید مدیریتی در دستور کار قرار گرفته و ریسک محصول در تهدید خارجی و موانع داخلی بررسی و برنامه ریزی های مناسبی در این جهت آغاز و در حال انجام است.
نهمین کنگره انجمن علوم صوتی ایران در دانشگاه علم و صنعت با حضور سردار سرتیپ سید مهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عباس علی آبادی، مدیرعامل شرکت مپنا، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن و جمعی از استادان و دانشجویان مرتبط این حوزه برگزار شد.
در این مراسم محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به جذابیت صنعت خودرو گفت: صنعت خودرو در جهان سومین صنعت بزرگی است که بیش از 3 هزار میلیارد دلار در آن گردش مالی وجود دارد و سهمش در اقتصاد جهانی 10 درصد است و باعث اشتغال 60 میلیون نفر در جهان شده و بیشترین صادرات کشورهای صنعتی همچون ژاپن و آلمان را شامل می شود و بر همین اساس برای همه کشورها مهم و جذاب است.
او افزود: در سال 2022 حدود 85 میلیون دستگاه خودرو در جهان تولید شده و البته ظرفیت تولید جهانی بیش از این تعداد است که بر این اساس میلیاردها دلار سرمایه سربار جذب نشده وجود دارد و لذا بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا برای جذب این مبلغ هنگفت تلاش های متعددی در سایر کشورهای دنیا جهت عدم شکل گیری این صنعت و جذب آن به نفع خود انجام می دهند.
تیموری تصریح کرد: در سال 2022 سهم بازار خودروهای الکتریکال (تمام برقی و هیبریدی) 13 درصد تولید کل خودرو در دنیا بوده است و نسبت به مدت مشابه در سال 2021 رشدی بیش از 50 درصد حاصل شده است. کشور چین با داشتن بزرگترین مجموعه خودروسازی توانسته با ایجاد همکاری با خودروسازان بزرگ دنیا در این خصوص فعالیت خوبی داشته باشد.
او با اشاره به موضوع این کنگره در حوزه صنعت خودرو گفت: اگر بخواهیم ویژگی (NVH) که نشانگر وضعیت سروصدا و ارتعاشات داخلی و خارجی در خودرو است مدیریت شود باید به سمت ساختارهای منطقی سازی حرکت کنیم بدین منظور سیستم تعلیق و فرمان که شامل 20 قطعه است باید به نحو مناسبی تولید و بکارگیری شود. در این حوزه خودروهای شرکت تویوتا پیشرو هستند و از مزیت ارتعاشات کم و استهلاک پایین برخوردارند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد: عملکرد ارتعاشات و صدا یکی از مهمترین ویژگی های خودرو بوده که در داخل خودرو به طور مستقیم روی سرنشین تاثیر گذاشته و در خارج از خودرو عمدتا به صورت صدا و نویز از خودرو خارج می شود. کنترل ارتعاشات و صدا در خوردو مستقیما به عملکرد قطعاتی نظیر سیستم تعلیق، دسته موتورها، ضربه گیرها، کمک فنر و … مرتبط است، در همین راستا خودرو شاهین گروه سایپا با الگو پذیری از یکی از محصولات تویوتا دارای سیستم تعلیق و ترمز مناسب است و اقدامات کیفی بسیار خوبی برای این خودرو تعریف و انجام شده است.
او مبحث دیگر در حوزه صوت و ارتعاشات خودرو را موتور دانست و گفت: یکی دیگر از مهمترین منابع ارتعاشات در خودرو موتور است، فیلتراسون ارتعاشات و جلوگیری از انتقال این ارتعاشات به بدنه و داخل کابین به عهده دسته موتورها است. جهت افزایش فیلتراسیون و کاهش سطح ارتعاشات و صدا بهبود طراحی های بهینه به طور دایم در دستور کار قرار دارد و در خصوص خودرو شاهین 240 پروژه کیفی در 14 ماه اخیر تعریف شده و شرایط بسیار خوبی برای این خودرو محقق شده است و با توجه به تحریم ها و عدم انتقال دانش، نیاز به همراهی دانشگاه ها برای بهره گیری از علوم جدید را داریم.
تیموری گفت: به منظور کاهش صدای داخل کابین این خودرو با استفاده از دانش موجود در کشور توانستیم عایق هایی در پشت داشبورد تعبیه کنیم که باعث کاهش ورود صدای موتور و سیستم توربو به داخل کابین شده و رضایت مشتریان در این زمینه بسیار چشمگیر بوده است.
او افزود: در حال حاضر محصولات متنوعی در دستور کار قرار گرفته به نحوی که خودرو اطلس در طول 16 ماه به مرحله تولید انبوه رسیده و مصرف سوخت موتور در آن 7 درصد کاهش و 12 درصد راندمان موتور افزایش یافته است.
تیموری تصریح کرد: خودرو آریا محصول جدیدی است که با دو نمونه موتوربا کاهش مصرف سوخت چشمگیر تولید خواهد شد؛ یک پروژه با موتورهیبریدی میتسوبیشی و حجم 1.6 لیتر و مصرف سوخت بسیار پایین و پروژه دیگر با موتور 2.0 لیتری که قابل رقابت با سایر خودروهای چینی است تولید و عرضه خواهد شد. همچنین خودروهای دیگری چون شاهین اتوماتیک و شاهین پلاس با موتور 16 سوپاپ و مصرف سوخت کمتر و راندمان بالاتر، کادیلا که برگرفته از پلتفرم تندر 90 است، وانت 251 با حجم بار 800 کیلو و … محصولاتی است که به زودی از سوی گروه خودروسازی سایپا به بازار عرضه می شود.
او افزود: در خودرو شاهین با پروژه های ارتقای کیفی که انجام شده شاخص NVH این خودرو چشم گیر بوده است، همچنین شاخص رضایت کیفیت رشد یافته و به عدد 711 افزایش یافته است. علاوه بر این شاخص C100 که شاخص عملکرد قطعات است و ارتباط با نویز و ارتعاشات داشته و مراجعه خودروها به تعمیرگاه در سه ماه اول را بررسی می کند برای شاهین در ابتدا 125 بوده و در حال حاضر این عدد به 24 رسیده است که کاهش چشمگیری داشته است.
دیدگاهتان را بنویسید