n82774656 72072955

سایه آلودگی هوا بر روی خودروسازان!

تصویر روز: با فرا رسیدن فصل سرما به دلیل پدیده وارونگی هوا آلودگی کلانشهرها افزایش پیدا می کند سوخت یک اصل مهم در تمام صنایع به ویژه صنعت خودروسازی است که با میزان آلایندگی هوا ارتباط مستقیم دارد.

سوخت کشور در حالی به یورو۴ تبدیل شده که با توجه به اعلام آمادگی خودروسازان جهت تولید خودرو بر مبنای سوخت یورو۵ و یورو۶ ، شرکت های تامین کننده سوخت کشور هنوز نتوانسته اند بدلیل نبود زیر ساخت ها و امکانات مناسب نسبت به تولید این نوع سوخت در کشور اقدام نمایند که همین امرباعث شده معضل آلودگی هوا در فصل پاییز و زمستان تشدید شود.

متولیان این حوزه با توجه به وضعیت نامناسب هوا و آلاینده ها هر ساله دور هم جمع می شوند و برنامه های جامعی را برای کاهش آلودگی ترسیم می کنند اگر چه در قدم اول تدوین این برنامه ها خالی از لطف نیست ولی باید در قدم های بعدی با ارایه راهکار و تصویب قوانین مناسب نسبت به خروج خودروهای فرسوده اقدام تا این معضل اجتماعی به طور کلی پرونده اش بسته شود. سایه آلودگی هوا را نباید برروی دیوار خودروسازان نوشت بلکه در ایجاد این معضل همه دستگاه های اجرایی نقشی مهم دارند. اگر چه طبق سیاست گذاری وزارت صنعت، معدن وتجارت خودروسازان داخلی به روند تولید خودروهای با کیفیت روی آورده اند ولی این روند به تنهایی کافی نیست چرا که در حال حاضر خودروسازان بین المللی برای کاهش آلودگی هوا به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی حرکت کرده اند.

کارشناسان با انتقاد از اینکه انسجامی جهت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده وجود ندارد بر این باورند که هیچ گونه اقدام موثری در این رابطه انجام نشده و در حقیقت برنامه منظمی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده وجود نداشته که همین امر در کندی خروج این خودروها تاثیر گذار است.نوسازی خودروهای فرسوده تنها با تدوین و تصویب لایحه و قانون محقق نمی شود بلکه باید دستگاه ها را ملزم به اجرای طرح ها و قوانین نوسازی کرد. در چنین شرایطی متولیان امر باید با توجه به منابع مالی محدود دولت تلاش کنند با مدیریت بهینه ، سرمایه ها و دارایی ها منابع تحت اختیار را اولویت بندی کرده تا بتوانند با همکاری خودروسازان داخلی نسبت به حذف خودروهای فرسوده اقدام کنند.

بر این اساس با توجه به اینکه کمپانی‌های مختلف جهان شروع به ساخت خودروهای برقی و الکتریکی کرده‌اند، کارشناسان تاکید دارند که خودروسازان داخلی با پتانسیل موجود باید در تولید خودروهای برقی پیش قدم شوند اگر چه سایپا با استراتژی مشخص جهت توسعه این نوع از خودروهای برقی بر تولید محصولات کلاس B و C برنامه ریزی مقدماتی را انجام داده است.این شرکت با تولید دو محصول برقی روی پلت فرم‌های X۲۰۰ و SP۱۰۰ درنظر دارد طی سال ۲۰۱۹ میلادی حدود پنج هزار دستگاه خودرو برقی را روانه بازار کند.

کارشناسان نقش دولت را مهم ترین بازوی اجرا درانجام این طرح میدانند چراکه اعتقاد دارند اگر خودرو سازان و قطعه‌سازان مصمم باشندو حرکت جدی را در تولید خودروهای برقی آغاز کنند دولت با علاقه ای که نسبت به تولید اینگونه خودروها دارد حمایت‌های خود را از آنها دریغ نخواهدکرد.این حمایت‌ها از آن جهت حائز اهمیت است که دولت متوجه ضرورت تولیدو عرضه خودروهای برقی شده و قصد دارد از این مسیر درصد بالایی از مشکلات آلودگی هوا را برای همیشه حل نماید.

در شرایط موجود تا رسید به اهداف آرمانی جهت تولیدخودرو برقی، خودروسازان با تولید محصولات بنزینی مقصران اصلی آلودگی هوا محسوب می شوند که این موضوع منصفانه نیست چراکه سوخت، غیراستاندارد است و درحال حاضر درجایگاه ها عرضه می شود البته.خودروسازان می توانند با تولید خودروهای جدید طبق استانداردهای موجود علاوه بر اینکه سایه آلودگی هوا را از روی خود بردارند در پاکیزه شدن هوا نقش موثر و مفید داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *