تصویر روز : قطعه سازان برخی از تکنولوژیهای روز را ندارند و به همین دلیل نمیتوانند قطعات موردنیاز خودروسازان را تولید کنند. یکی از راهحلها این است که مواردی بهعنوان پیوستهای فنآوری در این قراردادها دیده شود. به این معنی که در قرارداد شکل رشد و ارتقای قطعهسازان نیز مشخص شود
پنجمین همایش بین المللی صنعت خودروی ایران با موضوع « زنجیره تامین رقابتپذیر، مواداولیه، قطعهسازی و لجستیک » ۲۴ و ۲۵بهمنماه جاری برگزار خواهد شد. باتوجهبه چنین عنوانی، این دوره از همایش از هفتمحور اصلی تشکیل شده است که عوامل کلیدی پیوست فناوری در رقابتپذیری، بهعنوان سومین محور در این همایش موردبررسی قرار خواهد گرفت.
براین اساس دبیر علمی پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو در گفتوگو با «دنیای خودرو» با توضیح اینکه زنجیره تامین، قطعاتی را که تولید میکند دراختیار شبکه خودروسازی میگذارد، گفت: «به این ترتیب وقتی خودروساز نداشته باشیم، شبکه تامین برای فروش محصولات خود به مشکل برخواهد خورد. لذا در ایران فرایند به این شکل طراحی شده است که ابتدا تمرکز بر خودروسازی باشد.»
امیرحسن کاکایی با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر و پساز توافق برجام، میان خودروسازان داخل و شرکتهای خارجی جوینتونچر و سرمایهگذاری و همکاری مشترک ایجاد شده است، اظهار کرد: «در این قراردادها یک نکته کلیدی وجود داشت که بارها درمورد آن صحبت شده است یعنی اینکه تولید محصولات این جوینتونچرها در کشور در سال اول باید به ۴۰درصد داخلیسازی برسد و تا سهسال به ۷۰درصد افزایش یابد. اگرچه اجباری درمورد بیشترشدن ساخت داخل این خودروها وجود ندارد.»
این مدرس دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در این قراردادها معمولا خودروساز تعهد میدهد در فنآوری ساخت شراکت کند، تاکید کرد: «اما متاسفانه تعهدی درمورد قطعهسازان داده نمیشود و این جایی است که ما درحالحاضر با آن مشکل داریم. یعنی خودروسازان قرارداد بستهاند، کار هم پیش میرود، اما وقتی میخواهند داخلیسازی کنند، قطعهساز حتی نمیتواند همین ۴۰درصد را تامین کند.»
به گفته کاکایی، این فقط به دلیل رقابتپذیر نبودن تولیدات قطعهسازان نیست، بلکه موضوع اصلی این است که قطعهسازان برخی از تکنولوژیهای روز را ندارند و به همین دلیل نمیتوانند قطعات مورد نیاز خودروسازان را تولید کنند.
وی با توضیح اینکه اقدام قطعهسازان در این راستا، نقطه ابهامی در این بخش است، یادآور شد: «یکی از راهحلها این است که مواردی بهعنوان پیوستهای فنآوری در این قراردادها دیده شود. به این معنی که در قرارداد شکل رشد و ارتقای قطعهسازان نیز مشخص شود.»
امیرحسن کاکایی با اشاره به اینکه این موضوع زمینهساز شکلگیری محور عوامل کلیدی پیوست فناوری در رقابتپذیری در این دوره از همایش است، گفت: «در همین قراردادهای خودروسازی هم باید جایگاهی برای انتقال فنآوری در سطوح زنجیره تامین در نظر گرفته شود و یا بهشکلی به مشارکتهایی در سطح قطعهسازان تبدیل شود.»
وی در ادامه با بیان اینکه برخی از فنآوریها فقط به قطعهسازان برنمیگردد و مربوطبه کل زنجیره تامین است، افزود: «فنآوریهایی مانند لجستیک و کل فنآوریهای زنجیره تامین از این گروه است. درواقع یکسری از فنآوریها برای خود قطعه و چگونگی ساخت آن است. برخی دیگر در رابطه با مدیریت ارتباطات اطلاعات جابهجاییها، کنترل کیفیت، سیستمهای تضمین کیفیت و… است. اینها مجموعهای است که زنجیره تامین را تشکیل میدهد و ما باید درمجموع در این زمینهها رشد کنیم تا بتوانیم خودروی مدرن با درصد داخلیسازی بالا بسازیم.»
به گفته کاکایی، درغیر این صورت ناچار خواهیم بود همه قطعات موردنیاز برای تولید خودروهای داخل را از سایر کشورها وارد کنیم.
حاضران پنجمین همایش بینالمللی خودرو
دبیر علمی پنجمین همایش بینالمللی صنعت خودرو در بخش دیگر از اظهارات خود ضمن اشاره به قطعیشدن حضور رئیسجمهور در مراسم افتتاح این همایش برای دومین بار در همایشهای بینالمللی صنعت خودروی ایران، گفت: «غیر از دکتر روحانی، از مقامات دولتی وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونین مربوطه وی و منصور معظمی بهعنوان رئیس هیاتعامل سازمان گسترش و نوسازی کشور (ایدرو) در این همایش حضور مییابند.»
امیرحسن کاکایی با بیان اینکه حضور مدیران عامل ایرانخودرو و سایپا نیز در این همایش قطعی است، اظهار کرد: «همچنین یک مقام عالی از شرکتهای پژو-سیتروئن و رنو در این همایش شرکت دارند. ضمن اینکه انجمنهای قطعهسازی کشور و قطعهسازان بزرگ، صبح تا ظهر در همایش
حاضر هستند.»
وی در ادامه افزود: «بعدازظهر روز اول هم شرکتهای تامینکننده مانند ساپکو و سازهگستر برنامههای خود را برای توسعه قطعهسازان ارائه خواهند داد. براین اساس در روز دوم سخنرانیها و پنلهای علمی و صنعتی برگزار خواهد شد.»
دیدگاهتان را بنویسید