تایر

کاهش تولید تایر با قطعی‌های مکرر برق

سخنگوی صنعت تایر گفت: قطعی مکرر برق موجب افت تولید تایر شده است.

تصویر روز آقای مصطفی تنها در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما؛ با بیان اینکه صنعت تایر از نظر تولید در شرایط پیچیده‌ای قرار دارد افزود: در سه ماه ابتدای سال، ۷۹ هزار تن تایر تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: در ۴ ماه ابتدای سال نیز تولید تایر به ۱۰۲ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دوباره با رشد ۱۰ درصدی مواجه شد، اگر مشکل قطعی پی در پی برق واحد‌های تولیدی نبود، افزایش تولید به ۱۳ تا ۱۵ درصد می‌رسید.

وی با اشاره به اینکه اکنون روند تولید تایر کاهشی است افزود: با تداوم قطعی برق و تشدید آن در مرداد ماه، قطعا مقدار افت تولید، چشمگیرتر خواهد بود؛ اکنون آمار تولید در مرداد اعلام نشده است، اما با توجه به گفته تولیدکنندگان روند کاهشی در تولید داشتیم که این کاهش با توجه به برنامه‌ها و ظرفیت‌هایی که فعال کردیم چشمگیرتر خواهد بود.

تنها گفت: از دیگر مشکلات پیش رو، تخصیص ارز به صنعت تایر است؛ در سه ماهه نخست امسال، ارزی که به صنعت تایر تخصیص داده شد، حدود ۸۰ میلیون دلار برای تولید ۷۹ هزار تن بود این در حالیست که در همان زمان، ارز تخصیص داده شده برای واردات ۵۷ هزار تن تایر، ۱۹۷ میلیون دلار بود.

سخنگوی صنعت تایر افزود: جالب است که ارز تخصیص داده شده برای صنعت تایر از مهر سال ۱۴۰۲ از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، تبدیل به ارز ۴۰ هزار تومان شد، در حالی که واردات تایر باری و اتوبوسی تا فروردین ۱۴۰۳، کماکان با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان انجام می‌شد.

تنها اضافه کرد: تفاوت نرخ ارز مصرفی که به نوعی باعث سرکوب تولید و تشویق واردات می‌شود، در شرایطی رخ می‌دهد که تعرفه واردات را از سال گذشته تقریبا نزدیک به صفر یعنی حدود ۵ درصد کرده اند و به این ترتیب رقابت تولید داخل با تایر وارداتی بسیار مشکل شده است. یعنی تولید با ارز ۴۰ هزار تومان و واردات با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *